Gartner: Een op de vier mensen besteedt op termijn een uur per dag in de metaverse

07-02-2022 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Gartner: Een op de vier mensen besteedt op termijn een uur per dag in de metaverse

25% van de mensen brengt in 2026 minstens een uur per dag door in de metaverse. Dit doen zij voor werk, winkelen, onderwijs, sociale contacten en/of amusement, voorspelt marktonderzoeker Gartner.  

"Verkopers bouwen al manieren voor gebruikers om hun leven in digitale werelden na te bootsen", zegt Marty Resnick, research vice president bij Gartner. “Van het bijwonen van virtuele klaslokalen tot het kopen van digitale grond en het bouwen van virtuele huizen, deze activiteiten worden momenteel uitgevoerd in aparte omgevingen. Uiteindelijk zullen ze plaatsvinden in een enkele omgeving - de metaverse - met meerdere bestemmingen voor verschillende technologieën en ervaringen."

Collectieve gedeelde ruimte

Gartner definieert een metaverse als een collectieve virtuele gedeelde ruimte, gecreëerd door de convergentie van virtueel verbeterde fysieke en digitale realiteit. Het is persistent en biedt verbeterde meeslepende ervaringen. Het is apparaatonafhankelijk en toegankelijk via elk type apparaat, van tablets tot op het hoofd gemonteerde displays.

Omdat geen enkele leverancier de metaverse zal bezitten, verwacht Gartner dat het een virtuele economie krijgt die mogelijk wordt gemaakt door digitale valuta en niet-verwisselbare tokens (NFT's). De metaverse is naar verwachting van invloed op elk bedrijf waar consumenten dagelijks mee te maken hebben.

Ook van invloed op werk

Het zal ook van invloed zijn op hoe het werk wordt gedaan. Organisaties zorgen naar verwachting voor een betere betrokkenheid, samenwerking en verbinding met hun werknemers via meeslepende werkruimten in virtuele kantoren. Bedrijven hoeven hiervoor niet hun eigen infrastructuur te creëren, omdat de metaverse het raamwerk zal bieden. Bovendien voorspelt Gartner dat virtuele evenementen die de afgelopen 18 maanden aan populariteit hebben gewonnen, meer samenwerkings- en meeslepende netwerkmogelijkheden en workshops gaan bieden.

"Bedrijven gaan de mogelijkheid hebben om hun bedrijfsmodellen op ongekende manieren uit te breiden en verbeteren door van een digitaal bedrijf naar een metavers bedrijf te gaan", aldus Resnick. "Tegen 2026 heeft 30% van de organisaties in de wereld producten en diensten klaar voor metaverse."

Investeren

De adoptie van metaverse-technologieën is in de kinderschoenen en gefragmenteerd, en Gartner waarschuwt organisaties om zwaar te investeren in een specifieke metaverse. "Het is nog te vroeg om te weten welke investeringen op de lange termijn levensvatbaar zijn, maar productmanagers moeten de tijd nemen om te leren, te verkennen en zich voor te bereiden op een metaverse om zichzelf concurrerend te positioneren", aldus Resnick.

Meer informatie is voor klanten van Gartner beschikbaar in 'Predicts 2022: 4 Technology Bets for Building the Digital Future' en 'Quick Answer: What is a Metaverse'. Bekijk daarnaast ook het gratis Gartner-webinar "Immediate and Future Metaverse Opportunities for Product Leaders." In de Gartner Emerging Technologies ontdekt u welke opkomende technologieën kunnen helpen ROI te genereren.

Terug naar nieuws overzicht