Riverbed Digital Performance Center onthult alles

Alles wordt digitaal, zelfs auto’s. Er zitten sensoren in bruggen, in kademuren, noem maar op. We leven in een wereld van toenemende datastromen

Attila van Dam, Riverbed

15-09-2021 | door: Teus Molenaar

Riverbed Digital Performance Center onthult alles

CIO’S willen inzicht; in het gedrag van applicaties tot aan de verbindingen via SD-WAN. Want ze willen betere prestaties én uitvoerbaarheid. Daarom is Attila van Dam zo blij met de Digital Performance Centers die Riverbed bij grote klanten heeft ingericht. “Dan zie je werkelijk alles.”

Van Dam is Senior Director North, Central en East EMEA bij Riverbed Technology. Hij gaat in op de huidige trends als het om werken gaat. ‘Work from anywhere’, luidt de korte samenvatting. De pandemie heeft mensen weerhouden op kantoor te werken. En nu het mondjesmaat weer mag, geeft een groot deel van de werkenden de voorkeur om een aantal dagen in de week toch thuis te werken. Het hybride werken is een feit. Van Dam ziet daarbinnen een aantal pijlers: mensen willen met elkaar communiceren, gegevens verzamelen en flexibel zijn. “Dat was al een tijdje gaande, maar is nu versneld. Afgeleide trends zijn de toenemende belangstelling voor security, cloud, SaaS-toepassingen.”

Digitalisering is de overkoepelende beweging. “Alles wordt digitaal, zelfs auto’s. Er zitten sensoren in bruggen, in kademuren, noem maar op. We leven in een wereld van toenemende datastromen.”

We werken nog steeds
Hij wijst op de lockdown die al zo’n zestien maanden ons land in de greep houdt. “En toch werken we nog steeds. Niet alleen in Nederland trouwens, ook in de andere regio’s waarvoor ik werk. Er zijn niet echt grote uitdagingen geweest om mensen een nieuwe werkplek te geven. Natuur, de wereld is veranderd, maar wij zijn met z’n allen in staat gebleken om ons aan te passen. Dankzij informatietechnologie!”

Alles is nu hybride: on prem in combinatie met cloud (al dan niet publiek), thuis werken en op de zaak, draadloze netwerken in combinatie met vaste. “Dat maakt het wel wat ingewikkelder”, stelt Van Dam. “Daarbij komt dat de service levels omhoog zijn gegaan. Een up-time van 99,999 procent is niet heilig makend; het gaat erom hoe mensen de automatisering ervaren. Mensen verwachten meer van IT. En ze willen met apparatuur van eigen keuze aan de slag.”

Community
Ervoor zorgen dat alle verbindingen gladjes verlopen en data veilig op de juiste plek staan, vereist dat je inzicht hebt in alle databewegingen. Eindgebruikers, apps, netwerken en infrastructuur zijn meer gedistribueerd dan ooit tevoren, verspreid over kantoren, datacenters, filialen en in de cloud. Als gevolg hiervan worstelt IT met het beheren van de prestaties van apps en de daaruit voortvloeiende gebruikerservaring. De veelheid aan point monitoringtools die IT tegenwoordig gebruikt, versterkt dit verlies van overzicht. Erger nog, dergelijke tools kunnen geen rekening houden met het perspectief dat het belangrijkst is: dat van de eindgebruiker.

“In een tijdperk waarin alles draait om de gebruikerservaring, maakt dit gebrek aan zichtbaarheid het moeilijk om problemen te lokaliseren en op te lossen, waardoor digitale ervaringen onder de maat blijven. Daarom hebben wij onze Digital Performance Centers ingericht bij een aantal grote klanten, maar dit platform is feitelijk geschikt voor iedereen, bijvoorbeeld via onze partners die daarmee hun klanten van dienst kunnen zijn. Niet alleen maakt het center inzichtelijk wat er gebeurt; dankzij kunstmatige intelligentie kan het zelfs aangeven wat er staat te gebeuren.”

Het platform verbetert de bedrijfsflexibiliteit door klanten in staat te stellen nieuwe

sites online te brengen in minuten, niet dagen of weken. Beleidslijnen voor bedrijfsintenties en uniforme connectiviteit van LAN/draadloze LAN naar WAN naar cloud naar datacenter - op alle

locaties - worden centraal georkestreerd en beheerd, niet router voor router, voor meer efficiëntie.

Van Dam wijst in dit verband op de Riverbed Community. “Het is mooi om te zien dat de leden ervan best practices met elkaar delen, informatie uitwisselen. Wij hebben een toolkit ter beschikking gesteld en die wordt bijna dagelijks aangevuld door communityleden. Het ritselt inmiddels van de cookbooks, bijvoorbeeld met scripts en howto's om de Riverbed Accelerator in de Cloud en in labs van klanten te implementeren, of een cookbook hoe je met Azure moet werken. Echt een levendige community. Zijn we heel blij mee.”

Consultants
En dan nog kom je er soms niet uit. In dat geval kunnen mensen een beroep doen op de consultants van Riverbed. “Wij hebben de Performance Consultant Service ontwikkeld, geleverd door Riverbed Professional Services (RPS). RPS-consultants hebben uitgebreide expertise met eindgebruikerservaring, netwerk- en applicatieperformancebeheer, cloud- en edge-networking en applicatieversnelling in grootschalige, complexe netwerken in alle belangrijke industrieën. Zij helpen te achterhalen waarom de prestaties van een applicatie niet aan de verwachtingen voldoet. En ze helpen dit op te lossen. Ze hebben niet alleen verstand van netwerken, zogezegd.”

Professionele IT-afdeling
Over klanten praten, is altijd lastig, want daar moet je dan eerst toestemming voor vragen. Van Dam wil wel kwijt dat Riverbed is bedoeld voor de wat grotere organisaties met een professionele IT-afdeling. Vaak zijn het bedrijven die internationaal opereren.

De partners kunnen via Riverbed aan de slag met Unified NPM (Network Performance Monitoring), iets waar in de markt veel behoefte aan is. “Wij geven natuurlijk de ondersteuning en kennis die zij daarbij nodig hebben. Let wel: wij zijn geen security company. Dat de beveiliging een sprong maakt, als je helder hebt wat er binnen je netwerk (en dat van de cloudaanbieders) gebeurt, is een zeer welkome bijkomstigheid. Maar in eerste instantie gaat het er ons om dat mensen probleemloos hun werk kunnen doen op een werkplek naar keuze.”

Een andere gunstige bijkomstigheid noemt Van Dam de logging functie van Riverbed-producten. “Wat wij vastleggen, is later eventueel bruikbaar voor forensics. Je kunt achteraf precies nagaan wat er is gebeurd binnen het netwerk. Het wordt zelfs gebruikt als triage tool, waarbij je een lijst opstelt van wat directe behandeling nodig heeft, zoals dat in ziekenhuizen gebeurt bij medische noodsituatie. It’s really cool stuff”, besluit Van Dam zijn verhaal.

Auteur: Teus Molenaar

 

Terug naar nieuws overzicht
Digital Workplace