Wouter Hoeffnagel - 12 februari 2022

ACM: Alarmnummer nu bij alle telecomaanbieders goed bereikbaar

ACM: Alarmnummer nu bij alle telecomaanbieders goed bereikbaar image

Het alarmnummer 112 is bij alle telecomaanbieders in Nederland bereikbaar via 5G en bellen via wifi. Dit is al langer verplicht, maar de Autoriteit Consument & Markt (ACM) concludeerde eind vorig jaar dat telecomaanbieders niet aan deze verplichting voldeden.

De ACM sprak telecomaanbieders eind vorig jaar aan op de bereikbaarheid van 112. Inmiddels hebben alle providers dit op orde, meldt de toezichthouders. De beleidsregel is van toepassing op spraakdiensten voor normale telefoongesprekken die providers aanbieden en technieken die hiervoor worden ingezet. De regel is niet van toepassing op spraakdiensten van apps als WhatsApp en FaceTime.

'Goede bereikbaarheid is van levensbelang'

“Het is fijn dat we dit op de Europese dag van 112 kunnen melden”, zegt Manon Leijten, bestuurslid van de ACM. “Omdat goede bereikbaarheid van het alarmnummer in noodsituaties van levensbelang kan zijn, is het belangrijk dat 112 bereikbaar is via alle technieken voor mobiele telefoongesprekken, dus ook via 4G en bellen via wifi.” Daarvoor hebben de meeste mobiele telefoons nog wel een aanpassing nodig in het besturingssysteem. “Nu de telecomaanbieders de bereikbaarheid van 112 via wifi-bellen of 4G mogelijk hebben gemaakt, zijn de telefoonfabrikanten aan zet om de besturingssystemen van mobiele toestellen hiervoor geschikt te maken”, zegt Leijten. “Dan kan het alarmnummer ook in de toekomst altijd gebeld worden.”

Indien iemand 112 belt, krijgt de meldkamer identiteits- en locatiegegevens te zien. Dit zorgt dat hulp sneller ter plaatse kan zijn. De ACM meldt dat ook dit proces in de meeste gevallen nu goed geregeld is. De locatie van een 112-beller wordt hierbij bepaald via zendmasten waarlangs de verbinding loopt. Indien nauwkeurigere locatiegegevens uit de telefoon beschikbaar zijn, worden deze meegestuurd.

Bellen via een vaste lijn

Dat geldt ook voor bellers die via een vaste lijn de meldkamer bellen. In dit geval wordt het adres doorgegeven waar de aansluiting is geregistreerd. De ACM wijst erop dat dit niet altijd de juiste locatie is; soms kunnen verschillende vestigingen van een bedrijf bellen met een nummer dat geregistreerd staat op het adres van het hoofdkantoor. De toezichthouder wijst op nieuwe Europese regels die binnen enkele weken ook in Nederland van kracht zijn. Deze verplichten telecomproviders de daadwerkelijke fysieke locatie door te geven aan de 112-meldkamer. Kant-en-klare oplossingen hiervoor zijn niet beschikbaar. De ACM gaat daarom hierover met providers in gesprek.

Ook wijst de ACM op een inhaalslag die providers hebben gemaakt met het tonen van welke nummers geen identiteitsgegevens beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld indien bellers via een anoniem prepaidnummer bellen. De ACM stelt dat providers op dit vlak stappen hebben gezet. De toezichthouders blijft erop letten dat de 112-meldkamers alle benodigde gegevens ontvangen.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!