Smartphoneverkoop loopt terug in derde kwartaal

25-11-2021 | door: Wouter Hoeffnagel

Smartphoneverkoop loopt terug in derde kwartaal

De wereldwijde verkoop van smartphones aan eindgebruikers is met 6,8% gedaald in het derde kwartaal van 2021 ten opzichte van dezelfde periode in 2020. Tekorten aan componenten verstoorden de productieschema's, wat leidde tot een lagere voorraad en vertraagde productbeschikbaarheid, wat uiteindelijk de verkoop beïnvloedde aan eindgebruikers.

Dit meldt marktonderzoekers Gartner. "Ondanks de sterke vraag van de consument daalde de verkoop van smartphones als gevolg van vertraagde productlanceringen, een langer leveringsschema en onvoldoende voorraad bij het kanaal", zegt Anshul Gupta, senior onderzoeksdirecteur bij Gartner. "Aanbodbeperkingen hadden veel meer invloed op het productieschema van basis- en utility-smartphones dan premium-smartphones."

Balans tussen vraag en aanbod verstoord

Het huidige tekort aan componenten, zoals geïntegreerde schakelingen voor radiofrequentie en energiebeheer, vertraagde de productie van smartphones wereldwijd. Dit verstoorde het balans tussen vraag en aanbod en eindgebruikers werden belast met beperkte keuzes op het verkooppunt. De verkoop van premium smartphones bleef groeien, ook al daalde de totale verkoop van smartphones in het kwartaal.

Apple herovert de nummer 2 positie in de verkoop aan eindgebruikers en Xiaomi keert terug naar de nummer 3 plek in het derde kwartaal van 2021 (zie tabel 1). Samsung behoudt zijn algemene voorsprong in de verkoop van smartphones, hoewel het marktaandeel jaar op jaar met 1,9% daalde. Zelfs met de algehele achteruitgang kent Samsung een groei van zijn premium smartphones, geleid door een sterke vraag naar vernieuwde opvouwbare smartphones. De Chinese smartphoneleveranciers Xiaomi, Vivo en OPPO vergroten hun marktaandeel jaar op jaar met respectievelijk 1%, 2,4% en 1,7%.

gartner-smartphone-sales-q3-2021.png

Sterke vraag naar iPhones

Apple bleef een sterke vraag naar iPhones ervaren, geleid door aantrekkelijke functie-upgrades en een onvoldoende gepenetreerde 5G-installatie. De verbeterde bionische A15-sensor, verbeterde levensduur van de batterij en optimalisatie van camerasensoren voor fotografie zijn de belangrijkste functies die iPhone-upgrades hebben gestimuleerd. Apple blijft zijn online kanaal vernieuwen en inruilprogramma's positioneren om de vraag naar zijn 5G-iPhones tot de rest van 2021 te versnellen.

Xiaomi's vergrootte zijn wereldwijde smartphonemarktaandeel in het derde kwartaal van 2021. Onder meer een sterke online kanaalgestuurde strategie voor marktuitbreiding in Europa en het Midden-Oosten en samenwerking met communicatieserviceproviders (CSP's) hielpen het bedrijf in deze regio's.

Vivo noteert hoogste groei

Vivo registreert de hoogste groei op jaarbasis (20,9%) in de top vijf van wereldwijde smartphoneleveranciers in het derde kwartaal van 2021. Het bedrijf introduceerde 13 nieuwe smartphones in het kwartaal om te proberen voordeel te behalen bij het betreden van nieuwe markten, waaronder Europa en het Midden-Oosten. Ook voegde het bedrijf nieuwe offline retailers en belevingswinkels toe aan haar strategie.

Gartner-klanten kunnen meer informatie vinden in "Market Share: PCs, Ultramobiles and Mobile Phones, All Countries, 2Q21 Update".

Terug naar nieuws overzicht
Mobility