Ronald Bottenberg, Fujitsu: ‘Samen de juiste combinatie maken voor een Work Life Shift’

Digitalisering eindigt niet bij het geven van een laptop, daar begint het pas

Ronald Bottenberg, Fujitsu

20-09-2021 | door: Martijn Kregting

Ronald Bottenberg, Fujitsu: ‘Samen de juiste combinatie maken voor een Work Life Shift’

“Het is, los van de aanleiding, heel interessant om te zien wat er nu gaande is op het gebied van werkplekken en wat de toekomst ons hierin gaat brengen. Fujitsu heeft een visie ontwikkeld die daar antwoorden op geeft. Dat laten we ook zien in het innovatiecentrum op onze nieuwe duurzame locatie in de Meern. Hier komen alle werelden van Fujitsu samen, met als doel bruggen bouwen tussen onze partners en klanten.”

Aan het woord is Ronald Bottenberg, innovatiemanager bij Fujitsu. Hij leidt al een aantal jaren het innovatiecentrum van Fujitsu in de Meern, waar alle werelden van het bedrijf samenkomen, met als doel om bruggen te bouwen tussen Fujitsu, partners en klanten.

“De kracht van Fujitsu is dat we vanuit producten en diensten samen kijken, naar de samenwerking met onze partners. We zijn groot en we kunnen veel, maar op een aantal gebieden hebben we onze kanaalpartners hard nodig om een totaalpakket te bieden aan organisaties. Want al zijn veel business-behoeften in de basis op dezelfde manier te ondersteunen met technologie, elke vertical en elke sector heeft ook zijn specifieke behoeften.”

Work Life Shift
Dat geldt ook voor het digitale werken. In het concept ‘Work Life Shift’ vertaalt Fujitsu haar visie op dit gebied. Het uitgangspunt is dat medewerkers van bedrijven waar dan ook kunnen werken. Bottenberg: “De verschuiving waar we aan refereren, betekent voor een fabriek overigens iets heel anders dan voor een financiële dienstverlener. Een onderhoudsmonteur werkt niet van huis uit, zo simpel is het.”

De verschuiving van kantoorwerken is heel breed, ziet Bottenberg. De visies hierop zijn vaak niet vernieuwend en in basis hetzelfde. “Er zijn meer IT-leveranciers die zich richten op de verandering richting hybride werken. Maar wij willen het digitaliseringsvraagstuk centraal stellen. En digitaal werken betekent iets heel anders dan pc, beeldscherm en toetsenbord vanaf de kantoorwerkplek naar de thuissituatie verhuizen. Er is meer voor nodig. Het digitaliseren van werkprocessen is namelijk cruciaal.”

Voordelen hybride werken
Persoonlijk verwacht Bottenberg dat, als digitalisering slechts de verhuizing van werkplekapparatuur inhoudt, de verhuizing terug ook heel eenvoudig zal zijn. “Dan ga je terug naar de oude manier van werken, terug naar de oude managementstijl van iedereen bij elkaar willen hebben, face to face management. Zo mis je alle voordelen die hybride werken met zich mee kan brengen, terwijl daar juist de digitale transformatie in terugkomt waar je als organisatie in mee moet gaan.”

Fujitsu ziet hier ook rollen in weggelegd voor technologie zoals AI, het doorvoeren van automation, zodat het mogelijk wordt voor werknemers om taakgericht te kunnen werken. Bottenberg: “Daarmee bedoel ik dat werknemers hun taken kunnen uitvoeren op de voor hen meest geschikte momenten, repeterend werk kan in heel veel gevallen worden geautomatiseerd. Hierdoor hebben medewerkers meer tijd voor de creatieve bedrijfsprocessen die ertoe doen. Bij thuiswerken zag je dit ook al gebeuren: veel werknemers starten pas later op, als de kinderen met hun online leerwerk begonnen waren, moesten vaker tussendoor pauzeren om die kinderen te helpen en werkten na het eten nog even door.”

Taakgericht werken
Fujitsu wil het mogelijk maken dat dit taakgerichte element structureel onderdeel wordt van het werkproces. “Je hebt 24 uur per dag, zeven dagen in een week. Je bepaalt als werknemer zelf – natuurlijk in samenspraak met de werkgever – wanneer je je taken uitvoert en wanneer het klaar is. Met als uitgangspunt dat dit voor werknemers en werkgevers profijtelijk is. Het is heel mooi dat werken anywhere mogelijk is tegenwoordig. Maar ik denk dat de echte digitaliseringsslag nog moet gaan plaatsvinden om werken flexibeler te maken – dus werken anytime.”

Dat kan en doet Fujitsu niet alleen, benadrukt Bottenberg, maar als onderdeel van een ecosysteem van onder meer cloudplatforms, technologie- en kanaalpartners. “Het gaat erom samen de juiste combinatie te maken, per vertical en zelfs per organisatie, om deze digitaliseringsslag tot stand te brengen. De samen met onze partners ontwikkelde workplace configurator is een voorbeeld van deze samenwerking.

Onderliggende noodzaak
En waar de specifieke oplossing sterk kan verschillen tussen een ziekenhuis, overheidsinstelling of fabriek, is de onderliggende noodzaak van digitalisering van werkprocessen overal gelijk. Bottenberg: “Dat is een slag die veel organisaties nu moeten gaan maken, het staat eigenlijk nog in de kinderschoenen. Want dit eindigt niet bij het geven van een laptop aan iemand, daar begint het pas. Dus het is hoog tijd om te gaan inventariseren wat je daarvoor nodig hebt. Wij willen daar graag bij helpen, zodat taakgericht werken een normaal onderdeel van de werkprocessen wordt.”

Ook dit doet Fujitsu overigens niet alleen, stelt Bottenberg. “Onze partners kennen hun klanten het beste. Wij kunnen hen op veel gebieden faciliteren, maar ook van hen leren. Zo gebeurt het regelmatig dat wij oplossingen die zij hun klanten bieden, opnemen in ons eigen portfolio en andersom. Zo proberen we een echte community te bouwen met onze partners. De een is sterker in dienstverlening, de ander in het bouwen van een datacenter- of cloudoplossing. Ook die werelden willen we samenbrengen. Dat is winst voor ons, voor onze partners, maar uiteindelijk profiteert ook een eindklant hiervan.”

Juiste periode
Is dit, na anderhalf jaar ‘sprinten’ om de gevolgen van corona op te vangen – voor organisaties wel de juiste periode om met die Work Life Shift en de onderliggende digitalisering van werkprocessen aan de slag te gaan? Bottenberg meent van wel en stelt daarbij dat het lang niet allemaal om technologische vraagstukken gaat.

“Ik denk dat het bij veel organisaties al in het denken is doorgedrongen. Corona maakte van mogen thuiswerken moeten thuiswerken. Of leren, in het geval van scholieren en studenten. Dat zorgde bij ouders, kinderen, werknemers, studenten, voor veel stressvolle en soms schrijnende situaties. Inmiddels is bij veel organisaties het besef doorgedrongen dat om negen uur blijven beginnen met vergaderen of met klanten spreken niet handig was.”

Ook al is er voor nu weer fysiek onderwijs, het besef is er dat taakgericht werken op andere dan de geijkte momenten kan. Maar ook, stelt Bottenberg, dat hiervoor een goede en veilige omgeving nodig is. Veilig op security-gebied, maar ook een ergonomisch verantwoorde omgeving.

Optimale invulling
“Dat is ook een facet van Work Life Shift, dat je als werkgever of onderwijsinstelling kijkt naar de meest optimale invulling van een werkplek. Zodat iemand niet gebogen aan de keukentafel of op bed met een laptop moet werken of studeren. Het is vanuit menselijk oogpunt heel belangrijk om daar mee bezig te zijn. Als Fujitsu kunnen we dat niet allemaal faciliteren, maar we vinden het wel belangrijk om dat bij partners en klanten aan te kaarten. Het maakt deel uit van de totaaloplossing die een organisatie vanuit zijn businessbehoefte nodig heeft.”

Auteur: Martijn Kregting

Terug naar nieuws overzicht
Digital Workplace