Witold Kepinski - 18 januari 2022

Microsoft neemt Activision Blizzard over

Microsoft neemt Activision Blizzard over image

Microsoft neemt Activision Blizzard over om het plezier en de community van gamen voor iedereen en op elk apparaat te brengen. Microsoft betaalt voor deze overname ongeveer 68,7 miljard dollar.

Met drie miljard mensen die tegenwoordig actief games spelen en gevoed door een nieuwe generatie die doordrenkt is van de geneugten van interactief entertainment, is gaming nu de grootste en snelst groeiende vorm van entertainment. Daarom heeft Microsoft Corp. plannen aangekondigd om Activision Blizzard Inc. over te nemen, een leider in game-ontwikkeling en uitgever van interactieve entertainmentcontent.

Microsoft zal Activision Blizzard overnemen voor $ 95,00 per aandeel, in een contante transactie ter waarde van 68,7 miljard dollar, inclusief de netto contanten van Activision Blizzard. Wanneer de transactie wordt afgerond, wordt Microsoft 's werelds derde grootste gamingbedrijf qua omzet, na Tencent en Sony. De geplande overname omvat iconische franchises van de Activision-, Blizzard- en King-studio's zoals "Warcraft", "Diablo", "Overwatch", "Call of Duty" en "Candy Crush", naast wereldwijde eSports-activiteiten via Major League Gaming. Het bedrijf heeft studio's over de hele wereld met bijna 10.000 medewerkers.

Bobby Kotick blijft aan als CEO van Activision Blizzard, en hij en zijn team zullen zich blijven concentreren op het stimuleren van inspanningen om de bedrijfscultuur verder te versterken en de bedrijfsgroei te versnellen. Zodra de deal rond is, zullen de activiteiten van Activision Blizzard rapporteren aan Phil Spencer, CEO van Microsoft Gaming.

"Gaming is tegenwoordig de meest dynamische en opwindende categorie in entertainment op alle platforms en zal een sleutelrol spelen bij de ontwikkeling van metaverse platforms", zegt Satya Nadella, voorzitter en CEO van Microsoft. "We investeren veel in inhoud, community en de cloud van wereldklasse om een nieuw gamingtijdperk in te luiden waarin spelers en makers op de eerste plaats komen en gamen veilig, inclusief en voor iedereen toegankelijk maakt."

"Spelers overal houden van Activision Blizzard-games en we geloven dat de creatieve teams hun beste werk voor de boeg hebben", zegt Phil Spencer, CEO van Microsoft Gaming. "Samen zullen we bouwen aan een toekomst waarin mensen de games kunnen spelen die ze willen, vrijwel overal waar ze willen."

"Al meer dan 30 jaar hebben onze ongelooflijk getalenteerde teams enkele van de meest succesvolle games gemaakt", zegt Bobby Kotick, CEO van Activision Blizzard. "De combinatie van Activision Blizzard's talent van wereldklasse en buitengewone franchises met Microsoft's technologie, distributie, toegang tot talent, ambitieuze visie en gedeelde toewijding aan gaming en inclusie zal ons blijvend succes helpen verzekeren in een steeds competitievere industrie."

Mobiel is het grootste segment in gaming, bijna 95% van alle spelers wereldwijd geniet van games op mobiel. Dankzij geweldige teams en geweldige technologie zullen Microsoft en Activision Blizzard spelers in staat stellen om vrijwel overal te genieten van de meest meeslepende franchises, zoals 'Halo' en 'Warcraft'. En met games als 'Candy Crush' vertegenwoordigt de mobiele business van Activision Blizzard een belangrijke aanwezigheid en kans voor Microsoft in dit snelgroeiende segment.

De overname versterkt ook Microsoft's Game Pass-portfolio met plannen om Activision Blizzard-games te lanceren in Game Pass, dat een nieuwe mijlpaal van meer dan 25 miljoen abonnees heeft bereikt. Met Activision Blizzard's bijna 400 miljoen maandelijks actieve spelers in 190 landen en drie miljard dollar franchises, zal deze overname van Game Pass een van de meest boeiende en diverse line-ups van gamecontent in de industrie maken. Na afronding zal Microsoft 30 interne game-ontwikkelingsstudio's hebben, samen met extra publicatie- en esports-productiemogelijkheden.

De transactie is onderhevig aan de gebruikelijke sluitingsvoorwaarden en voltooiing van de beoordeling door de regelgevende instanties en de goedkeuring van de aandeelhouders van Activision Blizzard. De deal zal naar verwachting worden afgerond in het fiscale jaar 2023 en zal bij afsluiting bijdragen aan de non-GAAP winst per aandeel. De transactie is goedgekeurd door de raden van bestuur van zowel Microsoft als Activision Blizzard.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!