Urban Arrow stroomlijnt samenwerking met dealers met nieuw portal

04-10-2021 | door: Martijn Kregting

Urban Arrow stroomlijnt samenwerking met dealers met nieuw portal

Urban Arrow, aanbieder van e-cargo bikes, heeft in samenwerking met Appronto een nieuw portal ontwikkeld om de informatievoorziening en communicatie met dealers efficiënter en beter te laten verlopen. Voorafgaand werd als proef een kleinschalige app gebouwd en getest waarmee accountmanagers van Urban Arrow automatisch met dealers orders konden invoeren.

De Urban Arrow e-cargo bikes zijn populair bij consumenten, maar ook bedrijven zetten ze steeds meer in voor vervoer van goederen en voedsel. Om de samenwerking met het toenemende aantal dealers te optimaliseren, wilde Urban Arrow een centrale online omgeving ontwikkelen. Appronto bouwde deze nieuwe portal en integreerde die vervolgens met de bestaande systemen van Urban Arrow.

Tien jaar geleden startte Urban Arrow met de verkoop van elektrische cargo bikes en inmiddels vormen de fietsen een vertrouwd beeld op de Europese en Amerikaanse straten. Met de oplopende verkoopcijfers ontstond de wens om de informatievoorziening en communicatie met de dealers te verbeteren en efficiënter te laten verlopen. Urban Arrow beschikte echter alleen over een verouderde portal.

De voorkeur ging uit naar een nieuwe oplossing die snel gebouwd kon worden en integreert met de verschillende systemen van het bedrijf. Zo is recent een nieuw WMS in gebruik genomen en wordt volgend jaar het ERP vervangen. Het low-code platform van Mendix bood een passende oplossing, vertelt Erwin Willems, CFO van Urban Arrow. “Door de groei verandert er hier heel veel, dat past ook bij een scale-up. Appronto zorgt er met Mendix voor dat we snel resultaten zien en de flexibiliteit behouden om verschillende systemen te integreren.”

Kleinschalige test

Om zowel het Mendix-platform als Appronto te leren kennen, heeft Urban Arrow eerst een test gedaan door een kleinschalige app voor de accountmanagers van het bedrijf te bouwen. Hiermee kunnen ze samen met de dealers planorders invoeren. Voorheen werden die orders handmatig per verkochte fiets in het ERP-systeem ingevoerd. De app maakte het mogelijk om complete partijen in te plannen. Deze nieuwe manier van werken is uiteraard veel efficiënter; de kwaliteit van invoer is verbeterd en het bespaart de accountmanagers veel tijd. Hierna volgde het dealerportal, gebouwd in twaalf tweewekelijkse sprints. Zo werden de vorderingen goed zichtbaar en kon er bijtijds op wensen worden ingespeeld.

De nieuwe portal zorgt er in de eerste plaats voor dat de verkopen uit het dealerkanaal administratief worden verwerkt in het ERP-systeem. Daarnaast krijgen de dealers meer inzicht in de levertijden, bijbehorende accessoires en alle afgehandelde orders. Het is voor hen nu ook mogelijk om orders te wijzigen, referenties toe te voegen en in te zien wanneer een order vertraagd is. Dankzij het klantportaal kunnen dealers hun klanten beter helpen en verwachtingen beter managen. Daarnaast is er minder contact nodig tussen dealers en Urban Arrow, en kunnen dealers veel zaken zelf regelen.

Willems: “In de nabije toekomst willen we de portal verder ontwikkelen. Dankzij het solide platform hebben we een goede basis om nieuwe features op te zetten en zo steeds meer diensten aan te bieden. Zo willen we bijvoorbeeld dat consumenten binnenkort ook kunnen meekijken in de portal, om hen zo meer informatie te kunnen geven, en nog betere service te bieden.”

Terug naar nieuws overzicht