Wouter Hoeffnagel - 10 november 2021

Alarmnummer niet altijd bereikbaar via 4G of wifi

Alarmnummer niet altijd bereikbaar via 4G of wifi image

Het alarmnummer 112 is nog niet in alle gevallen bereikbaar via 4G en bellen via wifi. Dit concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Mobiele telecomproviders voldoen hiermee nog niet volledig aan de beleidsregels mobiele aankiesbaarheid 112, die op 1 juli 2021 is ingegaan. Providers krijgen van de ACM tot eind dit jaar de tijd om hier alsnog aan te voldoen.

Mobiel bellen naar 112 vindt op dit moment vaak plaats via 2G of 3G. Aangezien deze netwerken de komende jaren geleidelijk worden vervangen gaan mobiele gesprekken steeds vaker via het 4G-netwerk plaatsvinden. Mobiele telecomproviders moeten daarom zorgen dat 112 bereikbaar is via alle technieken die zij gebruiken voor mobiele gesprekken. Het gaat hierbij concreet om 4G en bellen via wifi.

In de beleidsregel staat ook dat telecomaanbieders moeten zorgen dat de identiteits- en locatiegegevens worden meegestuurd naar de meldkamer indien iemand meteen mobiele telefoon 112 belt. Hierdoor is in noodsituaties snel duidelijk wie er belt en vanaf welke locatie. Op dit punt voldoen telecomaanbieders wel aan de beleidsregel, oordeelt de ACM.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!