Wouter Hoeffnagel - 27 februari 2022

ACM onderzoekt ontbreken van vrije modemkeuze voor sommige Ziggo-klanten

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoekt waarom niet alle klanten van Ziggo vrije modemkeuze krijgen geboden. Het onderzoekt of handhavend optreden noodzakelijk en effectief is.

Providers zijn sinds 28 januari 2022 verplicht zowel bedrijven als consumenten een vrije modemkeuze te bieden. Dit betekent dat zij hun eigen modem en/of router moeten kunnen aansluiten. Uit de gepubliceerde informatie van Ziggo blijkt dat vrije modemkeuze nog niet overal op het netwerk mogelijk is. “Die keuzevrijheid voor gebruikers is belangrijk, omdat het innovatie en concurrentie op de markt voor eindapparaten stimuleert”, zegt Manon Leijten, bestuurslid van de ACM. “Bovendien is de drempel voor consumenten om naar een andere internetaanbieder over te stappen lager wanneer ze hun eigen modem kunnen blijven gebruiken.”

Alle internetproviders in Nederland hebben op hun website inmiddels de specificaties gepubliceerd waaraan eindapparaten van afnemers moeten voldoen om hun diensten te kunnen gebruiken. De ACM gaat na of de opgegeven specificaties voldoende zijn om de eindapparaten zo aan te passen dat gebruikers deze kunnen inzetten. In de beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten, die eind januari is ingegaan, is uiteengezet welke informatie internetproviders moeten publiceren.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!