Redactie - 26 oktober 2021

Waar online gaming leeft: waarom ontwikkelaars kiezen voor 'bare-metal servers'

In moderne multiplayer-games volgen en verwerken servers elke actie in realtime. Dit genereert een hoge belasting van de apparatuur en zelfs de schijnbaar kleinste vertragingen kunnen de gameplay verpesten. Of gebruikers nu tegen elkaar vechten in PvP (Player vs Player)-gevechten, concurreren tegen de tijd in PvE (Player vs Environment) of de nieuwste update downloaden, ze hebben altijd een hoge snelheid nodig. Niet elke server kan de verwerkingskracht en lage latentie bieden die in dergelijke omstandigheden vereist is. Daarom gebruiken game-ontwikkelaars vaak bare-metal services in plaats van virtuele machines en daar hebben ze verschillende redenen voor.

Games vereisen een server met hoge capaciteit

Games gaan voortdurend vooruit. Om nieuwe technologieën te introduceren, hebben ontwikkelaars veel capaciteit nodig. Apparatuur met hoge capaciteit was vroeger alleen beschikbaar voor grote bedrijven, maar de IaaS-distributiemodellen maakten fysieke servers voor iedereen beschikbaar. Dankzij het abonnementsmodel kan iedereen nu de benodigde capaciteiten en tools huren, of het nu gaat om bekende studio's, startups of indie-ontwikkelaars. G-Core Labs-servers worden bijvoorbeeld zowel gebruikt door grote uitgevers, zoals Wargaming en Sandbox Interactive, als door onafhankelijke studio's. Afhankelijk van de projectgrootte kan men de benodigde configuratie kiezen: de meest populaire configuraties omvatten een server met de Intel Xeon E-2288G-processor, 64 GB RAM en twee SD's van elk 480 Gb, evenals krachtigere op basis van de geavanceerde processors 3rd Gen Intel Xeon Scalable (Ice Lake) of Intel Xeon Silver 4214, met 128 GB RAM en twee SD's van elk 960 GB.

Lage latentie is van vitaal belang voor online gaming

Hercodering, beeldverwerking en datavisualisatie vereisen allemaal veel rekencapaciteit. ‘Bare-metal servers’ kunnen alle capaciteit bieden die u nodig hebt, maar verwerkingskracht alleen is niet genoeg. In multiplayer-projecten is lage latentie cruciaal, omdat milliseconden het resultaat van het spel kunnen bepalen. Dit is wat een spannende ervaring onderscheidt van een spel waar mensen snel mee stoppen.

Dit probleem kan worden opgelost door gebruik te maken van infrastructuur met een hoge bandbreedte; en u moet niet vertrouwen op de eerste provider die u tegenkomt. Kies een beproefde oplossing. G-Core Labs biedt u de middelen van een ‘content delivery network’ dat een van Europa's top 10 CDN's is, met meer dan 6000 peering partners en een gemiddelde responstijd van minder dan 30 ms wereldwijd. In de cloud van de provider zijn ‘bare-metal servers’ beschikbaar, gesitueerd in Tier III- en IV-datacenters met kanalen tot 50 Gbit / s. Met dit ecosysteem van cloudservices kunnen ontwikkelaars de cloud gebruiken voor dynamische gegevens, terwijl ze de statische gegevens -updates, fixes of cutscenes- vanaf de dichtstbijzijnde cacheservers naar gebruikers verzenden, wat de levertijd van de content aanzienlijk verkort.

Multiplayer-gebruikers bevinden zich in verschillende regio's

Gaming-projecten moeten gemakkelijk kunnen worden opgeschaald naar nieuwe markten. Daarom moet de geografie van de aanwezigheid van de provider zo breed mogelijk zijn omdat dit helpt om minimale latentie voor eindgebruikers te garanderen bij het starten van het project in een nieuwe regio. Met G-Core Labs kunt u ‘bare-metal servers’ huren in datacenters over de hele wereld. Momenteel zijn ze beschikbaar in Luxemburg, Amsterdam, Frankfurt, Parijs, Moskou, St. Petersburg, Khabarovsk, Santa Clara, Manassas, Singapore, Tokio, Istanbul en andere steden. Eind 2021 zullen ze ook in Hong Kong, Ekaterinburg, Novosibirsk, Sao Paolo, Mumbai en Johannesburg beschikbaar zijn. Deze infrastructuur stelt gaming-ontwikkelingsbedrijven in staat om dichter bij hun eindgebruikers in verschillende delen van de wereld te zijn.

Voeg daarbij de mogelijkheid om ‘bare-metal servers’ te integreren met andere cloudservices, waaronder virtuele machines en load balancers, evenals een CDN met meer dan 100 points of presence. Zo kunt u uw project eenvoudig starten vanaf elk punt van de wereld.

Gamingservers moeten klaar zijn voor piekbelastingen

Bij online gaming moeten de ontwikkelaars klaar zijn voor een verhoogde belasting van hun servers. Er kunnen veel redenen zijn voor de belasting: van overmacht -zoals een wereldwijde pandemie- tot in-game evenementen die de aandacht trekken van te veel spelers. Als u zich niet van tevoren op dergelijke situaties voorbereidt, kunnen ze leiden tot storingen van gameservers en een negatieve reactie van de gaminggemeenschap. G-Core Labs biedt een eenvoudige manier om deze problemen te voorkomen: gebruikers van de public cloud kunnen niet alleen speciale maar ook virtuele servers gebruiken. Daarom kunnen de ontwikkelaars de basisbelasting op de ‘bare-metal servers’ houden, terwijl ze snel en goedkoop extra middelen inzetten wanneer dat nodig is.

Met deze aanpak kunnen de middelen worden verhoogd in overeenstemming met de toename van de vraag: u kunt eenvoudig een virtuele machine aansluiten, die vervolgens net zo gemakkelijk kan worden uitgeschakeld. En om servers levensvatbaar te houden, zelfs tijdens kritieke belastingspieken, worden public cloud-gebruikers verdedigd door efficiënte bescherming tegen DDoS-aanvallen op netwerk- en transportniveau.

Game-ontwikkelingsbedrijven hebben een economische en stabiele infrastructuur nodig

Met ‘bare-metal servers’ hoeven klanten zich geen zorgen te maken over mogelijke overheadkosten en extra uitgaven. Om dat te garanderen, biedt de G-Core Labs-cloud vaste uurtarieven voor fysieke servers. Met andere woorden, u betaalt altijd zoveel als u verwacht voor een ‘bare-metal server’, zelfs onder maximale belasting. Deze aanpak stelt de ontwikkelaars altijd in staat om de infrastructuurkosten nauwkeurig te voorspellen en vertrouwen te hebben in de capaciteit ervan.

Door: Alex Federighi (foto), deputy head of cloud platforms bij G-Core Labs

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!