Redactie - 06 oktober 2021

Robin Dennie over de vergaande digitalisering bij Luke Recruitment

Robin Dennie over de vergaande digitalisering bij Luke Recruitment image

'Recruitment Innovators' noemen ze zichzelf, de mensen van Luke Recruitment. Het bureau met vestigingen in Den Bosch en Amsterdam brengt professionals en opdrachtgevers samen, onder andere in ICT. “Door te blijven innoveren maken we het recruitmentproces voor onze opdrachtgevers zo transparant mogelijk”, verklaart Markt Manager IT Robin Dennie de strategie. “Bovendien kijken we in dat proces niet alleen naar de inhoud van functies, maar vooral ook naar persoonlijkheid, competenties en bedrijfscultuur.”

Robin Dennie begon vijf jaar geleden bij Luke Recruitment, het bureau dat in 2009 werd opgericht en waarvan hij het managementteam vormt samen met Agnes du Bois en mede-oprichter Saskia Lolkema. Zelf zit Robin inmiddels twintig jaar in het vak van consultancy. “Luke is ontstaan vanuit Quaestus, dat 21 jaar geleden is opgericht door Job de Visser en naam heeft gemaakt met Executive Search familiebedrijven, private equity en corporates. Kort daarna sloten ook Gerard Ketelaar en Jeroen Seegers zich aan als partners bij Quaestus Leadership Innovators. Luke voorziet in een groeiende behoefte in de markt als een bureau dat net onder het niveau van Quaestus maar op dezelfde manier en met dezelfde processen vacatures invult en search opdrachten oppakt. Management en specialisten search, noemen wij dat.”

Luke is een matrixorganisatie die een diversiteit aan verticale markten bedient, waaronder retail, logistiek, food & agri, zakelijke dienstverlening, industrie en ICT. Bovendien is Luke thuis in verschillende expertises, zoals marketing, sales, technology en operations, human resources, finance, supply chain en ICT. Sinds kort ook Interim onder leiding van Nikki de Munk. “Luke en Quaestus samen hebben daarin zo'n 55 man werken, van wie iets minder dan de helft bij Luke Recruitment. Ik ben samen met Gerard Ketelaar voor de hele groep, dus Quaestus en Luke Recruitment verantwoordelijk voor onze eigen ICT: de infrastructuur, de innovaties en alle systemen. Binnen Luke stuur ik bovendien vanuit de markt onze consultants in de ICT-markt aan en Agnes vanuit de operatie. Daarnaast is iedere Markt Manager verantwoordelijk voor sales onder leiding van Saskia” vertelt Robin.

Sterke groei
In die markt zag Robin de afgelopen twee jaar wat hij noemt 'een ongelooflijk sterke toename van het aantal opdrachten'. “Daar komt bij dat het aantal recruitmentbureaus door corona is afgenomen. Ik heb verschillende bestuursfuncties bij brancheverenigingen, onder andere bij de Sales Management Association (SMA) en bij de Innovatietafel, en ik zie dat het aantal van liefst duizenden van dergelijke bureaus een paar jaar terug, behoorlijk achterhaald is. Van de echt grote bureaus, zoals Luke en Quaestus, zijn er nog hooguit honderd en daar komen de meeste opdrachten terecht. De vraag is zo groot, dat we moeten oppassen dat we geen tijd stoppen in opdrachten die eigenlijk helemaal niet bij ons model passen.”

De schaarste op de markt – de 'war for talent' zoals de management consultant Steven Hankin van McKinsey het noemde – heeft volgens Robin ook te maken met de 'verplaatsing' van talenten. “In een crisis zoals corona is dat ook logisch. De markt is sterk in beweging doordat mensen vakgebieden verlaten waar de risico's groter zijn en waar meer klappen vallen. Professionals gaan op andere plekken kijken. In Nederland zie ik vooral in ICT grote veranderingen. De markt van echte ICT-bedrijven groeit veruit het hardst, maar wat ik ook zie: bedrijven die geen 'ICT' waren, wijzigen hun bedrijfsindeling of breiden hun activiteiten uit richting ICT. Een assessmentbureau wordt bijvoorbeeld steeds meer een ICT-bedrijf, doordat ze zelf meer ICT-activiteiten ontplooien. ICT behoort inmiddels tot één van de grootste afdelingen van Luke en heeft, evenals onze afdeling Logistiek een sterke groei doorgemaakt in de afgelopen jaren.”

Uitgebreid proces
Robin omschrijft het werkterrein van Luke als 'management en specialisten search'. Het bureau volgt volgens hem een meer uitgebreid werving- en selectieproces dan het gemiddelde bureau. “Wat ons anders maakt: we nemen alleen opdrachten aan als er écht commitment is. We stappen niet zomaar ergens in, maar zijn we eenmaal in zee met een klant, dan stoppen we niet voordat een opdracht volledig en naar tevredenheid is ingevuld. Investeringen hebben dan ook niet alleen betrekking op de zoekopdracht zelf, maar ook op wat we doen vóór en na de opdracht. Commitment betekent dat we echt een relatie aangaan met onze klanten. Verder maakt Luke een belangrijk verschil doordat we niet alleen zoeken op basis van de inhoud die bedrijven willen hebben. Wij hebben de kennis en het platform om óók te werven en selecteren op basis van specifieke persoonlijkheden en competenties, en ook de cultuur van het betreffende bedrijf nemen we nadrukkelijk mee.”

Gedigitaliseerd platform
Luke Recruitment investeerde al voor de coronacrisis in een vergaand gedigitaliseerde infrastructuur. “Als headhunt bureau bewegen steeds meer van onze processen richting Recruitment-As-A-Service”, legt Robin uit. “We knippen het recruitmentproces op in steeds meer kleine deelprocessen, die we willen automatiseren en digitaliseren. Het is nog steeds mensenwerk, maar kijk je wat mensen de hele dag doen, dan is het heel prettig als je veel daarvan kan automatiseren of zelfs invullen met algoritmes. Dan kunnen je mensen veel meer focussen op het persoonlijke deel, het echte mensenwerk: het verbinding maken met mensen.”

Door te digitaliseren creëerde Luke volgens Robin 'een compleet atypisch en uniek proces, waarbij de werkzaamheden voor opdrachtgevers volledig transparant en inzichtelijk zijn'. “Dat doen we met een platform waarvoor opdrachtgevers een eigen inlogcode krijgen, en waar ze desgewenst 24/7 inzicht hebben in hun investeringen. Bij veel concurrenten moeten organisaties met een zoekopdracht vooral veel investeren, en zien ze pas na lange tijd wat ze daarvoor terugkrijgen. Wij doen het anders. Zo'n platform was doorgaans binnen de executive search en senior management search onmogelijk. Maar dankzij onze digitaliseringsstrategie wordt het steeds reëler. En het wordt goed ontvangen door de markt, waar organisaties merken dat we door alle innovaties meer tijd overhouden voor het allerbelangrijkste in onze branche: het persoonlijke contact.”

Voor meer informatie: klik hier

Auteur: Witold Kepinski en Jeroen Bordewijk

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!