Witold Kepinski - 20 december 2021

IBM belicht stand van zaken rond AI adoptie

IBM belicht stand van zaken rond AI adoptie image

Het afgelopen jaar hebben we weer veel nieuwe innovaties gezien. Bovendien zorgde COVID-19 ervoor dat organisaties in razendsnel tempo gingen moderniseren. Met name op het gebied van Artificial Intelligence (AI) en de Cloud zijn er veel veranderingen geweest. Zo zagen we dat bijna de helft van de bedrijven (43%) het afgelopen jaar gestart is met de uitrol van AI, volgens de Global AI Adoption Index. Daarnaast bleek uit een ander onderzoek van IBM dat er in 2021 duidelijk een drastische verschuiving had plaatsgevonden in de zakelijke behoeften van Cloud omgevingen.

Slechts één procent van de Nederlandse respondenten gaf aan dat ze gebruik maakten van een enkele private of public Cloud omgeving. Dit is een daling van 41 procent ten opzichte van 2019, waardoor de hybride Cloud omgeving de dominante IT-architectuur is geworden. Maar wat kunnen we volgend jaar verwachten in deze digitale wereld? IBM kondigt vandaag zijn voorspellingen voor 2022 aan.

Security staat voorop in 2022 naarmate de cyberdreigingen toenemen.

Steeds vaker kiezen organisaties een Hybrid Multi Cloud aanpak om de cyberrisico’s te beperken. Met meerdere Cloud leveranciers kunnen immers risico’s worden gespreid. Security zal volgend jaar bovenaan de agenda staan en bedrijven zullen hierdoor prioriteit geven aan een beveiliging die is ontworpen met één enkel controlepunt, zodat ze toegang hebben tot een holistisch overzicht van bedreigingen en de complexiteit kunnen beperken. Terwijl bedrijven plannen maken voor 2022, moeten ze zich ook voorbereiden op de toekomst. Aangezien quantum computing steeds sterker wordt en potentiële risico's met zich meebrengt, zoals de mogelijkheid om snel encryptie algoritmen te kraken en toegang te krijgen tot gevoelige gegevens, moeten ondernemingen verder kijken dan dreigingen op de korte termijn en 10 tot 20 jaar vooruit gaan denken.

De opkomst van de sectorspecifieke Cloud

Aangezien klanten steeds vaker de voorkeur hebben voor digitale toepassingen en iedere sector graag wil voldoen aan de behoeften van klanten, zal er in 2022 steeds vaker  gekozen worden voor een sectorspecifieke Cloud. Branche specifieke platforms zullen steeds vaker worden ingezet om organisaties en sectoren te helpen een balans te vinden tussen innovatie en strenge compliance-protocollen. Door het juiste platform te kiezen, met ingebouwde controles, zullen organisaties in staat zijn om sneller te innoveren en niet achterop te raken terwijl (nieuwe) voorschriften ingevoerd of gewijzigd worden.  

Consumenten krijgen steeds meer te maken met virtuele assistenten

Virtuele assistenten waren tijdens de pandemie al een onmisbaar hulpmiddel voor grote organisaties en overheden. Niet alleen waren virtuele assistenten cruciaal voor het verspreiden van informatie, er kwamen ook virtuele assistenten die workflows en taken konden voltooien, zoals bijvoorbeeld het boeken van een vaccinafspraak. In 2022 zal AI een nog grotere impact hebben op het customer care traject, omdat organisaties steeds vaker data fabric architecturen zullen inzetten om hun data beter te benutten. Hierdoor kunnen virtuele assistenten van retailers en dienstverleners persoonlijkere interacties bieden aan consumenten.

2022 maakt het potentieel van 5G waar dankzij AI

5G connectiviteit heeft een enorm potentieel om sectoren vooruit te helpen; van streaming en communicatie tot geavanceerde robotica en productie. Toch heeft de complexiteit van de huidige telco-netwerken en de snelheid van de veranderingen het beheer en de controle van de infrastructuur uiterst pijnlijk gemaakt. Vorig jaar werd duidelijk dat de tools, systemen en methoden voor het beheer van de netwerken van vandaag niet geschikt zijn voor het netwerk van morgen.

Om de wereldwijde uitrol van 5G-connectiviteit te bevorderen, zullen leveranciers van communicatiediensten (CSP's) zich volgend jaar richten op AI-gestuurde automatisering en network orchestration. Op deze manier kunnen ze de controle en het beheer van netwerken verbeteren en zo snellere klantervaringen leveren. Innovaties zoals network slicing stellen organisaties in staat om voor elk apparaat serviceniveaus in te stellen die passen bij hun gebruik van het netwerk. Een autonoom voertuig kan bijvoorbeeld worden ondersteund door een zeer lage latency, terwijl een HD-videocamera een hoge bandbreedte kan worden toegewezen. AI heeft de potentie om snel veranderingen in het netwerk mogelijk te maken die de netwerkprestaties en betrouwbaarheid optimaliseren door machine learning toe te passen, en zo CSP's te helpen de belofte van 5G waar te maken.

Organisaties gaan hun workloads strategisch migreren naar de Cloud

Naarmate organisaties steeds meer moderniseren, zullen ze ook steeds meer stappen maken in hun Hybrid Multi-Cloud traject. Hierdoor zal de focus verschuiven naar het bepalen van welke workloads waar naartoe gaan. Vorig jaar verplaatsten organisaties nog vaak eenvoudige workloads naar de Cloud. Momenteel evalueren ze de migratie van meer bedrijfskritische, complexe workloads naarmate ze modernisering omarmen. In 2022 zullen zij hun IT-omgevingen moeten inventariseren om te bepalen welke workloads en applicaties het meest geschikt zijn voor de Cloud en welke on-premises moeten blijven.

Hoewel niemand precies weet hoe 2022 zal verlopen, kunnen we er zeker van zijn dat de afgelopen twee jaar een keerpunt zijn geweest voor digitale transformatie. Overal ter wereld versnellen bedrijven hun digitale transformatieproces. Ze adopteren nieuwe bedrijfsmodellen, verplaatsen workloads naar de Cloud en automatiseren hun activiteiten met Machine Learning en AI. IBM verwacht dat technologieën, zoals de Hybrid Cloud en AI, ook in de toekomst een fundamentele rol zullen blijven spelen om nieuwe kansen voor organisaties te creëren.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!