Actiecomité XS4ALL Moet Blijven heft zich op

21-12-2021 | door: Redactie
Deel dit artikel:

Actiecomité XS4ALL Moet Blijven heft zich op

KPN heeft zojuist bericht dat mensen vanaf 24 december geen klant meer worden bij XS4ALL. Vanaf begin 2022 worden klanten overgezet naar de systemen van KPN. Al het internetverkeer loopt dan via het KPN-netwerk. XS4ALL zoals we dat meer dan 25 jaar gekend hebben, bestaat dan dus definitief niet meer zo meldt Kirsten Verdel, namens actiecomité XS4ALL Moet Blijven.

"Actiecomité XS4ALL Moet Blijven dat zich lang inzette voor behoud van XS4ALL heft zichzelf op. XS4ALL verdwijnt immers definitief. Wel laat het comité een nieuwe internet provider achter: Freedom Internet, dat als alternatief voor XS4ALL werd opgericht toen duidelijk werd dat KPN klanten en personeel definitief zou migreren naar KPN. Freedom Internet bestaat inmiddels twee jaar, er werken veel oud-XS4ALL-medewerkers en veel klanten zijn overgestapt. Oud-XS4ALL-medewerker Anco Scholte ter Horst is directeur van Freedom", aldus Verdel.

"Onlangs week ontvingen XS4ALL-klanten een bericht van de directeur Klantenservice van KPN met als titel 'XS4ALL blijft XS4ALL'. Die mail betreft echter een aankondiging dat klanten van XS4ALL begin komend jaar worden overgezet naar de techniek van KPN. XS4ALL blijft dus niet XS4ALL, maar wordt de facto KPN. Voor de duidelijkheid: het bedrijf XS4ALL bestaat al helemaal niet meer, dat is per 1 maart 2020 opgeheven. Alleen de merknaam wordt nog gebruikt. Ook zijn al veel XS4ALL-medewerkers vertrokken. Alleen al bij de technische mensen van de afdeling Beheer verdwijnt minimaal 70 procent van het personeel. Decennialange kennis en ervaring die dus weg lekt. Jan-Pieter Cornet, een van de langst zittende techneuten van XS4ALL, twitterde een paar dagen geleden al: 'Helaas, met de omzetting van de mail flow naar KPN zijn er een aantal security features verdwenen: DANE, MTA-STS, DNSSEC, IPv6, DMARC reporting&rejects, customer source IP masking, DMARC aligning alleen bij AUTH&From match, en wat DNSBL mirrors.' (Bron: https://twitter.com/johnpc42/status/1471829837635588097)."

Reactie KPN

KPN meldt namens een woordvoerder en op zijn site: "XS4ALL is sinds 1998 een zelfstandige dochteronderneming van KPN. En maakt dan ook al jaren gebruik van het netwerk en diensten van KPN. Denk aan de infrastructuur buiten en interactieve televisie. Het andere deel bestaat uit eigen systemen en dienstverlening. De dienstverlening van XS4ALL loopt nu al deels en in de toekomst helemaal via de systemen van KPN, op hetzelfde moderne platform. Hierdoor ontstaat meer ruimte om te innoveren en te investeren in de nieuwste technologie en het behouden van de beste dienstverlening. De dienstverlening voor XS4ALL-klanten gaat begin 2022 gefaseerd over naar de KPN-systemen. Hierover krijg je als klant minimaal een maand van te voren bericht. Het huidige abonnement, met FRITZ!Box-modem, de bekende tv-ontvanger en XS4ALL-emailadressen, blijft gewoon bestaan. Inclusief unieke diensten zoals het malwarefilter en DNSSEC. De waarden op gebied van veiligheid en privacy blijven uiteraard gewaarborgd. De Klantenservice en Technische Helpdesk zijn en blijven gewoon bereikbaar. Op hetzelfde nummer, met dezelfde mensen én in naam van XS4ALL. Precies zoals klanten dat gewend zijn."

KPN meldt verder; "KPN is al een tijdje klaar om haar klanten specifieke XS4ALL service en diensten te leveren. En daardoor worden binnenkort nieuwe klanten van XS4ALL, verwelkomd door KPN en ondergebracht bij het KPN-portfolio. Er is een aantal zaken toegevoegd bij de KPN diensten waardoor de standaard verhoogd is voor nieuwe en bestaande KPN-klanten. Op het gebied van veiligheid is veiliger internet geïntroduceerd. Wat betekent dat we DNSSEC en het malwalefilter toegevoegd hebben op het vaste netwerk. En KPN heeft nu, naast de reguliere service, in lijn met de Technische Helpdesk van XS4ALL, KPN Service Plus gelanceerd. Ook kunnen KPN-klanten nu de FRITZ!Box als modem krijgen en is het mogelijk een eigen modem aan te sluiten. Daarnaast zijn er meer e-mailboxen beschikbaar. Voor nieuwe klanten is dit alles gebundeld verkrijgbaar in de Tech Hussel."

Einde XS4ALL

Verdel meldt; "XS4ALL blijft dus niet XS4ALL. Sterker nog: XS4ALL is al een tijd geen XS4ALL meer. Sinds de opheffing van het bedrijf in gang is gezet zijn veel medewerkers vertrokken, zijn diverse diensten en producten verdwenen en nu worden klanten dus ook technisch gezien overgeheveld naar KPN-systemen. Een logo en een naam alleen vormen geen bedrijf.

De lijst opgeheven zaken wordt steeds langer. Een verdere greep:
- Belabonnementen zonder internetabonnement zijn vervallen
- E-mail op subdomeinen is vervallen
- Catch-all is vervallen
- E-mailadressen met plusteken mogen niet meer, bestaande zijn vervallen
- Via MX-records mail op een eigen server ontvangen is vervallen
- Mail.xs4all.nl als uitgaande server verdwijnt
- IPv4 subnet is vervallen
- Inbellen via analoge lijn is opgeheven
- Hostingdiensten zijn beëindigd
- Alle mail loopt via servers van KPN
- Na de technische migratie krijgen XS4ALL-klanten een IP-adres van KPN
- Er is sinds het opheffen van XS4ALL als onderneming geen enkele publieke actie of lobby meer geweest uit naam van XS4ALL in het kader van privacy, veiligheid en andere digitale burgerzaken

En vandaag, vlak voor kerst dus, is bekend gemaakt dat de winkel per 24 december ook echt dicht gaat: vanaf dan kunnen mensen ook geen XS4ALL-klant meer worden, alleen nog KPN-klant. Opmerkelijk natuurlijk, dat het de dag voor kerst stopt, toevallig net wanneer nieuwsredacties ook kerst vieren en er dus wellicht niemand op let (doorgaans beëindigen bedrijven zaken per de eerste van een maand, niet toevallig op een moment dat journalisten iets anders te doen hebben).

XS4ALL MOEST BLIJVEN
10 januari 2019 kondigde KPN aan dat XS4ALL zou worden opgeheven. Het heeft lang geduurd, maar het is in de praktijk nu dus echt zo ver. We hebben ons met hand en tand verzet tegen het vernietigen van het mooiste internetkapitaal van Nederland, met actiecomité XS4ALL Moet Blijven, met vele tienduizenden sympathisanten die ons daarbij steunden en met miljoenen euro's die deze sympathisanten ophaalden voor het oprichten van de nieuwe provider Freedom Internet, toen duidelijk werd dat KPN alle XS4ALL-klanten en medewerkers toch echt naar KPN ging verhuizen. Freedom bestaat nu ruim twee jaar en gaat door. Actiecomité XS4ALL Moet Blijven stopt nu. XS4ALL is voorbij. Op naar 42 jaar Freedom. Het was fantastisch. So long, and thanks for all the fish."

 

Terug naar nieuws overzicht