Redactie - 15 december 2021

Britse waakhond: duopolie Apple en Google beperkt concurrentie en keuze

Britse waakhond: duopolie Apple en Google beperkt concurrentie en keuze image

Het duopolie van Apple en Google beperkt concurrentie en keuze. Dit staat in het tussentijdse rapport van de Britse mededingsautoriteit CMA over mobiele ecosystemen waarin staat dat gebruikers de dupe worden vanwege het duopolie van Apple en Google.

Eerder dit jaar lanceerde de Competition and Markets Authority (CMA) een onderzoek naar aanleiding van de bezorgdheid dat Apple en Google te veel controle hebben over besturingssystemen (iOS en Android), appstores (App Store en Play Store) en webbrowsers (Safari en Chrome) die samen hun 'ecosystemen' vormen.

Wanneer iemand een mobiel apparaat koopt, komt hij in wezen in het iOS- of Google's Android-ecosysteem van Apple. Hierdoor kunnen Apple en Google bepalen hoe online content, zoals mobiele apps en websites, aan gebruikers wordt aangeboden. Ze kunnen ook het speelveld naar hun eigen diensten kantelen - Apple staat bijvoorbeeld geen andere app store toe dan zijn eigen op iPhones en iPads, en zijn browser Safari is daarop vooraf geïnstalleerd. De browser, Chrome en app store van Google zijn ook vooraf geïnstalleerd op de meeste Android-apparaten.

De CMA vreest dat dit leidt tot minder concurrentie en een zinvolle keuze voor klanten. Mensen lijken ook het volledige voordeel te missen van innovatieve nieuwe producten en diensten – zoals zogenaamde 'webapps' en nieuwe manieren om games te spelen via cloudservices op iOS-apparaten. De CMA is ook bezorgd dat mensen te maken kunnen krijgen met hogere prijzen dan op een meer concurrerende markt, ook voor Apple-telefoons, app-abonnementen en aankopen binnen apps.

Andrea Cocelli, Chief Executive van de CMA zei: "Apple en Google hebben een ondeugdachtige greep ontwikkeld op hoe we mobiele telefoons gebruiken en we zijn bezorgd dat miljoenen mensen in het VK hierdoor de dupe worden. De meeste mensen weten dat Apple en Google de belangrijkste spelers zijn als het gaat om het kiezen van een telefoon. Maar het kan gemakkelijk zijn om te vergeten dat ze ook alle regels bepalen - van het bepalen welke apps beschikbaar zijn in hun app stores, tot het ons moeilijk maken om over te schakelen naar alternatieve browsers op onze telefoons. Deze controle kan innovatie en keuze beperken en leiden tot hogere prijzen, wat allemaal geen goed nieuws is voor gebruikers. Elke interventie moet de substantiële marktmacht van de bedrijven aanpakken op de belangrijkste gebieden van besturingssystemen, app stores en browsers. We denken dat de beste manier om dit te doen is via de Eenheid Digitale Markten, wanneer deze bevoegdheden krijgt van de overheid."

Mobiele ecosystemen

De CMA heeft voorlopig vastgesteld dat Apple en Google hun marktmacht hebben kunnen benutten om grotendeels op zichzelf staande ecosystemen te creëren. Als gevolg hiervan is het voor een ander bedrijf buitengewoon moeilijk om op een zinvolle manier deel te nemen aan en te concurreren met een nieuw systeem.

Apple staat geen alternatieve app-winkels toe en heeft regels die de functionaliteit van andere browsers beperken. Een vergelijkbare situatie lijkt zich voor te doen met Google via zijn contracten met fabrikanten van Android-apparaten, ondanks dat het zijn Android-platform op open source-basis aanbiedt. Deze overeenkomsten moedigen de pre-installatie van Play Store en Chrome aan, wat betekent dat ze door de overgrote meerderheid van Android-klanten worden gebruikt.

App-ontwikkelaars moeten zich ook houden aan de regels van Apple en Google voor toegang tot hun app-winkels, die volgens sommigen overdreven restrictief zijn. Ontwikkelaars moeten deze voorwaarden accepteren om gebruikers te bereiken, waaronder het betalen van 30% commissie aan Apple en Google.

Beide firma's stellen dat veel van deze controles nodig zijn om de veiligheid en kwaliteit van de algehele service aan hun gebruikers te handhaven, en in sommige gevallen om de persoonlijke informatie van gebruikers te beschermen. De CMA is het ermee eens dat deze overwegingen erg belangrijk zijn, maar is bezorgd dat Apple en Google op deze gronden beslissingen nemen die hun eigen diensten bevoordelen en een zinvolle keuze beperken, wanneer andere benaderingen beschikbaar zijn.

Het rapport beschrijft een reeks maatregelen die kunnen worden genomen om deze problemen aan te pakken, waaronder:

  • Het gemakkelijker maken voor gebruikers om te schakelen tussen iOS- en Android-telefoons wanneer ze hun apparaat willen vervangen zonder functionaliteit of gegevens te verliezen.

  • Het gemakkelijker maken om apps te installeren via andere methoden dan de App Store of Play Store, inclusief zogenaamde "webapps".

  • Alle apps inschakelen om gebruikers de keuze te geven hoe ze in-app betalen voor zaken als gamecredits of abonnementen, in plaats van gebonden te zijn aan de betalingssystemen van Apple en Google.

  • Het voor gebruikers gemakkelijker maken om alternatieven voor Apple en Google te kiezen voor services zoals browsers, met name door ervoor te zorgen dat ze eenvoudig kunnen instellen welke browser ze als standaard hebben.

Strategische marktstatus

Het werk van de CMA tot dusver suggereert dat Apple en Google zouden voldoen aan de criteria voor de aanduiding 'Strategic Market Status' (SMS) voor verschillende van hun ecosysteemactiviteiten, zoals uiteengezet in de recente voorstellen van de regering om een nieuw concurrentiebevorderend regime voor digitale markten. Deze voorstellen kunnen veranderen als gevolg van het raadplegingsproces en eventuele daaropvolgende wetgevingsprocedures, en zullen daarom voortdurend worden herzien.

Als die voorstellen wet worden, zal de Digital Markets Unit (DMU) – die binnen de CMA zal gaan zitten – uiteindelijk verantwoordelijk zijn om te beslissen welke 'big tech'-bedrijven de sms-status krijgen. Deze status zal ertoe leiden dat deze bedrijven te maken krijgen met wettelijk afdwingbare gedragscodes om hun gedrag te sturen en te voorkomen dat ze hun machtige positie uitbuiten.

Met dit in gedachten is de huidige opvatting van de CMA dat de marktmacht van de bedrijven op dit gebied het beste kan worden aangepakt via de DMU, waarvoor de regering onlangs bevoegdheden heeft voorgesteld. De CMA wacht ook op sterkere bevoegdheden op het gebied van concurrentie en consumentenrecht van de regering, waarover onlangs werd geraadpleegd.

In de tussentijd heeft de CMA onderzoek gedaan naar Apple's App Store en Google's Privacy Sandbox-voorstellen vanwege mededingingsbezwaren. Hoewel beide kwesties onderzoeken die binnen de reikwijdte van deze studie vallen, is dit werk in mobiele ecosystemen veel breder. De CMA zal een gezamenlijke aanpak hanteren voor al deze gerelateerde zaken, om de beste resultaten voor klanten en andere bedrijven te garanderen.

De CMA overlegt over haar eerste bevindingen en verwelkomt reacties tegen 7 februari 2022. Het gaat verder met de tweede helft van het onderzoek en verwacht in juni 2022 een eindrapport uit te brengen.

Ga voor meer informatie naar de marktstudiepagina over mobiele ecosystemen .

Belangrijkste feiten en cijfers

  1. Meer dan de helft van alle smartphones die in 2020 in gebruik waren, waren Apple iPhones, terwijl de rest allemaal een versie van het Android-besturingssysteem gebruikte.

  2. Meer dan 95% van de native app-downloads via mobiele app-winkels in het VK in 2020 werden gedaan via de App Store of de Play Store.

  3. De browsers van Apple en Google zijn goed voor 90% van het browsergebruik op mobiele apparaten in het VK - Safari heeft een aandeel van bijna 50% en Chrome heeft een aandeel van ongeveer 40%.

  4. Volwassen internetgebruikers in het VK brachten in 2020 gemiddeld meer dan 3 en een half uur per dag online door, waarvan 81% (bijna 3 uur) van deze tijd op smartphones of tablets.

  5. Wereldwijd maakte Apple in 2020 ongeveer £ 50 miljard winst, en recente onthullingen geven aan dat dit in 2021 groeide tot ongeveer £ 82 miljard. Google maakte in 2020 ongeveer £ 36 miljard winst.

  6. In 2020 komt ongeveer 80% van Apple's inkomsten uit de verkoop van apparaten, terwijl Google meer dan 80% van zijn inkomsten uit advertenties haalt.

  7. Er lopen een aantal particuliere rechtszaken met betrekking tot mobiele ecosystemen. Epic Games daagt Google voor de rechter wegens zijn verplichte in-app-betaalmethode , Dr. Rachael Kent streeft naar actie tegen Apple die tot 30% commissie in rekening brengt voor sommige apps , en Elizabeth Coll onderneemt soortgelijke stappen tegen Google . Volgens de beweringen kosten de voorwaarden van Apple en Google gebruikers meer geld.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!