Redactie - 10 november 2021

Managed Power as a Service (MPaaS) stimuleert groei partners

Managed Power as a Service (MPaaS) stimuleert groei partners image

De nieuwe Managed Power as a Service-oplossing (MPaaS) van Schneider Electric combineert APC UPS en EcoStruxure-software om IT-omgevingen op afstand te monitoren en onderhouden voor een flexibel maandbedrag. Lees in dit artikel alles wat channelpartners moeten weten om terugkerende inkomsten met deze service te genereren.

In de afgelopen twaalf maanden zagen we in vele segmenten een ongekende toename van gedistribueerde IT. In plaats van louter in datacenters en de cloud voor gecentraliseerde verwerking, wordt belangrijke IT-apparatuur en -data steeds meer geplaatst aan de rand van het netwerk (edge). Gartner voorspelt zelfs dat tegen 2025 naar verwachting 75 procent van de bedrijfsgegevens zullen worden gecreëerd en verwerkt aan de rand van het netwerk en dat tegen 2029 meer dan 15 miljard IoT-apparaten verbinding zullen maken met de bedrijfsinfrastructuur.

Vóór de COVID-19 pandemie zorgde de groei van technologieën zoals het Internet of Things (IoT) en 5G er al voor dat IT dichter naar de plek verplaatst werd waar gegevens werden gegenereerd, verwerkt en verbruikt. De wereldwijde gezondheidscrisis heeft alleen maar bevestigd dat digitale transformatieprojecten nu in alle sectoren noodzakelijk zijn.

Het gebruik van edge in de detailhandel, gezondheidszorg, onderwijs en de financiële sector betekent dat meer apparaten en externe points of presence met elkaar verbonden zijn, waardoor een enorme hoeveelheid gegevens wordt gegenereerd op de edge-infrastructuur.

Door deze veranderingen worden de IT-uitdagingen van veel organisaties acuter, niet in de minste plaats doordat het gedistribueerde karakter van IT steeds moeilijker te beheren is. Daardoor kijken bedrijven steeds vaker naar het IT-kanaal en managed service providers (MSP's) om de lacunes in hun vaardigheden op te vullen en hun interne capaciteiten te versterken. IDC voorspelt dat 80 procent van de eindgebruikers meer IT-diensten aan de rand van het netwerk wil inzetten, waarbij ongeveer 40 procent van de eindgebruikers van plan is hun edge-initiatieven in de toekomst uit te besteden. Dat zijn belangrijke kansen voor het IT-kanaal.

Huidige uitdagingen

Voor veel organisaties is het evident dat ze hun bedrijfskritische infrastructuur moeten moderniseren om concurrerend te blijven in de huidige markt. Zeker nu de adoptiegraad van digitale transformatie in die markt toeneemt. Modernisering is een belangrijke vereiste voor bedrijven die afhankelijk zijn van IT, maar de budgetten voor kapitaaluitgaven (CapEx) worden beperkt, waardoor beslissers vaak niet in staat zijn om snel te handelen.

De noodzaak voor modernisering wordt daarnaast ingegeven door een behoefte aan weerbaarheid, waarbij real-time zichtbaarheid en monitoring op afstand van cruciaal belang zijn. Een van de grootste uitdagingen blijft het voorkomen van downtime. Uitval neemt snel toe en wordt zowel schadelijker als duurder. Volgens een recent onderzoek van het Uptime Institute is 75 procent van de organisaties van mening dat downtime voorkomen kan worden met beter beheer, betere processen of een betere configuratie.

Edge-infrastructuur is geografisch verspreid, en functioneert veelal zonder dat daar IT-personeel ter plaatse aan te pas komt. Dit betekent dat bewaking en beheer op afstand noodzakelijk wordt, wat de weg vrijmaakt voor IT-partners om managed power services aan te bieden. De uitdagingen waar organisaties momenteel mee worstelen, bieden een enorme groeikans voor channelpartners die gespecialiseerd zijn in datacenters, edge computing en stroombeveiliging.

De stap naar Managed Power as a Service (MPaaS)

Managed services vertegenwoordigen op dit moment bijna 160 miljard dollar aan IT-inkomsten via aanbieders van IT-oplossingen, en wereldwijd zal de markt voor deze IT-diensten in 2026 doorgroeien naar 354,8 miljard dollar is de verwachting.

Deze exponentiële groei van edge computing drijft de behoefte op aan monitoring op afstand en de expertise van externe servicepartners. Maar hoewel dit een enorme kans is voor aanbieders van IT-oplossingen, biedt momenteel slechts 27 procent managed power services aan klanten aan.

Bij Schneider Electric zijn we al een tijd bezig met het ontwikkelen van de technologieën en serviceproposities om leveranciers van IT-oplossingen te helpen transformerende veranderingen bij hun klanten door te voeren. Als IT-kanaal bevinden we ons in een unieke positie om deze uitdagingen op te lossen wanneer we samenwerken in een ecosysteem. Daarom werken we nauw samen met onze geautoriseerde distributiepartners om channel resellers te helpen nieuwe, periodiek terugkerende inkomstenstromen aan te boren. Zo hebben we samen een nieuwe Managed Power as a Service (MPaaS)-aanbod gecreëerd, waarin we de financiële diensten van onze geautoriseerde distributeurs samenbrengen met onze eigen managed power-oplossing, waardoor wat ooit een eenmalige transactie was, wordt omgezet in een maandelijks dienstenmodel.

Hoe werkt het?

Het MPaaS-aanbod van Schneider Electric stelt channelpartners in staat één klantgerichte oplossing te bieden, inclusief noodstroomvoorziening, monitoring op afstand en 24/7 technische ondersteuning tegen een flexibel maandelijks tarief. Het omvat:

  • APC™ Smart UPS-apparatuur
  • EcoStruxure™ IT-software voor monitoring op afstand en UPS-beheerservices met on-site onderhoud en maandelijkse risicorapportage
  • Flexibele financiële diensten geleverd door deelnemende IT-distributeurs.

Door een businessmodel op basis van OpEx te creëren, kunnen IT-leveranciers hun eindgebruikers helpen om toegang te krijgen tot de technologie die ze nodig hebben, zonder dat ze daarvoor grote investeringen hoeven te doen, en waarmee ze het risico op downtime sterk verminderen.

De voordelen voor partners zijn duidelijk: door MPaaS te combineren met hun eigen diensten en hardware in een Infrastructure-as-a-Service-aanbod, zijn ze in staat om hun managed services-mogelijkheden uit te breiden of daar mee te starten. Zo kunnen zij meer toegevoegde waarde bieden aan klanten en voorspelbare terugkerende inkomsten te genereren.

Door digitale diensten toe te voegen aan de verkoop van hardware, kunnen zij de winstgevendheid tot 40 procent verhogen en tegelijkertijd hun klanten te helpen hun budgettaire beperkingen te overwinnen.

Aan de slag met MPaaS

Schneider Electric MPaaS is ontworpen om partners te helpen technologie en digitale diensten te combineren om zo tegemoet te komen aan de veranderende behoeften van moderne bedrijfsomgevingen.

Voor de IT-leverancier die nieuwe activiteiten wil ontwikkelen en op data gebaseerde toegevoegde waarde wil leveren aan klanten, biedt MPaaS een kostenconcurrerend, flexibel en toegankelijk OpEx-model. Een model dat het werkkapitaal verbetert door een voorspelbaar inkomstenmodel van maandelijkse terugkerende services inkomsten. Het stelt IT-leveranciers bovendien in staat digitale diensten toe te voegen aan de verkoop van hardware en zo hun winstgevendheid te verhogen.

Uiteindelijk stelt MPaaS, met een alles-in-één-oplossing, channelpartners in staat om belangrijke klantuitdagingen op te lossen, zoals een slechte zichtbaarheid, een gebrek aan interne technische ondersteuning en de noodzaak om gedistribueerde IT-omgevingen te beheren. MPaaS voldoet aan de directe eisen van eindgebruikers voor hardware, software en 24/7 onderhoud, met flexibele financiële diensten van IT-distributeurs, terwijl het de CapEx- of OpEx-voorkeuren van klanten ondersteunt.

Om aan de slag te gaan met MPaaS en uw eigen ‘Managed Power Practice’ op te zetten, bekijk de infographic of bezoek onze website voor meer informatie.

Door: Rudi Graml, Channel Development Manager, Software & Digital Services - Schneider Electric IT Channel Europa

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!