Redactie - 07 november 2021

Virtual Reality Shopping: een stijgende trend voor alle retailers

Virtual Reality Shopping: een stijgende trend voor alle retailers image

Als je in de detailhandel werkt, dan volg je hoogstwaarschijnlijk de trends waar je klanten dol op zijn. En een van die trends is Virtual Reality Shopping. Al een tijdje gebruiken klanten het internet om hun boodschappen te doen of om door hun favoriete eCommerce-winkels te struinen. Toch brengt de combinatie van Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) ons naar de volgende stap in deze competitieve game.

Deze twee technologieën transformeren volledig naar wat we vroeger de winkelervaring noemden en veranderen de markt in het algemeen. Ondanks dat Virtual Reality Shopping nog in de kinderschoenen staat, wordt het gezien als een belofte van een innovatieve aanpak die gericht is op het verbeteren van de klantreis. Door hiermee in te spelen op de behoeften en wensen van klanten, kunnen retailers nu een concurrentievoordeel en een leuk winkelavontuur bieden.

In het kort het verschil tussen AR en VR

Het grootste verschil tussen VR en AR is dat AR gebruik maakt van echte beelden zoals je die gewoon ziet als je kijkt en deze samenvoegt met beelden en/of animaties. Hierdoor krijg je nog meer het gevoel dat het virtuele gedeelte thuishoort in het beeld dat je ziet. Bij VR is er geen visuele informatie meer van de echte omgeving. Zo lijkt het alsof je echt in een andere realiteit bent beland.
Virtuele realiteit & online winkelen

Met Virtual Reality kunnen klanten genieten van winkelen zonder fysiek in een winkel te zijn. In vergelijking met online winkelen, stelt Virtual Reality kopers in staat om het product te ervaren in plaats van het te zien. Zelfs een van de grootste merken op de e-commercemarkt, Alibaba, is al begonnen met het implementeren van VR in hun bedrijf. Hun klanten kunnen de virtuele winkel verkennen, de items in 3D ophalen en bekijken voordat ze een aankoopbeslissing nemen, uitsluitend op basis van het uiterlijk.

Omdat ze het product nu kunnen visualiseren, kunnen klanten genieten van een extra element van personalisatie. Ze kunnen zich daardoor beter binden met het product alvorens ze overgaan tot aanschaf. Houd er rekening mee dat deze klanten op zoek zijn naar een product van hoge kwaliteit, wat betekent dat ze alles willen weten voordat ze het kopen. Met dit ongelooflijke potentieel zal VR naar verwachting de manier waarop we winkelen, ons onderzoek naar producten doen en uiteindelijk beslissen wat we kopen, volledig veranderen.

Klantervaring in de winkel

Tijdens de pandemie gingen steeds meer mensen online winkelen, zeker toen ook de niet-essentiële winkels hun deuren moesten sluiten. Of het nu gaat om boodschappen, restaurants, kleding, technologie, lessen of zelfs toegang tot communicatiemiddelen om in contact te blijven met familie en vrienden, alles ging online. Toen wereldwijd de winkels voorzichtig weer hun deuren openden, werd het al snel duidelijk het bezoeken van winkels nog steeds een behoorlijk waardevolle ervaring is voor de consumptiemaatschappij.

Dit bevestigde alleen maar dat retailers een manier moeten vinden om hun klanten naar fysieke winkels te trekken. En een van de innovatieve manieren om dit te doen is met behulp van Virtual Reality. Door een gewone, soms saaie activiteit om te zetten in iets leuks en persoonlijks, verandert Virtual Reality opnieuw de manier waarop we winkelen, maar dit keer in fysieke winkels.

Als klant kun je eenvoudig op een ander niveau in contact komen met je favoriete merk en producten. Dit is best handig voor kostbare producten, zoals auto's, waar je het product wilt testen en meer informatie moet verzamelen voordat je de aankoopbeslissing neemt. Een uitstekend voorbeeld van zo'n bedrijf is Lexus, waar potentiële kopers kunnen genieten van een proefrit zonder de showroom te verlaten.

Marktonderzoek & planning

Naast het verbeteren van de winkelervaring voor klanten, heeft Virtual Reality tal van voordelen voor retailers. Een van de meest praktische toepassingen is voor onderzoeksdoeleinden in de beginfase. Terwijl marketingpsychologen worstelden met de gedachten van het inrichten van winkels, stelt Virtual Reality hen in staat potentiële lay-outs uit te proberen voordat ze worden gebouwd.

Dit bespaart dus zowel tijd als geld en is ook nauwkeuriger dan alle bestaande alternatieve methoden. Door tal van producten en diensten te tonen met behulp van Virtual Reality, kun je nagaan of je idee succesvol zal zijn voordat het de fysieke winkels bereikt. Dat geeft ondernemers inzicht in de verwachtingen van je doelgroep en hoe zij met je merk willen communiceren.

Een andere reden waarom bedrijven in dergelijke voorbeelden profiteren van Virtual Reality, is omdat ze hun potentiële klanten opwarmen en hun interesse wekken door hen te laten zien wat ze kunnen krijgen. Klanten in de reisbranche kunnen bijvoorbeeld hun vakantieopties krijgen voordat ze het geld uitgeven.

Met andere woorden, Virtual Reality verandert de manier waarop bedrijven hun producten en diensten kunnen promoten. Bedrijven besteden minder geld aan het maken van productbeschrijvingen, fotografie en videografie, maar juist meer aan het bieden van een beleving. Door klanten je producten in context te laten zien, vereenvoudig je de verkoop door realistische en visuele ervaringen aan je doelgroep te leveren in plaats van deze voor hen uit te schrijven.

Augmented Reality Shopping-apps

Producten kunnen ervaren is een waardevolle factor bij het nemen van een aankoopbeslissing, dus het is geen verrassing dat retailers manieren zoeken om Virtual Reality te gebruiken om hun klanten die opwinding te bieden. Een van die recente technologische innovaties zijn Augmented Reality Shopping-apps.

Deze revolutionaire benadering om de aandacht van de klant te trekken, stelt hen in staat om met hun favoriete merk in contact te komen op een manier die voorheen volkomen ondenkbaar was. Er zijn slechts een paar bedrijven die Augmented Reality Shopping-app hebben geïntroduceerd om de klantinteractie met hun merk te verbeteren. We bespreken er een aantal.

1. Coolblue

Coolblue heeft een Augmented Reality functie toegevoegd aan hun applicatie. Met deze functie kunnen klanten verschillende formaten televisies uitproberen in hun eigen woonkamer, bijvoorbeeld op een tv-meubel of aan de muur. Deze app laat je eerst de woonkamer scannen, zoals de afstand tot de plek waar de tv moet komen en de meubels die er al staan. Met deze functie weet klanten precies welk formaat ze nodig hebben en hoe het eruit komt te zien in de woonkamer. Klanten die een geschikte grootte en model hebben gepast in de woonkamer, kunnen deze meteen aanschaffen in de applicatie. Deze functie helpt niet alleen de klant bij het nemen van een aankoopbeslissing, maar moet ook het aantal retouren laten afnemen van klanten die een verkeerde inschatting hebben gemaakt.

2. Converse

Converse Shoes besloot om het hele concept van online schoenen kopen via hun AR-app te personaliseren. Hun kopers kunnen gemakkelijk het productenaanbod van het merk verkennen en uitproberen wat ze maar willen. En dit alles vanuit het comfort van hun huis. Om van deze leuke ervaring te genieten, moet de klant zijn smartphone naar zijn voet richten. Vervolgens zal The Shoe Sampler de geselecteerde schoenen over elkaar heen leggen en aan de voet van de klant plaatsen. Op deze manier heeft de klant een idee van hoe de schoen er uit zou zien. Bovendien kunnen Converse-shoppers zelfs foto's van het digitale voorbeeld opslaan en deze delen via de geïntegreerde buttons voor sociale media. Aangezien klanten vaak op zoek zijn naar mode-advies, is deze functie uitstekend geschikt voor merkpromotie.

3. Ikea

De Augmented Reality Shopping-app van Ikea is een van de bekendste en populairste in de retailmarkt. De zoektocht naar een nieuwe bank is niet zo makkelijk al het lijkt, want past deze wel in je huis? Is hij niet te lang en hoe zit het met de kleur? Met behulp van deze app kunnen consumenten de meubels, die ze normaal alleen in de catalogus, online of in de Ikea-winkels kunnen bewonderen, realtime in hun eigen woonkamer aanschouwen. Daarbij kunnen ze de meubels verplaatsen en draaien. De gedachte is dat door te visualiseren met Augmented Reality (AR) de klant beter kan inschatten of een meubel wel of niet in zijn inrichting past. Ook deze functie draagt bij aan het nemen van een beslissing en zal het aantal retouren moet terugbrengen.

AR een kans geven

Je bedrijf bevindt zich misschien niet in de genoemde niches, maar dat betekent niet dat je AR moet negeren. Naast Augmented Reality Shopping-apps zijn er tal van manieren om AR te integreren in je marketinginspanningen. Immers, als klanten op zoek zijn naar merken die dit soort unieke ervaring bieden, zou je ze dat dan niet moeten bieden? Je kunt op zijn minst onderzoek (laten) doen onder je doelgroep.
Stel dat je het maximale uit deze technologie wilt halen. In dat geval kun je overwegen een web-ontwikkelingsbureau in arm te nemen. Een bureau dat je door alle stappen leidt om het meeste uit zowel Virtual Rreality als Augmented Reality te halen. Ze zullen de juiste strategie voor je bedrijf opstellen en een indrukwekkende ervaring leveren aan je doelgroep.

Blog is mogelijk gemaakt door Jeroen van der Zwet (foto), Promoboer

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!