Decathlon stapt over op cloud-platform

Decathlon stapt over op cloud-platform

27-09-2021 | door: Martijn Kregting

Decathlon stapt over op cloud-platform

De mondiaal actieve sportwinkelketen Decathlon gaat gebruik maken van een wereldwijd cloud-platform voor digitale diensten, geleverd door Colt Technology Services, Equinix, Interxion (een divisie van Digital Realty), AWS, Google Cloud en Axians.

Colt levert de connectiviteit voor de regionale knooppunten van Decathlon in Azië, Europa en de Verenigde Staten in de vorm van een backbone met hoge bandbreedte die meerdere publieke clouds en SaaS-diensten met elkaar verbindt. Equinix en Interxion/DLR zijn de datacenterpartners die colocatie-omgevingen beschikbaar stellen, AWS en Google Cloud zijn cloudpartners en Axians levert beheer en ondersteuning op afstand

Centrale netwerkoplossing

Decathlon had voor zijn gewenste overstap naar cloud-gebaseerde diensten een centrale netwerkoplossing nodig die voldeed aan de hoogste eisen qua beschikbaarheid en die de digitale strategie en wereldwijde expansie kon ondersteunen. De retailer had behoefte aan een snellere manier om de beste digitale producten te implementeren voor de uitbreiding van zijn bedrijfsactiviteiten. Decathlon wilde daarnaast de kosten en overhead rond het beheer van zijn interne datacenters terugdringen.

Decathlon beschikt nu over de mogelijkheid om on demand netwerkconnectiviteit binnen een paar minuten in te richten voor gebruik in plaats van weken of maanden. Dit moet resulteren in hoogwaardige connectiviteit in de vorm van dedicated verbindingen die worden ondersteund door SLA’s. Decathlon profiteert daarnaast van een hoog beschikbaarheidspercentage van 99,99%, verbeterde prestaties doordat gebruikers zich dichterbij cloud providers bevinden en optimale schaalbaarheid dankzij de mogelijkheid om verbindingen in minder dan 24 uur op te waarderen.

Ondersteunen cloud-applicaties

“Decathlon beschikt hiermee over een veilig, flexibel en geïntegreerd platform waarmee we onze cloudapplicaties kunnen ondersteunen", zegt Matthias Castelain, head of network bij Decathlon. "Daarmee kunnen we onze focus richten op het automatiseren van de schaalbaarheid van het netwerk. Ons doel is om een voorspellend netwerk in te richten op basis van de behoeften van eindgebruikers."

Er zijn volgens Castelain nieuwe vaardigheden op het gebied van NetOps en de analyse van netwerkdata nodig om deze doelstelling te kunnen realiseren. "De on demand netwerkservices van Colt bieden ons een centrale locatie voor het bestellen en implementeren van netwerkconnectiviteit. We zijn nu minder afhankelijk van onze interne IT-infrastructuur. En dankzij het gebruik van de geavanceerde datacenterfaciliteiten van Equinix kunnen we ook de kosten en complexiteit terugdringen.”

Digitale transformatie Decathlon

Decathlon heeft de afgelopen tien jaar via de Decathlon Technology-divisie een snelle digitale transformatie van de organisatie op gang gebracht als reactie op nieuwe technologische vraagstukken en consumptiepatronen. Decathlon Technology beschikt over meer dan 3.000 technici in ruim 50 landen en maakt gebruik van uiterst innovatieve technologie. Het ontwikkelt tools, systemen en ervaringen die mensen in alle delen van de wereld helpen om toegang te krijgen tot het plezier en de gezondheidsvoordelen die met sporten gepaard gaan.

Decathlon houdt zich als organisatie in de sportsector bezig met twee activiteiten: het ontwikkelen van technische producten en het beschikbaar stellen van innovatieve diensten enerzijds, en de verkoop van deze producten en diensten via fysieke en webwinkels anderzijds. Met 330 verkooppunten in Frankrijk en ruim 1.700 verkooppunten wereldwijd werkt Decathlon met 97.000 medewerkers sinds 1976 aan de realisatie van de ambitie om sport via innovatie verder te brengen.

Terug naar nieuws overzicht