Wouter Hoeffnagel - 08 november 2021

Gartner belicht drie sleutelgebieden waarmee CIO waarde kan vergroten

Gartner belicht drie sleutelgebieden waarmee CIO waarde kan vergroten image

Voor het versnellen van waardecreatie moeten CIO's en IT-managers zich concentreren op drie belangrijke gebieden: overal leiden, verbindingen onderhouden en verder reiken. Dit stelt marktonderzoeker Gartner.

Tijdens de openingskeynote van het Gartner IT Symposium/Xpo EMEA, dat vandaag tot en met donderdag virtueel plaatsvindt, meldt senior onderzoeksdirecteur bij Gartner Mbula Schoen dat naarmate organisaties uit de verstoring van de Covid-19-pandemie blijven komen, CIO's en IT-leiders op fundamenteel nieuwe manieren waarde moeten creëren.

CIO's en IT-managers moeten zich richten op overal leiden om ervoor te zorgen dat ondernemingen en talent gereed zijn; verbindingen onderhouden om de gereedheid van het ecosysteem te waarborgen; en verder reiken door gebruik te maken van technologie en de bereidheid van de samenleving.

Overal leiden en empoweren

Gartner voorspelt dat tegen het einde van 2022 het aandeel kenniswerkers dat op afstand werkt is toegenomen tot 47%, ten opzichte van 27% in 2019. Simpelweg van on-site naar remote gaan is echter niet het einddoel, maar een startpunt voor CIO's voor radicale flexibiliteit en het implementeren van een nieuwe manieren van werken – met ondersteunende technologie – in de hele onderneming.

Voor het aantrekken en behouden van het benodigde IT-talent raadt Gartner CIO's aan om drie dingen te doen:

  • Ontwerp een mensgerichte werkplek: Een mensgerichte werkplek is een werkplek waar doelgerichtheid, innovatie en prestaties gedijen. Het gaat om de volledige levenservaring van medewerkers, niet alleen om de locatie en de ondersteunende technologie. Het richt zich op wat van invloed is op hun vermogen om te presteren, productief te zijn en de verwachte inspanningen te leveren, ongeacht waar ze zich bevinden. Een recent Gartner-onderzoek onder 2.410 hybride/externe kenniswerkers toonde aan dat met een mensgerichte werkplek de vermoeidheid van de werknemer met 44% wordt verminderd, de intentie om te blijven met 45% stijgt en de prestaties van de werknemers met 28% verbeteren.
  • Benut de kracht van bedrijfstechnologen: Gartner meldt dat momenteel 41% van de werknemers zich identificeert als bedrijfstechnologen. Dit betekent dat ze buiten de IT-afdelingen rapporteren en technologie- of analysemogelijkheden creëren voor intern of extern zakelijk gebruik. Organisaties die bedrijfstechnologen met succes in staat stellen, hebben 2,6 keer meer kans tot het versnellen van de digitale bedrijfsresultaten dan organisaties die bedrijfstechnologen niet in staat stellen.
  • Bouw een interne talentmarktplaats: Interne talentmarktplatforms gebruiken kunstmatige intelligentie (AI) en vaardigheidsgegevens voor het ondersteunen van de zakelijke vraag naar omscholing en flexibiliteit bij het koppelen van werknemers aan rollen en kortetermijnopdrachten. Deze marktplaatsen identificeren in wezen welk talent er in de organisaties bestaat, wat het talent weet, waaraan ze hebben gewerkt en met wie. Dus toegang bieden tot een bredere talentenpool en meer groei- en ontwikkelingsmogelijkheden voor medewerkers.

"Waar we werken, waar technologisch leiderschap vandaan komt en waar IT wordt geproduceerd, is verschoven", zegt Schoen. "CIO's en IT-managers moeten profiteren van veranderingen rond de toekomst van werk om hun teams en hun ondernemingen vooruit te helpen."

Zorg voor verbindingen overal

Waar innovatie plaatsvindt, is veranderd bij leverancierspartners, ecosystemen en zelfs klanten. Dit is van invloed op waar bedrijfswaarde wordt gegenereerd.

"We bevinden ons nu in de positie om verder te gaan en problemen van wereldklasse op te lossen, maar CIO's kunnen dit niet alleen", zegt Hung LeHong, vooraanstaande research vice president en Gartner Fellow. "CIO's moeten de versnelling van digitale investeringen als gevolg van de pandemie benutten om het volgende niveau van resultaten in de gezondheidszorg, het onderwijs, de industrie en het openbare en commerciële leven na te streven. Dit vereist nieuwe manieren om samen te werken en platforms te bouwen die ecosystemen ondersteunen om samen problemen van wereldklasse op te lossen.”

Drie soorten partnerconnecties

Gartner raadt CIO's en IT-managers aan zich te concentreren op drie soorten partnerconnecties: één-op-één, één-op-veel en veel-op-veel.

  • Een één-op-één connectie kan naar een hoger niveau worden getild en een generatief partnerschap worden waarbij de onderneming en technologiepartner samenwerken voor het creëren van een oplossing die momenteel niet bestaat. De resulterende activa zijn mede-eigendom en leveren voordelen en inkomsten op voor beide partners. Generatieve partnerschappen komen steeds vaker voor. Gartner voorspelt zelfs dat generatieve IT-uitgaven de komende vijf jaar met 31% groeien.
  • Naast één-op-één connecties is de vorming van ecosystemen van meerdere partners. Een-op-veel-partnerschappen werken het beste wanneer een enkele organisatie veel spelers moet concentreren op het gezamenlijk oplossen van een enkel probleem, zoals een stad die publieke en private entiteiten samenbrengt om de burger te dienen.
  • Veel-op-veel-partnerschappen ontstaan wanneer een platform de producten en diensten van veel verschillende bedrijven samenbrengt om aan veel verschillende klanten te worden aangeboden. Deze marktplaatsen en app/API-winkels worden vaak platform-bedrijfsmodellen genoemd en stellen velen in staat om andere te helpen op ecosysteemschaal.

"Uiteindelijk laten deze drie soorten partnerschappen zien dat de CIO een partnerexpert moet worden en verbindingen moet onderhouden om allerlei soorten partnerschappen op te bouwen", aldus LeHong.

Bereik verder dan locatie

Wanneer de locatie van werk, innovatie en bedrijfswaarde verschuift, stelt dit CIO's en IT-managers in staat verder te reiken dan de beperkingen van het huidige denken.

“Het antwoord op de vraag ‘waar de volgende keer’ kan niet alleen in termen van locatie of richting zijn. 'Waar' is eigenlijk de verkenning van hoe waarde kan worden gevonden en hoe daarvan profijt kan worden genomen", zegt Daryl Plummer, distinguished research vice president en Gartner Fellow. “CIO's moeten heroverwegen hoe ze over waarde denken en hoe ze die waarde bereiken. Ze hebben behoefte aan een bredere kijk op de rol die technologie daarbij speelt. En ze moeten het lef hebben om verder te reiken dan het ‘waar’ om vrijheid te ontdekken.”

Gartner-analisten melden dat technologie CIO's kan helpen zich te bevrijden van historische inzichten, verouderde bedrijfspraktijken en vooringenomenheid. Vrij zijn van historische inzichten stelt CIO's in staat tot het gebruik van technologie voor het oplossen van problemen van wereldklasse die kunnen helpen bij het ontdekken van nieuwe bronnen van waarde.

Customer intimacy en waarde creëren

Historisch inzicht suggereert bijvoorbeeld dat bedrijven persoonlijke gegevens van hun klanten moeten verzamelen voor het creëren van customer intimacy en waarde. Gartner voorspelt echter dat tot 2024 40% van de mensen opzettelijk hun persoonlijke gegevens zal devalueren, waardoor het moeilijk wordt om geld te verdienen.

Individuele privacy is een probleem van wereldklasse, maar Gartner gelooft dat de oplossing zal komen van machine learning (ML) en synthetische data. Op AI gebaseerde systemen kunnen kunstmatige - of synthetische - datasets creëren die geldig, voorspellend en zo nauwkeurig zijn dat de persoonlijke privacy in de toekomst misschien niet meer hoeft te worden geschonden.

Vooroordelen verminderen

De meeste organisaties proberen inclusieve leiders te ontwikkelen en vooroordelen te verminderen in de algemene werktaken van IT-leiders. Dit is echter niet altijd effectief. Het overwinnen van vooringenomenheid vereist een ingebouwde reactie, wat kan betekenen dat machines soms worden gebruikt om iemands ethische kompas te sturen. AI kan bijvoorbeeld helpen bij het vergroten van de financiële inclusie en oplossen van bias-uitdagingen door mensen te helpen evalueren op hun vermogen om verschillende financiële producten te consumeren, zowel vanuit het oogpunt van betaalbaarheid als vanuit het oogpunt van toegang.

“Vrijheid van vooroordelen betekent niet dat vooroordelen worden geëlimineerd. Het betekent handelen om echte schade door vooringenomenheid tot een minimum te beperken", zegt Plummer. “Ingebouwde vooringenomenheid vereist een ingebouwde reactie! Als CIO zou je technologie moeten eisen met ingebouwde ondersteuning voor het minimaliseren van vooroordelen, het systematisch aanpakken van echte schade en het identificeren van manieren om deze te verminderen.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!