Vertrouwen in het kanaal om de uitdaging van cybersecurity aan te gaan

Kees van Luijk

08-10-2021

Vertrouwen in het kanaal om de uitdaging van cybersecurity aan te gaan

In 2020 is het aantal kwaadaardige aanvallen gericht op belangrijke sectoren bijna verdubbeld in Europa in vergelijking met voorgaande jaren. Dit heeft niet alleen impact op digitale ecosystemen gehad, maar ook op IT-managers die steeds meer onder druk komen te staan[1]. Steeds meer bedrijven zijn kwetsbaar en daarom neemt het aantal aanvallen toe. En nu cyber security-oplossingen beter worden, worden ook de aanvallen geavanceerder. Dit kan anders, en channel-partners spelen een belangrijke rol bij het versterken van de veerkracht van en het vertrouwen in veilige digitale transformaties.

De Europese Unie heeft besloten om ernstige aanvallen collectief aan te pakken met een toegewijd team van cyberexperts dat door het aangevallen land kan worden ingezet. Net als de EU-landen moeten ook de IT-leveranciers en channel-partners samenwerken en meer communiceren over cybersecurity-oplossingen en de holistische aard van cybersecurity-strategieën[2]. Klanten hebben een vertrouwensboost nodig, omdat velen overweldigd zijn door de hoeveelheid, de urgentie en de kritieke aard van cybersecurity-vraagstukken. We leven in het zettabyte-tijdperk waarin technologische innovaties elkaar snel opvolgen. Om een concurrentievoordeel te behalen, hebben klanten het vertrouwen nodig om te innoveren. Betrouwbare cybersecurity-strategieën vormen de basis van dit vertrouwen. 

Maar het gaat niet alleen over vertrouwen in security-oplossingen. Het gaat ook over vertrouwen in het advies dat leidt tot de aanschaf van deze oplossingen – en het vermogen van channel-partners om een stap verder te gaan en vertrouwen te creëren met hun cybersecurity-expertise. Nu cyberaanvallen na de pandemie exponentieel blijven groeien, moeten we beveiligingsstrategieën verfijnen, vernieuwen en verder ontwikkelen. Dit moet met durf gebeuren en daar is vertrouwen voor nodig.

Vijf elementen van vertrouwen

  1. Connectie is de basis van elke relatie, maar als je vertrouwen wilt winnen in het kanaal moet je verder gaan dan het verkooppraatje. Om authentieke en oprechte channel-relaties op te bouwen, moet je proactief rekening houden met de unieke aard van de cybersecurity-uitdagingen van elke klant, hun sector begrijpen en laten zien dat je hun frustraties begrijpt en deelt. 
  2. Voorzichtigheid is een waarde die erg relevant is in de wereld van cybersecurity. Klanten willen weten dat hun bedrijfsrisico’s serieus worden genomen. Door te communiceren met empathie, strategieën te bedenken met een holistische mindset en proactief de complexiteiten rondom cybersecurity aan te pakken, bouw je vertrouwen op in cybersecurity-oplossingen – en je zorgt voor verhoogd cyber awareness bij klanten.
  3. Consistentie is belangrijk. Door nieuwe digitale technologieën, bedrijfsstructuren en kansen nemen ook de uitdagingen toe. Als je het vertrouwen van klanten wilt winnen, moet je toekomstgerichte oplossingen en strategieën voor cybersecurity aanbieden, zodat klanten klaar zijn voor wat er dan ook op hun pad komt. Consistente communicatie, ondersteuning en advies zullen het vertrouwen vergroten, waardoor veilige en impactvolle transformaties mogelijk zijn.
  4. Moed is een onmisbaar ingrediënt voor verandering. Klanten moeten bereid zijn om hun cyberstrategie te verbeteren om de aanvallers vóór te blijven. Channel-partners moeten inspireren, gedurfd denken en nieuwe inzichten bieden wanneer ze deze uitdagingen aangaan en cyberoplossingen voorstellen. Hierdoor krijgen klanten meer moed om de digitale transformaties te starten die nodig zijn om concurrerend én veilig te blijven. Het bieden van deskundig advies is hierbij cruciaal.
  5. Toewijding aan klanten, door ondersteuning en advies te bieden, is belangrijk omdat velen een nieuw terrein betreden met veranderende cyberaanvallen en dus ook andere behoeften. Voortdurend en proactief advies dat verder gaat dan het moment van aankoop is cruciaal. Dit vraagt om toewijding van het ecosysteem, waarbij ze cybersecurity op elke laag versterken en ze een by-design benadering van beveiliging voor alle digitale oplossingen creëren.

Channel-partners staan in de frontlinie van cybersecurity. Zij zorgen ervoor dat hun klanten strategieën geïmplementeerd hebben en dat ze de kennis hebben om deze te verspreiden onder hun werknemers. Door de aard van cybersecurity zal het altijd een collectieve inspanning zijn, waar gedragsveranderingen binnen organisaties, bewustzijn en de toepassing van cyberstrategieën voor nodig zijn. Vertrouwen is het belangrijkste ingrediënt om security-uitdagingen aan te pakken.

De channel-partners die kunnen laten zien dat ze diepgaande expertise hebben van de technologiestack – van het datacenter tot en met de apparaten van eindgebruikers – in combinatie met toonaangevende vaardigheden op het gebied van cyber, IT-transformatie en digitaal vertrouwen, zullen voorop lopen. Een focus op voortdurende R&D op het gebied van cyber, digitale beveiliging en vertrouwen laat klanten zien dat de partner cyberbeveiliging serieus neemt. Zeker in combinatie met het bredere ecosysteem van partners die gebruikmaken van edge cyberinnovatie.

Combineer deze elementen met de vijf besproken punten rondom vertrouwen en een threat intelligence-netwerk dat gebruikmaakt van machine learning- en deep learning-technologieën – en klanten zullen (meer) vertrouwen krijgen in cyberbeveiliging. Alleen dan kan de echte, volledige waarde van de digitale kansen worden benut, concurrentievoordeel worden behaald en de klantrelatie worden bevorderd.

Door: Kees van Luijk (foto), Director Channel Sales Nederland van Dell Technologies

Terug naar nieuws overzicht
Security