T-Mobile: twee jaar uitstel voor afschakelen kopernetwerk

29-09-2021 | door: Martijn Kregting

T-Mobile: twee jaar uitstel voor afschakelen kopernetwerk

T-Mobile wil via de rechter bewerkstelligen dat operator KPN de afschakeling van koperlijnen uitstelt. De huidige planning van KPN geeft T-Mobile naar eigen zeggen onvoldoende tijd om zijn vaste klanten te migreren naar glasvezel. KPN dwingt de onderneming zo om aanzienlijk duurdere producten voor haar klanten in te kopen bij KPN.

Verder vraagt T-Mobile de rechter om in ogenschouw te nemen dat toezichthouder ACM binnenkort een nieuwe marktanalyse publiceert. Om deze analyse in de overweging te kunnen meenemen, vraagt T-Mobile de rechtbank om de start van de uitfasering van het kopernetwerk met twee jaar uit te stellen. De rechtbank zal naar verwachting in november met een uitspraak komen.

KPN heeft enkele jaren geleden aangekondigt zijn vaste netwerk volledig te willen verglazen. Om de kostenvoordelen hiervan optimaal te kunnen benutten, wil de operator geleidelijk aan vanaf 2023 het kopernetwerk gaan afschakelen.

Prijsconcurrentie uit de markt

T-Mobile geeft aan graag mee te willen werken aan de migratie naar glasvezel, maar niet 'als zijzelf en haar klanten daarvan de dupe worden', aldus een verklaring van de operator. Capaciteit op het glasvezelnetwerk van KPN moet worden ingekocht tegen tarieven ver boven de onderliggende kostprijs, aldus T-Mobile. Daardoor ziet T-Mobile zich gedwongen haar tarieven aan eindgebruikers te verhogen en zo haalt KPN de prijsconcurrentie uit de markt. Verder zegt T-Mobile meer tijd nodig te hebben voor de migratie van zijn klanten.

De ACM werkt momenteel aan een nieuwe marktanalyse, waarvan het ontwerpbesluit naar verwachting voor het einde van het jaar gepubliceerd wordt. De analyse is gebaseerd op het vaststellen van aanmerkelijke marktmacht (AMM) op de relevante retail- en wholesale-markten. Het definitieve besluit volgt waarschijnlijk, na marktconsultatie, in de eerste helft van 2022.

Terug naar nieuws overzicht