Redactie - 28 oktober 2021

De partner van de toekomst overziet de hele communicatie-stack

De partner van de toekomst overziet de hele communicatie-stack image

Remote working zit inmiddels (noodgedwongen) in iedere organisatie ingebakken. Deze ontwikkeling heeft de tech-stack van de gemiddelde organisatie flink uitgebreid en in sommige gevallen zelfs (nodeloos) ingewikkeld gemaakt. We willen immers niet alleen met onze collega’s op andere locaties kunnen videobellen, we willen ook met ze kunnen brainstormen op een interactief whiteboard, we willen grootschalige digitale events kunnen organiseren en projecten op afstand efficiënt kunnen managen. Wie helpt, nu we eindelijk op adem kunnen komen, orde scheppen in die chaos?

Omdat we die stap naar het échte remote working grotendeels in crisistijd hebben gezet, is de verzameling tools die organisaties gebruiken vaak uit nood geboren zonder een weldoordachte platform-strategie. Organisaties combineerden bestaande, digitale omgevingen met communicatietools van verschillende aanbieders en chatapps van weer andere partijen. Medewerkers pasten zich goed aan, maar werden vervolgens geconfronteerd met talloze verschillende gebruikersomgevingen met ieder een eigen UX, een eigen inlogprocedure en eigen mogelijkheden voor de taken die zij/hij moet uitvoeren om efficiënt samen te werken met collega's, klanten of partners.

Orde in de stack

Channel partners spelen een cruciale rol in dit implementatieproces en zijn bij uitstek degenen die de tech-stack kunnen ordenen. Vaak is een opdracht voor een channel partner probleemgestuurd: klant A maakt op dit moment gebruik van oplossing B voor projectmanagement, maar mist daar de mogelijkheid om digitale evenementen te organiseren. Een channel partner brengt in het geval van zo’n specifiek vraag vaak in kaart welke verschillende mogelijkheden er zijn, en helpt zijn of haar klant bij het maken van een keuze. En hoewel de channel partner vaak op de hoogte is van de tools die er al worden gebruikt, wordt de uiteindelijke keuze veelal door de klant gemaakt, al dan niet op basis van de beste prijs.

Dat is zonde, want het nieuwe werken vraagt naar mijn inziens om een veel holistischere aanpak. De toekomst is niet alleen mobiel, maar ook flexibel, plaatsonafhankelijk, schaalbaar én geïntegreerd. Partners moeten hun klanten niet alleen vraaggestuurd helpen, maar ook kijken naar de inrichting van hun huidige communicatie-ecosysteem en in hoeverre de gebruikte tools met elkaar samenwerken of elkaar in sommige gevallen zelfs in de weg zitten. Een écht geëngageerde partner kijkt zelfs nog verder dan dat, en overziet ook de samenwerking met de andere endpoints van de organisatie, zoals websites, boekingssysteem of databases.

Van partner tot HR-adviseur

Door de uitdagingen van klanten op die manier te benaderen, kom je uiteindelijk uit bij een geïntegreerde, geordende oplossing die prima uit applicaties van verschillende leveranciers kan bestaan, maar die ieder vraagstuk kan aanpakken en gebruikers het maximale gebruiksgemak biedt. Want die laatste groep is enorm belangrijk: dat ze noodgedwongen gebruik zijn gaan maken van de oplossingen die ze werden voorgeschoteld, betekent niet dat ze daar op de lange termijn mee willen blijven werken of dat die oplossingen het beste zijn voor hun organisatie.

De “value-adding” channel partner van de toekomst is niet alleen IT-expert of licentie-aanbieder, maar eigenlijk ook een HR-adviseur, communicatie-expert en consultant. Door het gesprek niet met een verkoopblik, maar juist een verkennende insteek in te gaan, zul je nieuwe horizons ontdekken die zelfs de klant tot op dat moment misschien nog niet gezien heeft. Bij Zoom vinden we dat enorm belangrijk, en helpen we onze partners dan ook juist verder op het vlak van consultancy en kennisdeling. Op die manier creëren partners onderscheidend vermogen, en helpen ze klanten met een efficiëntieslag die ze op dit moment heel hard nodig hebben richting het nieuwe hybride werkmodel

Door: Frank aan de Stegge (foto), International Partner Marketing Manager bij Zoom

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!