Redactie - 17 november 2021

Juniper Networks kiest prominent voor groei in enterprise markt

Juniper Networks kiest prominent voor groei in enterprise markt image

Juniper Networks is een van de grootste aanbieders van netwerk en security toepassingen. Hyperscalers en serviceproviders behoren tot de vaste klantenkring. De recente acquisities van 128 Technology, Mist en Apstra en de veranderende marktomstandigheden, creëren nu een kans om de geautomatiseerde aanpak waar hyperscalers voor staan, ook naar de enterprise markt te brengen.

Enterprises bouwen volgens Juniper Networks vooral infrastructuur op maat en beheren die zelf. Als er meer capaciteit of functionaliteit nodig is, is een changeproces nodig dat veel tijd en inspanning kost om dat mogelijk te maken. Hyperscalers werken fundamenteel anders met schaalbare, volledig geautomatiseerde oplossingen. Nu enterprises de cloud technologie ontdekt hebben, kunnen ook zij profiteren van een andere aanpak. Juniper Networks heeft daarmee vandaag de dag de focus op drie klantsegmenten: enterprise, cloud en serviceproviders.

Nieuwe loten geven nieuwe kansen

Steven Blees, Enterprise Sales Director Benelux bij Juniper Networks: “Als Juniper Networks hebben we gekeken hoe onze visie van een self-driving netwerk verder kunnen toepassen op onze strategische groeisegmenten; de AI driven enterprise, de automated WAN en de cloud ready datacentra. Dankzij de toegevoegde kunstmatige intelligentie worden netwerken slimmer en gaan ze zichzelf optimaliseren. De technologie aan de basis van deze marktsegmenten is de kennis die via Mist en 128 Technology ingebracht is. Het enterprise netwerk wordt slimmer gemaakt met de Mist AI technologie. Een netwerk op basis van deze technologie is intrinsiek veilig. Dankzij de Mist AI-technologie is het mogelijk netwerken van hele kleine tot extreem grote omvang volledig automatisch uit te rollen en te beheren.”

Omvang WAN heeft geen impact meer

Vanuit het unieke uitgangspunt waar gebruikerservaring centraal staat, wordt elke seconde enorm veel informatie van een apparaat gekoppeld aan het netwerk naar de AI-omgeving in de cloud gestuurd voor analyse en daarmee de mogelijkheid gerealiseerd proactief de gebruikerservaring van elk device te monitoren. Mogelijk nog veel belangrijker is dat ook het design en beheer dankzij AI vereenvoudigd wordt, aldus Blees. “Op basis van een floorplan kunnen de acces points ingedeeld worden. Naast de indeling is daarmee ook de administratie geautomatiseerd. Hiermee is het ontwerp en de fysieke uitrol veel sneller te realiseren. Niet langer zoeken naar een acces point achter een plafondpaneel, het systeem maakt de defecte unit direct zichtbaar op het floorplan. Daarnaast worden door de automatisering naderende storingen via de kunstmatige intelligentie automatische gedetecteerd en voor een unit die binnenkort defect raakt al een vervanger besteld. De monteurs hoeven dus niet met meetapparatuur langdurig door een kantoor te lopen en te zoeken naar een storing of probleem met de dekking. Het systeem neemt in de melding ook de locatie geautomatiseerd mee. Voor de beheerders heeft dit grote positieve impact. Juniper Networks heeft klanten waar de gemiddelde tijd voor een reparatie met 96% afneemt en waar het aantal site visits met 85% gereduceerd worden. Dankzij de voortijdige detectie, het systeem ziet al storingen voor ze daadwerkelijk door de gebruiker gemeld worden, heeft een klant ervaren dat het aantal support tickets afneemt met 97%. Klanten zullen op de werkvloer bijna geen storingen meer ervaren.”

Omdat alles geautomatiseerd gebeurt, is de omvang van het WAN niet langer een topic, aldus Blees. “Vanuit een centrale omgeving kunnen alle netwerken van een enterprise beheerd worden en hoeven de lokale engineers maar beperkt in te springen. Dankzij kunstmatige intelligentie wordt de netwerkbeheerders veel werk uit handen genomen en flexibiliteit en stabiliteit optimaal geborgd.”

Uniforme intent based strategie voor datacenter

Met de acquisitie van Apstra heeft Juniper ook kennis in huis gehaald om het datacenter, dat tegenwoordig steeds meer geautomatiseerd werkt, verder te moderniseren vervolgt Melchior Aelmans, Consulting Engineer bij Juniper Networks. “Apstra, heeft technologie ingebracht om in een continu proces (closed loop) het ontwerpen en implementeren van een datacenter te automatiseren. Cruciaal daarbij is ook nu weer het gebruik van kunstmatige intelligentie en optimalisatie voor specifieke toepassingen. Het proces omvat drie stappen: de architect die de demand omschrijft, de software die op basis daarvan met standaard componenten de implementatie creëert en de operator die vervolgens het proces beheert met ondersteuning van de op AI gebaseerde monitoring. Door dit continue proces worden automatisch iteraties bereikt als er veranderingen in de wensen zijn. Dit alles in een gesloten proces. Tussen het ontwerpen en het operationeel maken van het datacentrum zit heel weinig tijd, een kwestie van dagen. Dit is principieel anders dan het change georiënteerde lokale proces dat veel ondernemingen nu gebruiken. De gecombineerde oplossing helpt publieke en private cloudbeheerders hun activiteiten te optimaliseren voor applicatie-ervaring en de opstap naar het zelfsturende netwerk. Templates voor speciale configuraties zijn beschikbaar.”

Door: Hans Steeman en Witold Kepinski

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!