Gartner: Autofabrikanten verschepen dit jaar zes miljoen EVs

27-01-2022 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Gartner: Autofabrikanten verschepen dit jaar zes miljoen EVs

Zes miljoen elektrische auto's (batterij-elektrisch en plug-in hybride) worden verscheept tegen 2022, voorspelt marktonderzoeker Gartner. Dit aantal lag in 2021 nog op 4 miljoen stuks.

“Tijdens COP26 in november 2021 is de Zero Emission Vehicle Transition Council overeengekomen dat voertuigfabrikanten zich ertoe verbinden om tegen 2040, en eerder in toonaangevende markten, alleen emissievrije voertuigen te verkopen. Dit zet de automotivesector onder druk om zich voor te bereiden op het decarboniseren van transport. EV's zijn een belangrijke aandrijflijntechnologie om de CO2-uitstoot van de transportsector te helpen verminderen”, zegt Jonathan Davenport, onderzoeksdirecteur bij Gartner. "Het aanhoudende tekort aan chips zal van invloed zijn op de productie van EV's in 2022, en hoewel de verzendingen van bestelwagens en vrachtwagens momenteel klein zijn, zullen hun verzendingen snel groeien omdat commerciële eigenaren het financiële en ecologische voordeel zien van het elektrificeren van hun wagenpark."

Gartner voorspelt dat elektrische auto's in 2022 95% van de totale EV-zendingen vertegenwoordigen en de rest wordt verdeeld over bussen, bestelwagens en zware vrachtwagens (zie tabel 1).

gartner-evs-2022.png

Groot-China en West-Europa leiden in EV-zendingen in 2022

Nu China autofabrikanten een mandaat oplegt dat eist dat EV's in 2030 40% van alle verkopen uitmaken en autofabrikanten nieuwe fabrieken oprichten voor de productie van elektrische auto's, schat Gartner dat Groot-China in 2022 goed is voor 46% van de wereldwijde EV-leveringen. In absolute aantallen gaat het om 2,9 miljoen EV's in 2022. West-Europa ligt op schema om in 2022 1,9 miljoen eenheden te verzenden, en is daarmee de nummer twee in EV-zendingen. Noord-Amerika zal naar verwachting de op twee na hoogste regio zijn in zendingen met 855,3 duizend EV's in 2022.

"De plannen van de EU om tegen 2030 de CO2-uitstoot van auto's met 55% en van bestelwagens met 50% te verminderen, is een katalysator voor de opkomst van elektrische voertuigen in Europa", aldus Davenport.

Nu regeringen over de hele wereld nieuwe regelgeving en stimulansen introduceren om de verkoop van elektrische voertuigen te stimuleren, verhoogt de auto-industrie ook de investeringen in bedrijven die laadinfrastructuur en voertuigbatterijtechnologie leveren. Zo ondersteunen en versterken zij de overgang naar elektrische voertuigen door consumenten en bedrijven. Gartner voorspelt dat het aantal openbare laadpalen wereldwijd stijgt van 1,6 miljoen stuks in 2021 naar 2,1 miljoen stuks in 2022.

Uitdagingen voor massale EV-implementatie blijven bestaan

Om de overgang naar EV's te bevorderen, zullen autofabrikanten verschillende factoren moeten aanpakken, zoals het verlagen van de prijs van EV's en batterijen, het recyclen van EV-batterijen, het aanbieden van een bredere selectie van voertuigmodellen met een groter rijbereik en het verbeteren van de laadinfrastructuur.

"Bovendien is het gebrek aan snelladen voor thuis en openbaar opladen een groot probleem dat moet worden aangepakt", zei Davenport. “Nutsbedrijven moeten hun investeringen in smart grid-infrastructuur verhogen om het groeiende elektriciteitsverbruik het hoofd te bieden. Bovendien moeten landen die fossiele brandstoffen gebruiken om elektriciteit op te wekken hun energieopwekking herontwerpen om op de transitie te reageren en te voldoen aan de ambities op het gebied van klimaatverandering.”

Gartner-klanten kunnen meer lezen in het rapport 'Forecast Analysis: Electric Vehicle Shipments, Worldwide'.

Terug naar nieuws overzicht