Redactie - 30 november 2021

ESET Nederland ziet steeds meer partners MSP worden

ESET Nederland ziet steeds meer partners MSP worden image

ESET Nederland ziet het partnerlandschap veranderen. Het aantal Managed Service Providers (MSP’s) neemt toe. En dat is een goede ontwikkeling, vindt Ashley Schut, Solution Advisor MSP bij de securityspecialist. Want juist als het om security gaat, kiezen bedrijven steeds vaker voor het soort ondersteuning dat MSP’s kunnen bieden.

In haar rol van Solution Advisor MSP heeft Ashley Schut veel contact met de MSP-partners van ESET. Ze spart met hen over alle aspecten van het leveren van securitydienstverlening. “Ik zoek met hen naar manieren om hun dienstverlening naar het volgende niveau te brengen.” Naast haar contact met MSP’s begeleidt Schut ook VAR’s die de transitie naar MSP willen maken. “Dat zijn erg leuke trajecten. Je gaat dan samen kijken naar hoe zo’n model eruit ziet, hoe ze dat in kunnen zetten en hoe dit past binnen de bredere bedrijfsstrategie.”  

Vak apart
De overstap van VAR naar MSP wordt veel gemaakt, zo merkt ze. “Toen ik in 2018 begon bij ESET Nederland, zag je dat die trend net was ingezet, maar nu gebeurt het steeds vaker. Als je naar het securityvraagstuk kijkt is dat geen vreemde ontwikkeling. IT op zich is voor veel bedrijven al ingewikkeld en security is daarbinnen nog een vak apart. Het is niet de core business van die bedrijven, maar het komt steeds vaker in het nieuws, dus ze hebben wel heel sterk het gevoel dat ze er iets mee moeten doen. Want hoe groot is het deel van je bedrijf dat nog draait als de IT het niet meer doet? Daarom willen ze IT steeds vaker uit handen geven en zien partners kansen om klanten daarin te ondersteunen en te ontzorgen.”

“Voor partners is het ook heel interessant om met klanten mee te mogen denken over IT-strategie en hoe je samen naar het gewenste beveiligingsniveau toewerkt”, vervolgt ze. “Je krijgt dan gesprekken die gaan over vooruitgang en doelstellingen, niet over zaken die misgaan of wat de prijs van een oplossing is. Het wordt dan echt een samenwerking voor de lange termijn.” Juist als het om security gaat, biedt dat kansen. “Dat raakt nu echt de boardroom, omdat het gaat over businesscontinuïteit. Er is veel behoefte aan bedrijven die daarin kunnen adviseren. Security wordt natuurlijk complexer, dat horen we ook van MSP’s.”

De MSP-partners waarmee Schut spart hebben verschillende bloedgroepen, legt ze uit. Sommigen leveren maatwerk, anderen hebben één standaard dienstverlening. Ook het kennisniveau als het om security gaat verschilt. Soms is het een specialisme, soms doen partners het erbij. Maar om welk soort partner het ook gaat, ESET kan hen ondersteunen in hun groei, vertelt ze. “We werken, speciaal voor deze doelgroep, met MSP Service Levels. Daar zijn er vijf van, beginnend bij MSP Partner en eindigend bij Managed Security Service Provider, ofwel MSSP. Ze zijn gebaseerd op de hoeveelheid gespecialiseerde kennis van partners en hoe ze hun dienstverlening in de markt zetten. We willen partners begeleiden van waar ze nu staan tot de door hun gewenste stip op de horizon, om zo een partnernetwerk te ontwikkelen waarin elke MSP-partner hoogwaardige securitydiensten levert op zijn of haar niveau.”

Kennisdeling en educatie
Om partners vooruit te helpen – zowel met de transitie naar het worden van MSP’er als in het algemeen – zijn twee begrippen belangrijk voor ESET, vertelt Schut. “Kennisdeling en educatie staan bij ons echt centraal, voor alle soorten partners die we hebben. De ESET Academy heeft een sleutelrol als het om educatie gaat. Partners kunnen zichzelf trainen en certificeren binnen het ESET-portfolio. Tijdens de ESET Security Days zorgen we daarnaast op grote schaal voor kennisdeling. Maar daarin faciliteren we ook op kleinere schaal, met ronde-tafelsessies voor onze partners. Op deze manier proberen wij de IT Security Community onderling te verbinden. We zien graag dat ze niet alleen met ons, maar ook met elkaar in gesprek gaan. Over security, maar ook andere dingen waar ze tegenaan lopen. Zo zijn mooie samenwerkingen ontstaan van partners die elkaar helpen of samen projecten doen.”

De securityleverancier wil het MSP-partners zo makkelijk mogelijk maken om ESET-oplossingen in te zetten binnen de totale dienstverlening. “We bieden ESET MSP Administrator, een portaal dat partners de mogelijkheid biedt en de volledige vrijheid geeft om op elk moment van de dag een klant of een licentie aan te maken. Dat combineren we met ons ESET PROTECT-console, het digitale hart van ons portfolio. Dat is een multi-tenant beheerplatform, zowel inzetbaar in de cloud als on-premise, dat je onder andere de mogelijkheid biedt om licenties uit te rollen en policies in te regelen. Als je als partner in de MSP Administrator een klant aanmaakt kun je in de PROTECT-console een Customer Setup Wizard aanmaken, om een groot gedeelte van de deployment te automatiseren. Zo kun je onder meer klant-specifieke rapportages aanmaken, toegespitst op wat een afzonderlijke klant belangrijk vindt om te weten. Die rapportages worden dan automatisch verstuurd, met je eigen logo erboven. Ze zijn vaak een heel goed middel om het gesprek aan te gaan.”

Daarnaast biedt ESET technische support en salesondersteuning, legt ze uit. “Hoe kun je de oplossingen vermarkten? Welke dienstverlening kun je eromheen bouwen?” ESET kan ook haar Cyber Defense Center in Sliedrecht inzetten als hulpmiddel voor partners. “Als ze dat willen, kunnen we daar in samenwerking securitydiensten inzetten voor de eindklanten. Of, wat we nog liever doen: we delen daar onze kennis, zodat ze het uiteindelijk zelf kunnen.”

Interactie
Overstappen naar een MSP-model is nu makkelijker dan een paar jaar geleden, zo merkt ze. “Voor de eindklant is het even wennen als partners hun dienstverleningsmodel veranderen, maar uiteindelijk moet je als partner zelf de keuze maken hoe je verder wilt, en in welke mate je de klant wilt ontzorgen en waar de verantwoordelijkheid ligt rondom security. Over dat laatste krijgen we veel vragen. Het belangrijkste is dat je afspraken goed documenteert. Ook daar kunnen we bij helpen, onder meer met het Organisatie Security Profiel dat we hebben opgesteld.”

Schut benadrukt dat ze de partnerschappen als een echte samenwerking ziet. “Partners leren misschien van ons, maar wij ook enorm veel van hen. Door hun feedback kunnen wij ons op allerlei vlakken door blijven ontwikkelen. Ik ben heel blij met de mooie interactie die we met onze partners hebben.”

Door: Johan van Leeuwen



 

 

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!