Unicorn-status voor B2B-marktplaats Ankorstore

Nicolas Cohen, Pierre-Louis Lacoste, Nicolas D’Audiffret en Mathieu Alengrin

13-01-2022 | door: Redactie
Deel dit artikel:

Unicorn-status voor B2B-marktplaats Ankorstore

Het Franse Ankorstore speelt het klaar na een nieuwe Series C-investering van €250 miljoen die leidt tot een bedrijfswaardering van €1,75 miljard. Het bedrijf bereikt hiermee twee jaar na oprichting de unicorn-status. De nieuwe investeringsronde wordt geleid door Bond en Tiger Global, naast Eurazeo, Coatue en alle reeds bestaande investeerders: Index Ventures, Bain Capital Ventures, GFC, Alven en Aglae.

Met zijn B2B-marktplaats zet Ankorstore zich in om groothandel te verbeteren voor onafhankelijke merken en retailers. Met 200.000 retailers en 15.000 merken als klant is het de snelst groeiende B2B-marktplaats van Europa. Nadat het verkoopvolume tussen 2020 en 2021 met 950% steeg, was met name 2021 een sterk groeijaar. Het bedrijf sloot 11.000 nieuwe merken aan en het productaanbod groeide tot ruim een miljoen.

Onafhankelijke ondernemers helpen groeien

Met de investering voelen de oprichters zich gesterkt in hun missie om onafhankelijke ondernemers te helpen groeien. “We willen het voor onafhankelijke merken en retailers makkelijker maken om met elkaar samen te werken en een heleboel achterhaalde aspecten van de retailwereld voor hen verbeteren”, zegt Nicolas Cohen, co-CEO en mede-oprichter. “Dankzij de investering kunnen we dit beter, sneller én in meer landen doen. We zijn al actief in 23 landen in Europa, maar we willen het liefst fysiek zo dicht mogelijk bij onze merken en retailers in de buurt zitten. Om die reden hebben we al kantoren in Parijs, Londen, Berlijn en Amsterdam, en willen we dit jaar locaties openen in Italië en Spanje.”

Nicolas D’Audiffret, tevens co-CEO and mede-oprichter, ziet volop kansen om nieuwe markten te ondersteunen: “We hadden een geweldig team nodig om zo snel te schalen. Ik wil het hele team dan ook bedanken dat ze ons hebben geholpen om in slechts twee jaar te groeien van niets tot een unicorn met 400 collega’s en 15.000 aangesloten merken. Er zijn maar enkele bedrijven die dat in zo’n korte tijd hebben kunnen bereiken. En dit is nog maar het begin van onze missie om onafhankelijke retailers te ondersteunen. We zijn al begonnen om meer toptalent in heel Europa te werven, om onze samenwerking met merken en retailers te versterken en onze lokale sales en support door te ontwikkelen om een hoogwaardige klantervaring te bieden waarin retailers gemakkelijk en risicovrij kunnen inkopen.”

Horizontaal en verticaal uitbreiden

D’Audiffret vervolgt: “We zijn van plan zowel horizontaal als verticaal uit te breiden, door nieuwe productcategorieën toe te voegen en onze platformtechnologie te verbeteren. Zo hebben we recentelijk al de categorieën ‘sport & wellness’ en ‘huisdieren’ toegevoegd naast onze vijf kerncategorieën en blijven we investeren in grote technische product updates om de klantervaring te verbeteren.”

“We zijn uiteraard ontzettend blij met de investering, maar we laten ons er niet door afleiden. Onze missie is nog steeds om onafhankelijke merken en retailers te ondersteunen en hun succes op iedere mogelijke manier te vergroten”, zegt Pierre-Louis Lacoste, mede-oprichter en Chief Business Officer. “Een ‘anchor store’ is in de retailwereld een winkel die de aandacht en de shoppers aantrekt. Wij zetten ons in om onafhankelijke retailers tot de lokale ‘anchor stores’ van hun gemeenschap te maken. Dát zijn de winkels die unieke producten verkopen in combinatie met een unieke, speciale winkelervaring. Met Ankorstore creëren we een ecosysteem waarin merken, retailers én consumenten kunnen gedijen. En binnen dat ecosysteem bouwen we samen aan de toekomst van onafhankelijke retail.”

Next-generation retail

De investeerders scharen zich achter de ambities van Ankorstore. “Dit is next-generation retail”, zegt Mood Rowghani, general partner bij BOND, die na deze investeringsronde lid wordt van de raad van bestuur van Ankorstore. “Via een snel groeiend en grensoverschrijdend netwerk biedt dit bedrijf een geweldige infrastructuur voor duizenden merken en onafhankelijke winkels. En de gedurfde visie van het leiderschapsteam is inspirerend: om retail te transformeren en nieuwe mogelijkheden in de gehele waardeketen te ontsluiten.”

"Zoals we verwachtten bij onze initiële investering, heeft Ankorstore de afgelopen maanden een belangrijke rol gespeeld in de heropening van onafhankelijke winkels en detailhandel in heel Europa”, aldus John Curtius, partner bij Tiger Global. “De sterke groei in combinatie met hun gedurfde visie en ervaren team is veelbelovend voor de toekomst. Tiger Global is trots Ankorstore te kunnen blijven steunen op hun weg om een wereldleider te worden die bouwt aan de toekomst van de onafhankelijke retailbranche.”

De mijlpalen van de afgelopen 2 jaar in cijfers:

  • €365 miljoen aan investeringen
  • Gegroeid van 0 tot 400 medewerkers
  • Actief in 23 landen
  • 200.000 aangesloten retailers
  • 15.000 aangesloten merken
  • 2,5 miljoen connecties tussen merken en retailers
  • 1 miljoen producten beschikbaar op het platform

Enkele kenmerken van Ankorstore:

  • Minimale ordergrootte van €100 per merk - in tegenstelling tot de hogere minimumbedragen die gewoonlijk worden opgelegd
  • Betalingstermijnen van 60 dagen voor resellers zonder risico voor merken, die bij levering door Ankorstore worden betaald
  • Inkoop van meerdere merken binnen één order
  • Een filter om merken en productielocaties te vinden, waarmee detailhandelaars een productaanbod kunnen leveren dat geschikt is voor hun klanten
  • Een selectie van authentieke merken in 5 belangrijke retailsectoren: wonen, eten & drinken, fashion, beauty en kinderkleding
  • Gratis bezorging binnen Europa bij aankopen vanaf €300
Terug naar nieuws overzicht