Betere marktinformatie helpt om tekort aan producten terug te dringen

04-10-2021 | door: Witold Kepinski

Betere marktinformatie helpt om tekort aan producten terug te dringen

Marktanalyse van hoge kwaliteit wordt steeds belangrijker, aangezien Europese IT-leveranciers goede strategische beslissingen proberen te nemen om de impact van producttekorten te minimaliseren, volgens CONTEXT, een Brits IT-marktinformatiebedrijf. Uit de laatste data van CONTEXT gepresenteerd op het recente GTDC en CONTEXT webinar blijkt dat het aanbod van notebooks (2 weken), desktops (3-4 weken), monitoren (twee weken) en printers (0,5 week) steeds minder wordt.

Een recent uitgevoerde enquête CONTEXT onder een klein aantal channel executives vond ook een meerderheid of bijna meerderheid die beweerde een 15%+ tekort te zien in notebooks (68%), monitoren (50%), netwerkproducten (50%) , verbruiksartikelen voor printing (46%) en printers (41%).

Te midden van het tekort hebben IT-channel bedrijven duidelijkheid over marktinformatie nodig om te begrijpen hoe ze het beste kunnen handelen. Enkele belangrijke vragen om te beantwoorden zijn:

· Hoeveel van de orderachterstanden is eigenlijk paniekaankopen?

· Hoeveel van het huidige marktbeeld is te wijten aan de verandering in de vraag en hoeveel is het gevolg van producttekorten?

· Hoe kan ik prijzen het beste voorspellen en beveiligen?

· Hoe groot is de impact van supply chain-problemen en hoe kan ik ervoor zorgen dat ze zo robuust mogelijk zijn?

“Alles waar een chip in zit, kampt momenteel met producttekorten. Retailers maken zich grote zorgen over hoe ze klanten in het vierde kwartaal gaan bedienen”, zegt Adam Simon, Global MD bij CONTEXT.

“Er blijven twee grote vragen over: waar zet je in en hoe ga je om met prijsonzekerheid? Zet je in op soliditeit en commerciële vraag of dat de consumentenboom doorzet? Ga je voor premium of goedkope producten? Ga je voor lang of kort contract? En wanneer en hoe geef je prijsstijgingen door aan eindklanten? Dit zijn de moeilijke beslissingen die kanaalbedrijven moeten nemen, die een grote impact zullen hebben op hun succes.”

Ondanks de uitdagingen waarmee het kanaal wordt geconfronteerd, blijven technologieaandelen stijgen. Cijfers voor september 2021 versus twee jaar eerder laten grote winsten zien voor tech retail (32%), imaging (35%), infrastructuur (40%), persoonlijke systemen (82%), headsets/webcams (108%), distributie (226% ) en GAFAM (Google, Amazon, Facebook, Apple, Microsoft - 123%).

Andere factoren die de uitdaging van producttekorten voor het kanaal verkleinen, zijn onder meer: stijgende prijzen en enorme investeringen in productiefaciliteiten door overheden en chipbedrijven. Ook van belang zijn de vooruitzichten voor innovatie op langere termijn, waaronder de vraag naar hardware vanuit het onderwijs, cloudtransformatie en distributie-as-a-service.

Terug naar nieuws overzicht
Hardware