Dyflexis: Workforce management is onlosmakelijk onderdeel van bedrijfsvoering

Matthijs van den Ende

Dyflexis: Workforce management is onlosmakelijk onderdeel van bedrijfsvoering

Bastiaan Schoonhoven

04-01-2022 | door: Witold Kepinski
Deel dit artikel:

Dyflexis: Workforce management is onlosmakelijk onderdeel van bedrijfsvoering

De broers Matthijs en Thomas van den Ende zijn al tien jaar actief met Dyflexis. Het bedrijf biedt een SaaS-gebaseerde oplossing voor Workforce management – personeelsplanning. De naam staat voor Dynamische, Flexibele Informatiesystemen. Inmiddels gebruiken HR-managers, personeelsplanners & workforce managers van duizenden bedrijven Dyflexis. Hoog tijd voor nieuwe groeiambities, vinden Matthijs van den Ende en Bastiaan Schoonhoven – die per januari 2022 van Tech Data overstapt naar Dyflexis om daar CMO te worden.

Er is in tien jaar veel veranderd op het gebied van workforce management. Waren rapportages vroeger nice to have, nu wil iedereen dat doortrekken naar BI-tools om er – vooral realtime – de juiste sturingsinformatie uit te halen, vertelt Van den Ende. “Een maand later over de cijfers van nu beschikken, daar kom je niet meer mee weg. Dat is ook de ‘sweet spot’ van ons product.”

En was workforce management in 2011 vooral ‘standalone’ software, tegenwoordig willen bedrijven steeds meer koppelingen leggen met andere systemen, zoals loonadministratie of ERP, maar ook kassasystemen. Dat betekent ook een verveelvoudiging van datastromen, stelt toekomstig CMO Schoonhoven. “Wat ga je met die data doen en hoe haal je er de juiste inzichten uit om er de juiste versnelling mee te maken? Dat is iets dat Dyflexis ook faciliteert, onder meer via API’s in de Marketplace.”

Sales motion

Schoonhoven kijkt uit naar zijn nieuwe uitdaging, stelt hij. “De afgelopen vijftien jaar heb ik verschillende managementrollen gehad binnen het IT-landschap. Altijd gedreven vanuit mijn grote passie, het ontwikkelen en naar de markt brengen van een product, dienst of oplossing. Daarbij is niet alleen zichtbaarheid en branding heel belangrijk. Om tot resultaten te komen, moet je met name vanuit de klant denken. Die sales motion is belangrijk.”

Zijn nieuwe rol binnen Dyflexis maakt dat volgens Schoonhoven mogelijk. De afgelopen jaren heeft de onderneming het platform enorm doorontwikkeld. Workforce management is altijd een belangrijk onderdeel binnen elke bedrijfsvoering geweest. Maar juist in deze tijd gaat ook het ontwikkelen van oplossingen op basis van data, IoT en analytics een rol spelen. “Dyflexis heeft een zeer sterke technische basis met de vorig jaar nieuw aangestelde CTO. Vanaf 2022 is het zaak om de kracht van workforce management nog sterker in de markt te laten resoneren.”

Binnen Dyflexis kijkt men vaak naar het grote plaatje, heeft de CMO in spé al eerder gemerkt. “Nu kan ik daar vanaf januari zelf onderdeel van gaan uitmaken, sturing geven aan de ambities voor 2030: 50 miljoen gebruikers van onze software. Vooralsnog doen we dat als volledig eigen partij, zonder investeerders die onze richting mede bepalen.”

Gemak, gebruiksvriendelijkheid

In dat grote plaatje spelen gemak en gebruiksvriendelijkheid sinds het begin een hoofdrol. Veel bedrijven beginnen zich nu pas goed te realiseren dat data die nodig is voor personeelsbeleid op de werkvloer zelf ontstaat. En als het doorvoeren van een enkele mutatie al moeite kost, dan heeft dat een negatieve impact op het gebruik van workforce management tools door mensen op die werkvloer zelf, ziet Van den Ende vaak gebeuren.

“Bedrijfssoftware doet het vaak wel, maar is dan gortdroog, stroperig, lastig in gebruik. Een snelle leercurve via e-learning en gebruiksvriendelijkheid maakt Dyflexis aantrekkelijker. Als je bijvoorbeeld via drag & drop in één keer zaken zoals afdeling, functie, dag, tijd en medewerker bij elkaar kan slepen op je scherm, willen de mensen op de werkvloer er eerder gebruik van maken.”

Onderscheid wil Dyflexis overigens niet alleen bieden in gemak en eenvoud op het gebied van personeelsplanning in een veelheid aan sectoren. “We produceren ook onze eigen hardware, zoals klokterminals die voor bijvoorbeeld productie, recreatie en warehousing realtime inzicht geven in wie er in- en uitklokt en dus in personeelskosten”, vertelt Van den Ende. “Dat betekent dat de soft- en hardware voor workforce management volledig op elkaar is afgestemd.”

Mooie add-on

Van den Ende ziet Dyflexis niet als een concurrent voor veel aanbieders van bedrijfssoftware, maar als een mooie add-on. “Veel aanbieders van dergelijke software bieden alles behalve workforce management. Dat is een soort missing link in hun softwarestraat, terwijl personeelskosten vaak wel de grootste kostenpost van een bedrijf zijn. Nu wordt dat vaak houtje-touwtje geregeld, in Excel of in oude systemen. Terwijl als het onderdeel van een suite is, medewerkers zaken zoals uren maar één keer hoeven in te voeren en het is overal beschikbaar.”

De grootste afnemers van Dyflexis zijn softwarepartners, accountants en implementatiepartners die bijvoorbeeld ERP- en CRM-systemen leveren. Gezien de ambitie van 50 miljoen gebruikers in 2030, is dat ook hard nodig, meent Van den Ende. “We zijn niet van plan om zelf een grote consultancy-organisatie op te zetten, willen ons focussen op waar we goed in zijn. Implementatiepartners kunnen de diverse oplossingen bundelen en in één keer leveren aan een klant.”

Rol van partners

Kennis en kunde vanuit een partnerkanaal is heel belangrijk, weet Schoonhoven vanuit eerdere rollen bij verschillende IT-organisaties. “Onze nieuw partnerstrategie wordt dan ook een hele belangrijke pijler onder het bedrijf. We hebben daar een apart partnerprogramma voor ontwikkeld met een eigen partner manager.” Daarnaast zal Dyflexis een directe eindklantstrategie blijven voeren, maar zonder daarbij de concurrentie met partners aan te gaan.

Ook marketing is als drijvende kracht achter sales een belangrijke pijler onder Dyflexis, benadrukt Schoonhoven vanuit zijn toekomstige rol als CMO en directielid. “Ik neem ook een deel van het takenpakket van Matthijs over. Die krijgt zo meer tijd om andere mooie zaken te ondernemen en zichtbaarder naar de markt toe te worden. Want om onze ambities waar te maken, moeten we onze naamsbekendheid en visibility verder vergroten.”

2030 lijkt nog ver weg, maar ook voor 2022 heeft Dyflexis al duidelijk omlijnde ambities. Zo wil de onderneming tools voor automatisch plannen invoeren, die komend jaar voor 80 procent van de afnemers geschikt moeten zijn. Van den Ende: “Dat moet personeelsplanning net zo makkelijk maken als het werken met een iPad. Op basis van de workload wordt de bezetting bepaald. Aan de hand van beschikbaarheid, contracten en voorkeuren wordt automatisch het rooster ingevuld.”

Europese cloud-partner

Dyflexis zet zichzelf nadrukkelijk neer als SaaS-aanbieder. Als cloud-partner hiervoor heeft Dyflexis niet gekozen voor de usual suspects, maar voor een snelgroeiende Europese partij: Scaleway. Van den Ende hierover: “We hebben gekeken naar welke partijen voldoen aan onze eisen en ook goed bij ons past. Daarbij gaven we de voorkeur aan een Europese partij en dat is Scaleway geworden.”

De Europese footprint van Scaleway is ook nuttig bij de eerste stappen die Dyflexis over de grens heen zet, schetst Van den Ende. “We leverden al aan het buitenland, maar veelal aan organisaties met buitenlandse dochters, onder meer in het Caraïbisch gebied. Maar we hebben sinds anderhalf jaar ook een aanwezigheid in Duitsland met een aparte Gmbh. Daar ligt voor wat betreft buitenlandse groei onze focus.”

Door: Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Software