Wouter Hoeffnagel - 08 oktober 2021

Nederlanders maken weinig melding van valse sms-berichten

Nederlanders maken weinig melding van valse sms-berichten image

79 procent van de Nederlanders doet geen melding van valse sms-berichten, blijkt uit cijfers van G DATA. Het melding doen van valse sms-berichten en andere vormen van cybercrime is cruciaal omdat op deze manier onderzoek kan worden gedaan naar de daders. Alle aangiftes samen maken het mogelijk informatie te combineren en geven inzicht in de handelswijze van cybercriminelen. Hoe meer informatie, hoe groter de kans dat een onderzoek succesvol kan worden afgerond.

Uit het onderzoek, dat is verricht onder 1500 Nederlanders en Belgen, blijkt dat de meeste Nederlanders die een vals sms-bericht ontvangen weinig tot geen actie ondernemen. 52 procent wist alleen het bericht en 17,5 procent van de ontvangers doet zelfs helemaal niets. Opvallend is dat jonge mensen vaker geen actie ondernemen vergeleken met ouderen. Maar liefst 40 procent van de mensen tussen de 18 en 24 jaar doet helemaal niets, terwijl dit bij oudere doelgroepen (55+ jaar) slechts 11 procent is. Op de vraag of deelnemers een vals sms-bericht zouden herkennen is er ook een groot verschil. Van de jongeren en middelbare leeftijdsgroepen (18-44 jaar) denkt ruim 80 procent dat ze een vals sms-bericht zouden herkennen. Bij de oudere leeftijdsgroep (45+ jaar) is dit slechts 41 procent.

Aan de deelnemers is ook gevraagd hoeveel nep-sms berichten ze het afgelopen jaar hebben ontvangen. De meeste deelnemers (57%) hebben tussen de 1 en 4 berichten ontvangen, waarvan 34% tussen de 2-4 berichten en 22 procent één bericht. Sommige deelnemers kregen meer dan 4 valse sms-berichten, 16 procent ontving tussen de 5-10 berichten en 6 procent gaf aan dat ze meer dan 10 valse sms-berichten hebben ontvangen. Gelukkig waren er ook deelnemers (26%) die geen nep sms-bericht hebben ontvangen.

Twee op de tien herkent nep-sms niet

Bijna 20% gaf aan dat ze een nep-sms bericht (waarschijnlijk) niet zouden herkennen. De meeste nepberichten die de Nederlandse deelnemers ontvingen waren uit naam van een bank (61%), de post (55%), de Belastingdienst (29%), creditcard maatschappij (16%) of incassobureau (14%). In België lagen deze verhoudingen anders. Zij kregen de meeste berichten uit naam van de post (95%), bank (55%), of Belastingdienst (35%). Opvallend is dat de Belgische deelnemers (17%) meer valse sms-berichten over COVID-19 kregen. In Nederland ontving maar 4% van de deelnemers een dergelijke sms.

“Nep sms-berichten zien we steeds vaker opduiken en zijn de perfecte tool voor een phishing aanval. De smartphone is tenslotte een onmisbare schakel in ons digitale leven en bevat veel kostbare data voor cybercriminelen. Toch onderstreept dit onderzoek dat we mobiele cyberrisico’s nog altijd flink onderschatten,” aldus Eddy Willems, security evangelist bij G DATA CyberDefense. “Met name voor organisaties is het cruciaal om de juiste beveiligingstechnologie te gebruiken en medewerkers continu te trainen op de risico’s. Daarnaast is het belangrijk om altijd aangifte te doen van nep sms-berichten en de organisatie waarvan de naam is misbruikt op de hoogte te stellen. Via fraudehelpdesk.nl is het mogelijk om aangifte te doen. Gebrek aan inzicht in de omvang van cybercriminaliteit maakt het immers moeilijker voor de politie en securitybedrijven om trends te herkennen en de daders op te sporen.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!