Wouter Hoeffnagel - 10 februari 2022

New Dutch Wave en CreativeNL zetten Nederland op de kaart tijdens SXSW

New Dutch Wave en CreativeNL zetten Nederland op de kaart tijdens SXSW image

De handelsmissie New Dutch Wave (NDW) en CreativeNL reist op 11 maart voor de vijfde keer met een delegatie Nederlandse organisaties af naar South by Southwest (SXSW). Op SXSW komt de wereldwijde interactieve, film- en muziekindustrie samen in Austin Texas. Er worden een aantal events georganiseerd gericht op maatschappelijke, duurzame en interactieve onderwerpen.
 
Creative NL en NDW gaan met deze handelsmissie een versnelling in internationale samenwerking en innovatie teweegbrengen, die een katalysator is voor de verbinding tussen kunstenaars, ontwerpers, mediamakers, muzikanten, onderzoekers, startups, mkb’ers, corporates, bestuurders en investeerders. Naast deze handelsmissie zijn zij ook organisator van een drietal evenementen die impactvol zijn voor organisaties in de komende jaren.
 
Drie evenementen tijdens SXSW:

  • The Influence of the Creative Industry on Society, op zondag 13 maart - Getoond wordt hoe Nederlandse creativiteit ingezet wordt voor maatschappelijke oplossingen. Doel is hierbij ook om internationaal talent aan te trekken voor innovatieve Nederlandse bedrijven. Deze avond is een samenwerking tussen NDW, CreativeNL, Amsterdam in Business, NL Point of Entry en Nalta.
  • Smart City Event: Making impactful innovations through inclusive cities, op dinsdag 15 maart - Hier wordt ingegaan op slimme, schonere, gezondere steden, waar mensen meer oog voor elkaar hebben. Vertegenwoordigers uit Oostenrijk, Duitsland, Nederland en de USA nemen plaats op het podium, naast bedrijven als VanMoof en PLGRND.City
  • Dutch Digital Design: the Future of Experiences, op maandag 14 maart - Verschillende Nederlandse digital design agencies gaan in op de toekomst van interactieve experiences.

Internationale netwerk– en inspiratie tour

Tijdens dit vijfde jaar dat New Dutch Wave naar SXSW gaat is de samenwerking met Europese landen en Amerikaanse organisaties en bedrijven nog intensiever. Door middel van een Tour worden Nederlandse deelnemers voorgesteld aan handelspartners en internationale leads.

Het programma omvat matchmaking- en inspiratie sessies, founders lunches, speeddating, round tables, startup programma, muziek en city tour en presentaties en duurt van 11 tot en met 15 maart. Naast de vele Nederlandse sprekers op SXSW zijn er ook Nederlandse artiesten die optreden, zoals Donna Blue, Pip Blom, Robin Kester en Arp Frique. Amsterdam Dance Event host twee avonden op SXSW.

Nederlandse deelnemers aan SXSW

Organisaties die al bevestigd hebben deel te nemen aan de Nederlandse delegatie op SXSW zijn: CreativeNL, Consulaat van Miami, NBSO Texas, Dept Agency, Dutch Digital Design, Fabrique, Triple, IN10, Capitola, Ministerie van OCW, Gemeente Groningen, Gemeente Amsterdam, Alles is Gezondheid, PLYGRND.city, Fanride, InkTeam, VanMoof, Lubbers de Jong, Emerce, Guts Tickets, WeTransfer, KLM, Adidas, Nalta, Mojo Concerts, NPO, Paradiso, Amsterdam Dance Event, ESNS, Friendly Fire, Your Majesty, Handpicked Agencies, Studio Dumbar, Dutch Music Export, Schiphol.
 
Woensdag 16 februari vindt een kick-off meeting plaats om 18.30 uur bij het kantoor van WINK in de A'DAM Toren. Geïnteresseerden kunnen zich melden bij Linda Holleman.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!