Alexander Fattoruso, Gartner: We helpen CIO’s om voorbij het conventionele te reiken

01-10-2021 | door: Marco van der Hoeven

Alexander Fattoruso, Gartner: We helpen CIO’s om voorbij het conventionele te reiken

2022 zal het post-corona jaar worden waarin CIO’s de digitale basis leggen om organisatie, processen en personeel klaar te maken voor een disruptieve, veranderlijke toekomst. Gartner IT-symposium/Expo 2021 is met zijn thema ‘Reach beyond’ dan ook belangrijker dan ooit als platform om CIO’s en andere IT-beslissers de benodigde handvatten en inzichten te geven.

Ook buiten het symposium om doet Gartner er alles aan om CIO’s en hun teams zo goed mogelijk te ondersteunen in hun digitale ambities, vertelt Alexander Fattoruso, Regional Vice President, Gartner Nederland. “We willen hen helpen om voorbij het conventionele te reiken, om IT sneller en meer positieve impact te laten hebben op gewenste business-uitkomsten.”

CIO’s zijn eraan gewend om met disrupties om te gaan. Maar de ontwikkelingen van de afgelopen 18 maanden hebben hen en hun organisaties tot aan de grenzen van hun kunnen gebracht, heeft Fattoruso gemerkt. “De periode waar we ons nu in bevinden, biedt CIO’s en hun teams echter wel kansen om hun invloedsfeer uit te breiden, next generation technologie uit te proberen en te kijken hoe ze met praktische toepassing ervan betere business-uitkomsten kunnen genereren.”

  • CIO’s helpen om hun organisatie voor te bereiden op de toekomst met goede use cases van businessmodel veranderingen en resilience.
  • CIO’s en senior executives inzichten en instrumenten bieden voor digitale transformatie en innovatie en de onderliggende strategie, zodat ze als business executives kunnen presteren in een snel veranderende omgeving.

CIO’s te gronden in de realiteit van nu en hen helpen om hype van werkelijkheid te scheiden.

Hierbij, benadrukt Fattoruso, is ook aandacht voor de toenemende overlap tussen IT- en andere senior executives. “IT-executives krijgen meer verantwoordelijkheid voor business-uitkomsten, non-IT executives krijgen meer verantwoordelijkheden voor een goede match tussen business-doelen en ondersteunende IT.

Drie hoofdtracks
Thema’s en technologie komen terug in drie hoofdtracks:

  • Technologie Innovatie: AI, data analytics, IT-infrastructuur en hoe zij klanten- of burgerervaringen beïnvloeden.
  • Leiderschap: dit reikt voorbij het traditionele IT-domein. Het gaat om dynamisch leiderschap. Dat is niet alleen van toepassing op een CIO, maar elke senior executive.
    Wat betekent leiderschap in relatie tot innovatie en disruptie. Hoe moeten zij dit vertalen naar zaken zoals operational excellence, operating modellen?
  • Business strategie: hoe ziet business-versnelling eruit? Hoe voer je als IT- en andere leiders een business-strategie uit? C-level executives moeten grip hebben op wat business-versnelling en IT-ondersteuning ervan betekent op gebieden zoals talenten, cultuur en verandering.

Net als in 2020 is het symposium dit jaar volledig digitaal. “Een voordeel hiervan is dat de bezoekers hun tijd in de vier dagen dat het symposium duurt, veel effectiever kunnen besteden”, denkt Fattoruso. “Zij hoeven niet te reizen of weg bij hun teams. Wij verwachten verder dat de impact van wat we digitaal te bieden hebben, even groot of zelfs groter is, dan wanneer CIO’s fysiek zouden deelnemen.”

“We zijn ons er terdege van bewust dat onze klanten veel waarde halen uit de interactie met hun collega's: ontmoetingen met andere executives om ervaringen uit te wisselen, om van elkaar te leren terwijl ze hun netwerk uitbreiden. Hoewel we het dit jaar niet persoonlijk kunnen doen, zal Gartner tijdens symposium een peer-to-peer virtueel platform bieden waarmee deelnemers nieuwe relaties op kunnen bouwen, kunnen netwerken en dringende problemen één-op-één kunnen bespreken met collega's. Zij kunnen deelnemen aan bestaande themasessies of hun eigen sessies maken waarbij anderen kunnen aansluiten.”

Tijdens het Symposium krijgen bezoekers, naast de peer-to-peer interacties, drie vormen van input. Allereerst alles wat Gartner zelf te bieden heeft, van keynotes tot interactieve sessies. Daarnaast is er een groot aantal technologieleveranciers die graag hun kennis en inzichten over de impact van de nieuwste technologieën willen delen. En tenslotte zijn er externe sprekers die hun visie en inzichten delen over de ontwikkelingen in relatie tot de hoofdtracks

Keynote en gastsprekers
Om een voorbeeld te geven van wat bezoekers kunnen verwachten, verwijst Fattoruso onder meer naar het thema van de keynote: waarheen nu – technologie leiderschap in een disruptieve wereld. De focus ligt daarbij op waar we tegenwoordig werken en diensten gebruiken, waar vindt innovatie plaats en waar wordt business waarde gegenereerd.

Fattoruso: “Dit zijn onderwerpen waar elke C-level executive mee te maken heeft, die op de agenda van het bestuur staan, of het nou bedrijfsleven, overheid of onderwijs is. Gartner geeft een antwoord op deze vragen vanuit het perspectief van de CIO. Hoe moet je leiderschap bieden wanneer er zoveel zo snel verandert? Het gaat om voorbij de waan van alledag te reiken, om verschuivende rollen van mensen, data en technologie in te vullen.”

Verder biedt het symposium een indrukwekkende reeks gastsprekers, zoals: Elizabeth Theophille, Chief Technology Transformation Officer van het Zwitserse Novartis: Alan Boehme, Chief Technology Officer van H&M Group; Yves Caseau, CDIO van de Michelin Group; Dr. Rolf Dobelli, een bestseller-auteur en ondernemer. Zij delen hun vele jaren ervaring binnen IT-organisaties of – zoals in het geval van Dobelli – een frisse blik van daarbuiten om CIO’s en andere executives nieuwe ideeën en inzichten te brengen.

“Hoewel de pandemie ons dwingt om dit symposium digitaal op te zetten, blijft het de grootste bijeenkomst van CIO’s en IT-executives. We denken dat het symposium dit jaar belangrijker dan ooit is, omdat de richting die organisaties met hun IT inslaan steeds crucialer wordt voor hun toekomst, zeker na de enorme impact van de Covid-pandemie. Het symposium moet CIO’s en senior executives helpen bij het nemen van deze bepalende beslissingen. Om nieuwe kansen te pakken, business-waarde te stimuleren en voorbereid te zijn op wat er komen gaat.”

Altijd ‘reaching beyond’
Fattoruso benadrukt dat de cultuur bij, en de ‘drive’ van Gartner, altijd ‘reaching beyond’ is. “We zoeken altijd gedreven, getalenteerde, nieuwsgierige mensen, die echte impact met hun cliënten willen realiseren. Het is onze prioriteit deze mensen te vinden, te coachen en hen te helpen zich te ontwikkelen tot de beste partners voor onze cliënten. Uiteindelijk bepaalt dit of organisaties met ons willen samenwerken: de inzichten en adviezen van onze analisten en andere experts, de begeleiding van onze executive partners en de rest van ons delivery team, en hoe account executives die Gartner vertegenwoordigen met CIO’s, IT-beslissers en hun teams samenwerken.”

Dat Gartner erin slaagt de juiste mensen te vinden, blijkt mede uit het beste halfjaar in langere tijd. Zowel door meer samenwerking bij bestaande cliënten als samenwerking met nieuwe cliënten. “Het gaat daarbij steeds vaker om op langere termijn kansen te pakken die versnelde digitalisering kan bieden”, stelt Fattoruso. “Om dit te realiseren, leveren wij actiegerichte, objectieve inzichten die CIO’s en hun teams nodig hebben. Deze senior executives realiseren hun doelen niet alleen, maar samen met hun teams. Onze mensen moeten dus zowel met de CIO als met de leiders van zijn of haar team kunnen samenwerken en zo zaken voor elkaar krijgen.”

Digitalisering hoog op agenda
Vooruitkijkend wordt volgens de regional VP duidelijk dat CIO’s mee moeten rijden op de golf van versnelde digitalisering om zo betere business-uitkomsten te realiseren. Digitalisering blijft voorlopig hoog op de agenda van bestuurders staan.

“Dat zien we terugkomen in onze jaarlijkse mondiale CEO-survey. Uit dit onderzoek komt onder meer naar voren dat 2021 voor CEO’s en andere senior executives het jaar wordt waarin de organisatie heropgebouwd wordt na de disruptie van 2020. In veel gevallen wil men winst, omzet of groei in het algemeen terugkrijgen op het niveau van voor de pandemie.”

60 procent van de respondenten voorziet een groeispurt. De rol van digitalisering is weer groter geworden: 36% van de CEO’s noemt tech-gerelateerde investeringen een topprioriteit. Fattoruso: "De belangrijkste uitdagingen waar executives zich op richten, zoals kosten, groei, risico's en personeel, zijn fundamenteel en duurzaam. Het is daarom opmerkelijk dat technologie-gerelateerde verandering opnieuw de op één na hoogste prioriteit was voor CEO's, en dat meer dan een derde dit als een van hun top drie bedrijfsprioriteiten ziet. In 2013 stond deze categorie nog buiten de top 10.

Fattoruso: “Technologie-gerelateerde verandering staat zelfs op nummer 3. Bij ruim een derde van de CEO’s staat het in de top 3 van hun business-prioriteiten. Kijk je niet al te ver terug, naar 2013, toen stond het niet eens in de top 10. En waar de totale investeringsbereidheid is afgenomen, geldt dat niet voor digitalisering als manier om groei te bestendigen.”

Gesprek op gang houden
Afsluitend wil Fattoruso drie Gartner-aanbevelingen voor de CIO delen om het gesprek met bestuurders over digitalisering op gang te houden, en bij te dragen aan diversificatie met nieuwe en opgeschaalde digitale producten en diensten:

  • Werk digitale zelfgenoegzaamheid in de organisatie tegen en wees voorbereid op wisselingen op C-level niveau.
  • Injecteer nieuw verworven inzichten om groei te bestendigen, zet data science capaciteiten in om snel veranderende behoeften van klanten in kaart te brengen, nieuwe markten te vinden etc.
  • Hou de focus op de lange termijn als het gaat om de inzet van nieuwe technologie, ook om te anticiperen op toekomstige business-behoeften. Wat heeft uw bedrijf bereikt in de planningscyclus? Op een bepaald moment zal waarschijnlijk een belangrijke strategieherziening nodig zijn om postpandemische veranderingen op de lange termijn door te voeren. Zal dat in 2022 of 2023 gebeuren? Zorg ervoor dat u uw eigen antwoorden op deze vragen hebt, zodat u weet hoe u dat werk het meest effectief kunt inzetten.

Fattoruso hierover: “CIO’s moeten in staat zijn om alle vragen van bestuurders te beantwoorden. Veel zakelijke leiders hebben de neiging om geen risico te nemen, maar in tijden van grote veranderingen heeft de CEO alle executives nodig om het breedst mogelijke inzicht te geven in een breed scala aan kwesties. Word breder door vooroordelen te doorbreken van de online "filterbubbel" die u voor uzelf hebt gemaakt (door onderwerpen te selecteren) en de algoritmen die voor u zijn gemaakt.”

“Wanneer u bijvoorbeeld een op technologie gerichte manager bent, zorg er dan voor regelmatig zakelijke en industriële nieuwsbronnen te lezen, en gebruik meer futuristische bronnen en speculatief materiaal, zelfs als dit wringt met uw praktische en tactische houding. Door dit te doen wordt u een nog sterkere partner voor uw CEO en de Raad van Bestuur.”

Auteur: Marco van der Hoeven

Terug naar nieuws overzicht
Gartner