Wat kan de channel van de hybride toekomst verwachten?

Ronald Ravel

28-01-2022 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Wat kan de channel van de hybride toekomst verwachten?

De toekomst laat zich lastig voorspellen, voor de channel is dat niet anders. De snelheid van verandering, de onvoorspelbaarheid van consumententrends en de uitdagingen op het gebied van innovatie zorgen voor een markt die voortdurend in beweging is. Toch kunnen er op basis van hedendaagse ontwikkelingen enkele voorspellingen gedaan worden over wat de channel dit jaar kan verwachten. Ronald Ravel (foto), Benelux Manager bij Dynabook, signaleert vijf trends.

1. Groeiende populariteit mobile edge en smart glasses

Steeds meer bedrijven richten hun blik op edge computing en smart glasses. Zo laat een rapport van IBM zien dat 91% van de bedrijven van plan is om in de komende vijf jaar een edge computingstrategie te implementeren. Daarnaast wil 63% van de organisaties binnen twee jaar smart glasses gaan inzetten. Oplossingen zoals Assisted Reality smart glasses stellen eerstelijnsmedewerkers in staat overal te werken, zonder dat ze een wifi-verbinding nodig hebben. De verwachting is dan ook dat veel bedrijven dit jaar hun plannen om zullen zetten in daadwerkelijke implementatie van de technologie.

De channel zal hierbij een belangrijke rol spelen. Want klanten die smart glasses en edge computing willen integreren en gebruiken, zullen voor de juiste ondersteuning op zoek gaan naar gespecialiseerde partners die expert zijn op dit gebied.

2. Een veilige hybride werkomgeving

De hybride werkomgeving is een blijvertje, maar het is goed om te beseffen dat deze vorm van werken niet zonder risico is. Om gegevens en werknemers te beschermen zal dit jaar de beveiliging van apparaten topprioriteit krijgen. Security-functionaliteiten zijn op dit moment voor 81% van de IT-beslissers belangrijker bij de aanschaf van nieuwe devices dan dat dit voor de pandemie het geval was, zo laat onderzoek door Dynabook zien.

De channel kan hier een bepalende rol in spelen dankzij zowel hun kennis over beveiligingsmogelijkheden als hun aanbod. Van twee-factorauthenticatie en Windows 11 tot Trusted Platform Module en mobile-secure client-oplossingen. Het biedt resellers de mogelijkheid om een op maat gemaakte digitale routekaart voor klanten op te stellen, zodat werknemers thuis net zo veilig kunnen werken als op kantoor of op locatie.

3. Persoonlijke, digitale relaties

Contact met de klant, één van de belangrijkste onderdelen van een succesvolle channel salesstrategie, was het afgelopen jaar lastig - of op zijn zachtst gezegd: anders. Werken in de channel draait van oudsher om het opbouwen en onderhouden van relaties. Omdat tegenwoordig meer verkopers op afstand werken, is het voor klanten een uitdaging geworden om een volledig verkoopteam op een effectieve en persoonlijke manier te ontmoeten.

Nu hybride werken zich verder ontwikkelt, zullen verkopers zich meer moeten bekwamen in het digitaal opbouwen van klantrelaties. Het inzetten van de juiste technologische hulpmiddelen helpt daar uiteraard bij.

4. Dronebezorging stap dichterbij

Wereldwijd kampten toeleveringsketens door de coronapandemie met verschillende uitdagingen, in sectoren zoals de logistiek waren technologieën zoals automatisering en robotica onmisbaar om het werk gedaan te krijgen. Ook dit jaar zullen beide technologieën zich verder ontwikkelen.

Daarnaast rammelen dronebezorgdiensten aan de voordeur. Waren dergelijke diensten vijf jaar geleden hun tijd nog ver vooruit (waardoor Amazon Prime Air geen succes werd), inmiddels lijkt de tijd rijp. De wereldwijde markt voor magazijnrobotica zal naar verwachting groeien van 4,7 miljard dollar in 2021 tot 9,1 miljard dollar in 2026. Channelpartners die deze oplossingen als eerste aan kunnen bieden, zullen dan ook een voorsprong opbouwen.

5. Duurzaamheid krijgt sleutelrol

Dit jaar zal het jaar van de gerecyclede laptop worden. De impact van de groeiende hoeveelheid devices op het milieu zorgt voor steeds meer bezorgdheid. Bedrijven voelen dan ook de druk om actie te ondernemen.

Bijna alle bedrijven wereldwijd (97%) hebben tijdens de pandemie laptops moeten aanschaffen om op afstand werken voor iedereen mogelijk te maken. Dit jaar zullen we verschillende duurzaamheidsinitiatieven zien, zoals het doorverkopen of recyclen van verouderde devices. Dit biedt resellers de kans om pakketten aan te bieden die zorgdragen voor de hele levenscyclus van een device: van aanschaf tot uitfasering - met als resultaat dat klanten hun ecologische voetafdruk verkleinen en hybride werken mogelijk maken.

Terug naar nieuws overzicht
Mobility