Wouter Hoeffnagel - 28 januari 2022

Foodprint Group kiest voor workflow op basis van Mendix low-code

Foodprint Group kiest voor workflow op basis van Mendix low-code image

De volledige workflow van Foodprint Group, een bedrijf dat organisaties in de foodservice- en horecasector helpt afval en koolstofemissies te verminderen, is herontworpen en gedigitaliseerd met behulp van het Mendix low-code platform. Het bedrijf ontwikkelde een aantal applicaties - Foodprint Trax en Foodprint Scorecard - om onder meer CO2-compensatie, recycling en hergebruik van afval in de horeca te monitoren. Ook creëerde men een klantendashboard voor realtime rapportage en datavisualisatie. Daarnaast bestaat de nieuwe software suite uit een virtuele onboarding-tool voor klanten die remote werken.

Het probleem dat Foodprint aanpakt, kent wereldwijde gevolgen. De wereld verspilt elk jaar ongeveer 1,4 miljard ton voedsel. De Verenigde Staten zijn hierbij koploper met jaarlijks bijna 40 miljoen ton. Meer dan 80 procent van dit verspilde voedsel belandt op stortplaatsen of wordt verbrand. De digitale oplossingen van Foodprint helpen horeca- en foodservicebedrijven die verspilling te verminderen, recycling te verbeteren, te voldoen aan wettelijke vereisten en slimmere, datagedreven beslissingen te nemen voor inkoop- en voorraad. "We stellen onze klanten in staat rendement te behalen op drie gebieden: kostenbesparing, besparingen op broeikasgassen en het realiseren van voordelen voor de volksgezondheid", vertelt Christina Grace, medeoprichter en CEO van Foodprint Group.

Nieuwe oplossingen

De nieuwe digitale oplossingen van Footprint omvatten:

  • Foodprint Trax. Medewerkers gebruiken de app op een iPad of tablet die is geïnstalleerd in afvalruimten en op laadperrons, en documenteren hoeveel zakken er worden weggegooid, bakken er worden gevuld en de hoeveelheid karton, allemaal volgens het soort afval. "Met de Trax-app kan personeel inschatten in hoeverre een bak vol is”, legt Grace uit. De app converteert automatisch het volume of het aantal eenheden naar gewicht op basis van het specifieke gewicht van de containers of eenheden die een klant wil volgen.
  • Foodprint Scorecard. Deze webgebaseerde functie werkt samen met Trax en stelt maatstaven op voor waste management doelen. Klanten voeren maandelijks data in om te bevestigen dat fysieke componenten van hun zero waste-programma (zoals bewegwijzering, plaatsing van afvalbakken en training van nieuwe medewerkers) operationeel blijven. Daarmee kan de app de maandelijkse voortgang volgen en pushmeldingen naar het klantendashboard sturen met verbetersuggesties voor recycling en afvalverwerking.
  • Client Dashboard. De cloud native Mendix backend-database slaat belangrijke meetgegevens op voor analyse en biedt inzicht in de voortgang van afvalvermindering. Het dashboard biedt ook specifieke rapportagefuncties zoals CO2-rapportage en visualisaties die de milieu-impact weergeven van de recycling en het hergebruik van afval.
  • Virtual Onboarding. Foodprint gebruikt de onboarding-tool om op afstand toegang te krijgen tot platformen van klanten om tools aan te passen en specificaties voor te bereiden voor nieuwe klanten zoals hotels en cateringbedrijven. Klanten uploaden plattegronden, pdf-facturen van afvaltransporteurs, werknemersinformatie, afvaltransportschema's, bestaande bewegwijzering en grafische ontwerpbestanden, plus andere informatie die nodig is om een waste management-programma te implementeren.

Informatie neller beschikbaar

"Voorheen duurde het weken om informatie van klanten te krijgen", zegt Krietta Marley, vice-president productontwikkeling bij Foodprint. “De dag dat we deze tool in gebruik namen waren we opgelucht. We hoeven niet langer van verschillende mensen die wereldwijd vanaf veertig locaties werken informatie via e-mail te verzenden en ontvangen. We hebben voorheen zoveel tijd besteed aan het opslaan van e-mail bijlagen en aan het zoeken in Google Drive-mappen. Deze tijdrovende activiteit is niet langer nodig.”

Grace voegt toe: “De nieuwe applicaties hebben ons getransformeerd in het bedrijf dat we willen zijn, een zero waste technologiebedrijf dat ook e-learning en performance management levert. Mendix heeft gezorgd dat we het arbeidsintensieve handwerk konden vervangen door technologiegedreven functies.”

In samenwerking met Mendix-partner Indium Software zijn de applicaties van Foodprint al succesvol ingezet bij klanten in onder meer Amerika, Canada, Engeland, Mexico, China, Vietnam, de Filippijnen, de Verenigde Arabische Emiraten en Maleisië. Grace: "Omdat Mendix best practices voor governance en compliance integreert hebben we kunnen voldoen aan strikte beveiligingseisen voor digitale operaties in landen als China en Vietnam. Dit is een onmisbaar aspect van het platform. Hierdoor kan een klein bedrijf als het onze wereldwijd impact hebben bij internationale klanten.”

Software-ontwikkeling democratiseren

"We zijn trots dat we met ons platform en kennis, iedereen kunnen ondersteunen die een goed idee wil omzetten in software", zegt Sheryl Koenigsberg, global vice president product marketing bij Mendix. “We worden het komende decennium geconfronteerd met grote uitdagingen op het gebied van milieu en duurzaamheid. Tegelijkertijd is het hoopvol te zien dat low-code een groot aantal mensen met verschillende achtergronden in staat stelt grote veranderingen te realiseren met digitale oplossingen.”

Voordat Foodprint voor het Mendix low-code platform koos, werd gewerkt met tools als Google docs, e-mail en een klantgerichte interface gebouwd met WordPress. Er was geen geïntegreerde backend om de data automatisch te verwerken. Grace: “Om succesvol te zijn als start-up moeten we technologisch in staat zijn ons bedrijf en onze impact op te schalen. Toegang tot het robuuste low-code ontwikkelplatform van Mendix help ons de efficiëntie en effectiviteit van automatisering te benutten en valideren dat ons zero waste-programma onze klanten helpt hun doelen te bereiken. We weten ook dat we Mendix niet gaan ontgroeien. Het is een krachtige tool die zo ongeveer alles kan, maar het heeft ook de flexibiliteit om ons nu te laten concentreren op de behoeften die er op dit moment zijn en later functionaliteit en updates toe te voegen. Voor een bedrijf met beperkte middelen kan dat het verschil maken.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!