Ruim zesenhalf miljoen EV's verkocht wereldwijd

18-02-2022 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Ruim zesenhalf miljoen EV's verkocht wereldwijd

6,5 miljoen elektrische voertuigen (EV's) zijn wereldwijd verkocht in 2021, schat marktonderzoeker Canalys. Dit is een stijging van 109% ten opzichte van 2020. EV's omvatten volledig elektrische en plug-in hybride personenauto's. De totale wereldwijde automarkt groeide in 2021 met slechts 4%, terwijl deze bleef worstelen met COVID-19-beperkingen en chiptekorten. De verkoop van elektrische voertuigen vertegenwoordigde in 2021 9% van alle verkopen van personenauto's.

De vraag naar elektrische voertuigen bleef sterk in 2021, maar er zouden er nog veel meer zijn verkocht als er geen chronische tekorten aan onderdelen waren geweest waar elke autofabrikant over de hele wereld nog steeds last van heeft. Enkele cijfers op een rij:

  • 85% van de wereldwijd verkochte EV's werd geleverd aan klanten op het vasteland van China en Europa.
  • In 2021 werden op het vasteland van China 3,2 miljoen EV's verkocht, goed voor 15% van alle verkochte nieuwe auto's.
  • In Europa werden 2,3 miljoen EV's verkocht, goed voor 19% van de nieuwe auto's.
  • Ter vergelijking: terwijl de vraag groeit, was slechts 4% van de in 2021 in de VS verkochte nieuwe auto's EV's, zo'n 535.000 stuks.

Veel vraag vanuit China

“In 2021 werden op het Chinese vasteland meer dan 3,2 miljoen elektrische auto’s verkocht – de helft van alle elektrische auto’s die wereldwijd werden verkocht, en 2 miljoen meer dan in het land in 2020. Elke maand worden er in elk belangrijk marktsegment veel nieuwe modellen gelanceerd, van kleine, goedkope stadsauto's tot mainstream en premium sedans en SUV's', zegt Jason Low, hoofdanalist bij Canalys. "15% van de nieuwe auto's die in 2021 op het Chinese vasteland werden verkocht, waren EV's - meer dan het dubbele van het percentage in 2020. En er is daarnaast een enorme kans voor toekomstige groei in 2022 en daarna."

De Wuling Hongguang Mini EV was in 2021 bij uitstek het best verkopende EV-model op het vasteland van China. Het succes heeft andere autofabrikanten geïnspireerd om vergelijkbare auto's te lanceren. EV's van Tesla bezetten de volgende twee plaatsen, waarbij de Model Y de Model 3 inhaalde. Maar de concurrentie neemt toe. BYD heeft zijn assortiment EV's uitgebreid en was het leidende EV-merk in China met verschillende populaire volledig elektrische en plug-in hybride modellen. Andere merken met een sterke verkoop van elektrische voertuigen in 2021 op het vasteland van China waren Aion, Changan, Chery, Li Xiang, Ora, Roewe en Xpeng.

Europa heeft nog steeds de hoogste EV-adoptie

Traditionele autofabrikanten elektrificeren hun productassortimenten in Europa steeds meer. EV's vertegenwoordigden 19% van de totale autoverkopen in 2021 met 2,3 miljoen geleverde voertuigen. De Tesla Model 3 was in 2021 de best verkochte elektrische auto in Europa. Volkswagen Group was de leidende fabrikant van elektrische voertuigen, met verschillende modellen van Audi, Skoda en VW die goed verkochten.

“De vraag naar elektrische voertuigen blijft sterk in Europa. In veel Europese landen vertegenwoordigden EV's zelfs meer dan een kwart van de verkochte nieuwe auto's. Maar klanten moeten geduld hebben. Een wachttijd van negen tot twaalf maanden voor een nieuwe EV is niet ongebruikelijk”, zegt Ashwin Amberkar, analist bij Canalys.

De eerste EV-pick-ups zullen de Amerikaanse markt een boost geven

De verkoop van elektrische voertuigen in de VS blijft achter bij die op het vasteland van China en Europa. Slechts 4% van de nieuwe auto's die in 2021 in de VS werden verkocht, waren elektrische voertuigen. In 2021 werden verschillende nieuwe EV's gelanceerd en het verkoopmomentum en de interesse van de consument nemen toe, maar Tesla blijft de verkoop van EV's in de VS domineren met een geschat aandeel van iets minder dan 60%.

"De verkoop van elektrische auto's van de concurrentie komt lang niet in de buurt van die van Tesla in de VS sinds de leveringen van Model 3 in 2018 toenamen. Tesla verkoopt zelfs meer dan veel premium automerken in de totale markt", zegt Chris Jones, VP en hoofdanalist bij Canalys. “Pick-up trucks gaan de Amerikaanse EV-markt een enorme boost geven in 2022. Rivian was de eerste die eind 2021 opleverde, terwijl Ford en GM grote belangen hebben in respectievelijk de F-150 Lightning en GMC Hummer Pickup.”

canalys-ev-markt-2021.jpg

Wie zijn de grootste spelers?

Tesla leidde de wereldwijde markt voor elektrische voertuigen met een aandeel van 14 procent. De verkoop van Model Y begon in 2021 op de belangrijkste markten en overtrof al snel die van Model 3 op het vasteland van China en de VS. De productie van Tesla-voertuigen is goed ingeburgerd op het Chinese vasteland. In Europa begint Tesla in de eerste helft van 2022 met productie, omdat het zich richt op het leveren van bestaande modellen in plaats van het lanceren van nieuwe in 2022.

Volkswagen Group staat op de tweede plek met een marktaandeel van 12%. Het verdubbelde zijn verkoop van elektrische voertuigen in 2021 in vergelijking met 2020 en leidt hiermee de Europese markt. Bijna 60% van de verkoop van elektrische voertuigen van de Groep was afkomstig van het merk VW, terwijl ook Audi, Cupra, Porsche, SEAT en Skoda sterk presteren. Het bedrijf is hierdoor aanwezig in een reeks EV-segmenten.

SAIC - waartoe SGMW behoort - is de combinatie van SAIC, GM en Wuling. De partij staat op derde plek op de wereldmarkt met een aandeel van 11%. Het grote succes binnen de groep is nog steeds de Wuling Hongguang Mini EV op het vasteland van China, waar het met afstand leider is. EV's van Baojun, Maxus, MG en Roewe, allemaal merken die eigendom zijn van SAIC, droegen bij aan het succes.

BYD werd vierde met een aandeel van 9% en een bijzonder sterke tweede jaarhelft. De verkoop van EV's steeg in 2021 met meer dan 200% met meer dan een dozijn modellen die beschikbaar zijn op het Chinese vasteland, sommige met EV- en PHEV-versies. Het is ook buiten het vasteland van China uitgebreid. Het lanceerde het eerste model op basis van zijn nieuwe e-platform 3.0 tegen het einde van 2021, met meer nieuwe modellen op het platform in 2022.

Stellantis werd vijfde met een marktaandeel van 6%. Geëlektrificeerde versies van populaire compacte auto's in Europa waren de sleutel tot het succes, waarbij Peugeot-, Opel/Vauxhall- en Fiat-voertuigen goed verkochten. Stellantis gaat vier nieuwe EV-platforms produceren voor gebruik in voertuigen van de 14 merken in de groep.

BMW Group had in 2021 een aandeel van 5% en groeide de verkoop van elektrische voertuigen met 70%, maar verloor terrein aan zijn sneller groeiende concurrenten. De best verkochte EV in 2021 was de in China gebouwde BMW iX3, met China als grootste eindgebruikersmarkt. De Mini Cooper SE was de op één na best verkochte EV, voor de verouderende BMW i3.

Hyundai Motor Group had in 2021 een aandeel van 5% in de EV-markt. Hyundai en Kia presteerden goed met hun 'twin'-modellen. De Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 werden medio 2021 gelanceerd, terwijl de Hyundai Kona en Kia Niro goed verkochten in 2021. De Groep heeft de chiptekorten tot nu toe beter opgevangen dan de meeste concurrenten.

Terug naar nieuws overzicht