Redactie - 05 november 2021

TP-Link en Gigaset praten partners bij tijdens SDC event

TP-Link en Gigaset praten partners bij tijdens SDC event image

De stemming was vrolijk, want iedereen was blij dat ze na lange tijd weer bij een fysiek partnerevent aanwezig waren. Distributeur SDC organiseerde samen met leveranciers TP-Link en Gigaset een middag voor hun partners. ‘Partners & Friends in Business’ was de naam. “Want je moet het samen leuk hebben, elkaar gewoon iets gunnen”, zei Paul Kloos, directeur en eigenaar van SDC in zijn openingsspeech.

Familiebedrijf SDC heeft als kennisdistributeur een breed portfolio op het gebied van met name telefonie- en netwerkproducten. Voor dit evenement zocht het de samenwerking met TP-Link en Gigaset. “Twee merken met heel mooie kansen”, aldus Kloos.

Interesse
Frank Damen, de channel director van netwerkspecialist TP-Link nam vervolgens de plek op het podium over. Hij vertelde over het bedrijf dat zich onder meer onderscheidt doordat - behalve de chipsets - alle onderdelen zelf worden gemaakt. Steeds meer zakelijke partners hebben interesse in TP-Link, dat van origine vooral sterk is in consumentenproducten. Uit gesprekken met aanwezige partners in Maarssen bleek dat een deel speciaal was gekomen om het verhaal van TP-Link aan te horen, omdat ze een samenwerking overwegen.

Damen haakte daarop in en noemde acht redenen om voor TP-Link te kiezen: tien jaar garantie, goede support met hulp van SDC, lage investeringen en dus goede marges, een goede TCO, betrouwbare producten, een breed portfolio, bewezen standaarden en een lokale voorraad. Het merk heeft momenteel minder last van tekorten en leveringsproblemen dan veel andere leveranciers. Andere voordelen voor het kanaal: TP-Link heeft een duidelijke partnerstrategie en heeft een grote Nederlandse organisatie.

Omada
Aris Vink, presales manager van SDC, ging vervolgens dieper in op de Omada-lijn van TP-Link. Dat SDN-platform is vrij recent opgezet om TP-Link in de zakelijke markt een flinke duw in de rug te geven. Omada maakt de integratie van netwerkapparaten zoals access points, switches en gateways mogelijk en zorgt voor volledig gecentraliseerd cloudbeheer. Zo ontstaat een schaalbaar netwerk, dat vanuit één interface kan worden beheerd. TP-Link mikt ermee op onder meer hotels, zorg, onderwijs en de retail, maar ook op kantooromgevingen.

Vink behandelde verschillende producten die in zo’n netwerk zouden kunnen passen. Zo is er een ruime keuze in WiFi 6 accespoints. “Bij TP-Link is het allemaal WiFi 6 wat de klok slaat”, aldus Vink. Hij behandelde verschillende types zoals de EAP660HD voor aan het plafond, de EAP615-Wall voor aan de muur en de EAP610-Outdoor voor buiten. Er komen in het eerste kwartaal van volgend jaar nog veel nieuwe accespoints bij. Het portfolio van switches kreeg ook veel aandacht, waarbij onder meer een nieuwe 24-poorts-switch werd aangekondigd.

Ook liet hij zien hoe overzichtelijk het Omada-dashboard is waar je alle informatie kunt vinden die je nodig hebt over je netwerk. Er is ook een app die cloud management mogelijk maakt. “Daardoor kun je op zondagmiddag, als je thuis op de bank zit, toch snel even ingrijpen wanneer er bij een klant iets mis is gegaan.” Vink vertelde verder dat er volgend jaar een uitbreiding van het cameraportfolio komt. Ook komt er een all-in-one product dat een router, een PoE-switch en een controller combineert.

Alarmknop
Vervolgens was het de beurt aan Gigaset, producent van telefoons, smartphones, smart home-oplossingen en zakelijke oplossingen. Deze presentatie ging uiteraard over zakelijke oplossingen, maar daar vallen ook telefoons onder, net als één specifieke smartphone.

Dealer manager Simon Scholten trapte af door onder andere te vertellen hoeveel waarde Gigaset hecht aan duurzaamheid. Vervolgens werd het productportfolio met onder andere DECT-handsets, bureautelefoons, de zakelijke smartphone en basisstations onder de loep genomen.

Bijzonder aan de nieuwe DECT-handsets is dat ze allemaal een alarmknop hebben. Daarmee kun je een alarm genereren en je locatie doorgeven. Gigaset is daarvoor de samenwerking aangegaan met verschillende fabrikanten van alarmservers. Daarnaast hebben de handsets een groter beeldscherm. “Ook belangrijk in deze tijd: de handsets kunnen gedesinfecteerd worden. Dat is bijvoorbeeld interessant voor zorginstellingen”, vertelde Scholten.

Smartphone
Voor consumenten heeft Gigaset een ruim portfolio aan smartphones. Eén daarvan is in het bijzonder geschikt voor zakelijk gebruik en die heeft richting partners en klanten in het B2B-kanaal dan ook de volledige focus van Gigaset. De GX290 Pro is een gepersonaliseerde en robuuste smartphone, met een lange accuduur en grote bestendigheid tegen water en stof. Hij maakt gebruik van gezichtsherkenning en een vingerprintsensor. Scholten gaf aan dat deze smartphone vanwege de goede roaming ook veel gebruikt wordt voor het verwerken van bestellingen in de horeca. Ook onder monteurs of chauffeurs is hij populair. Net als in de zorg, vanwege de accuduur. “We hebben deze week een grote opdracht in de zorg binnengehaald.”

Vervolgens vertelde hij over het portfolio van IP Dect basisstations. Hij gaf aan hoe eenvoudig het is om met de Gigaset producten – met name de N670 en de N870 IP – een multicell-omgeving te creëren die op heel schaalbare manier met de klanten mee kan groeien. “Investeringen gaan daardoor niet verloren.”

Bas Bakker, technical sales manager Gigaset, ging vervolgens nog iets dieper in op de technische specificaties van de verschillende producten, zoals op de techniek achter het alarmeringssysteem en de optie tot auto-provisioning bij sommige nieuwe handsets. Ook legde hij uit hoe bepaalde handsets ingezet kunnen worden als bluetooth beacon. De partners konden met hun technische vragen bij hem terecht en deden dat ook.

Portugal
Voordat de barbecue begon sloot Kloos de presentaties af met een afsluitende mededeling die voor vrolijke reacties zorgde. Op 1 november, een paar dagen na het event, start het Xtraaz-programma van SDC. Daarmee kunnen partners sparen voor een gezamenlijke reis naar de Portugese Algarve, in juni 2022. Daar zijn in het verleden ook reizen van SDC naartoe gegaan en die verhalen werden vooraf, tijdens de pauzes en bij de barbecue nog regelmatig opgehaald. Door corona is de laatste reis al weer even geleden en veel partners hebben zin in een vervolg.

Door: Johan van Leeuwen

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!