Italiaanse toezichthouder richt peilen op slimme bril Facebook en Ray-Ban

13-09-2021 | door: Wouter Hoeffnagel

Italiaanse toezichthouder richt peilen op slimme bril Facebook en Ray-Ban

De Italiaanse privacytoezichthouder uit zijn zorgen over mogelijke privacy implicaties door de nieuwe slimme bril die Facebook in samenwerking met Ray-Ban-moederbedrijf EssilorLuxottica op de markt brengt. De toezichthouder wil extra informatie over het gebruik van gegevens, afbeeldingen en video's die via de bril worden verzameld.

Dit melden Italiaanse media. Facebook en Ray-Ban introduceerde onlangs de Ray-Ban Stories. Dit is een bril voorzien van een tweetal 5 megapixel camera's aan de voorzijde, microfoons en luidsprekers. Facebook speelde toen al in op eventuele privacyzorgen en meldde dat de bril is ontwikkeld met 'privacy in gedachte'.

De Italiaanse Garante per la Protezione dei Dati Personali (GPDP) is echter niet gerust op de impact op privacy van derden. De toezichthouder wil van Facebook en EssilorLuxottica extra informatie over de manier waarop data verzameld door de bril worden verwerkt. Het gaat hierbij ook om geanonimiseerde data. Ook wil de toezichthouder meer informatie over de gebruikte spraakassistent. Tot slot moeten de partijen informatie verstrekken over maatregelen die zij nemen om privacy van derden te waarborgen.

Terug naar nieuws overzicht