Wouter Hoeffnagel - 16 januari 2022

Databricks lanceert Data Lakehouse-oplossingen

Databricks lanceert Data Lakehouse-oplossingen image

Databricks lanceert het Databricks Lakehouse for Retail, zijn eerste branchespecifieke data lakehouse voor de retail- en consumentengoederenindustrie (CG). Met Databricks' Lakehouse for Retail beschikken datateams over een gecentraliseerd data- en AI-platform dat is toegesneden op kritieke data-uitdagingen waar retailers, partners en hun leveranciers mee kampen. Onder andere H&M Group en Wehkamp behoren tot de eerste gebruikers.

“In de afgelopen jaren hebben we ongekende veranderingen gezien in het koopgedrag van consumenten”, zegt Jesse Bouwman, Data scientist bij Wehkamp. “Wehkamp was een van de eerste e-commerce retailers, maar de snelheid waarmee het consumentengedrag recent veranderde is in onze ervaring opmerkelijk. Het Retail Lakehouse biedt ons de nodige flexibiliteit om deze veranderingen op de voet te volgen en ervoor te zorgen dat we altijd de meest persoonlijke ervaring leveren aan ieder van onze klanten.”

"Onze innovaties komen altijd voort uit de behoeften van onze klanten en om hen te helpen. Onze lakehouse-visie helpt veel van de uitdagingen op te lossen waar retailorganisaties tegenaan lopen", aldus Ali Ghodsi (foto), CEO en medeoprichter van Databricks. "Dit is een belangrijke mijlpaal op onze weg organisaties te helpen real-time te werken, nauwkeurigere analyses te doen en al hun klantgegevens aan te wenden om waardevolle inzichten te ontdekken. Lakehouse for Retail zal data-gedreven samenwerking tussen bedrijven en partners in de retailbranche beter dan ooit faciliteren."

Flexibel dataplatform

Lakehouse for Retail van Databricks biedt een open, flexibel dataplatform voor samenwerking en uitwisseling van gegevens, gecombineerd met een verzameling tools en partners voor de retail- en consumentengoederenindustrie. Nieuwe tools, de zogenaamde Lakehouse for Retail Solution Accelerators, zijn ontworpen om het analyseproces een jumpstart te geven. Deze tools bieden blauwdrukken van use cases voor data-analyse en machine learning en best practices die data-engineers en data scientists helpen weken of maanden aan ontwikkeltijd te besparen. Populaire Solution Accelerators voor Lakehouse for Retail-klanten van Databricks zijn onder meer:

  • Real-time streaming data-ingestie: Real-time beslissingen voor succes in omnichannel retail met data over points-of-sale, mobiele applicaties, voorraad en leveringen.
  • Forecasting van vraagveranderingen en tijdreeksanalyses: Genereer snellere en nauwkeurigere prognoses voor de vraag naar producten en op specifieke winkellocaties.
  • ML-gedreven aanbevelingen: Aanbevelingsmodellering voor iedere fase van het aankooptraject -  waaronder neurale netwerken, gezamenlijke filtering, aanbevelingen op basis van content en meer - om een beter gepersonaliseerde klantervaring te leveren.
  • Customer Lifetime Value: Analyseer klantverloop, voorspel het gedrag van afhakende klanten en segmenteer consumenten op lifetime en value met een verzameling aan customer analytics-accelerators zodat je betere beslissingen kunt maken omtrent productontwikkeling en gepersonaliseerde promoties.

Kant-en-klare analytics-oplossingen van partners

Daarnaast ondersteunen Databricks-partners zoals Deloitte en Tredence de visie en toegevoegde waarde van het Retail Lakehouse. Zij leveren kant-en-klare analytics-oplossingen direct op het Lakehouse-platform. Deze oplossingen en platforms zijn op maat gemaakt voor de retailbranche:

  • Deloittes Trellis Solution Accelerator voor de retailbranche is een van de vele voorbeelden van hoe Deloitte en partners de Lakehouse-architectuur en het platform van Databricks gebruiken om gemakkelijk en kostenefficiënt end-to-end data- en AI/ML-functionaliteiten te leveren. Trellis biedt oplossingen voor de complexe uitdagingen van retailklanten omtrent forecasting, bevoorrading, inkoop, prijsstelling en promotie. Deloitte heeft zijn diepgaande kennis van zowel sector als klant aangewend om een geïntegreerde, beveiligde en multi-cloud-ready "as-a-service"-oplossing op het Lakehouse-platform van Databrick te bouwen. Deze oplossing kan snel worden aangepast aan de unieke behoeften van de klant. Trellis is een bewezen game-changer voor gezamenlijke klanten, omdat het ze laat concentreren op de huidige kritieke veranderingen aan zowel vraag- als aanbodzijde, met de mogelijkheid om aanbevelingen en de bijbehorende impact en inzichten in real-time te beoordelen. Het resultaat: een aanzienlijke verbetering van zowel winst- als verliescijfers.
  • Tredence komt tegemoet aan de explosieve vraag naar enterprise Data, AI & ML en levert real-time, transformatieve waarde voor organisaties middels oplossingen voor Lakehouse for Retail. Databricks en Tredence lanceerden in augustus 2021 voor het eerst de On-Shelf Availability Solution (OSA) accelerator, waarbij de dataverwerkingscapaciteit van Databricks en de AI/ML-expertise van Tredence werden gecombineerd om kritieke bevoorradingsproblemen op te lossen. In het kader van Lakehouse for Retail zullen Tredence en Databricks gezamenlijk het portfolio van brancheoplossingen uitbreiden om andere uitdagingen van klanten aan te pakken en gezamenlijk wereldwijde schaalvergroting te faciliteren.
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!