Martijn Kregting - 10 maart 2022

NTT: Datacentra en connectiviteit cruciale basis voor digitale transformatie

NTT: Datacentra en connectiviteit cruciale basis voor digitale transformatie image

Het zal geen onbekend gegeven zijn: de digitale transformatie is de afgelopen jaren – mede door corona – steeds sneller gegaan. Zeker voor enterprises geldt dat online tegenwoordig de standaard is, waar het een jaar of tien geleden vooral nog ‘erbij’ was. “Datacenters vormen in dit kader samen met netwerken een cruciale randvoorwaarde”, stelt Tom Verkuil, Vice president managed services NTT. “Wij zijn hierin wereldwijd een van de grotere spelers, zowel voor enterprises als de grote cloud-aanbieders. Maar wat veel partijen nog niet beseffen, is dat we niet alleen technologie-en system integrator zijn, maar als managed services-aanbieder de volledige digitale transformatie in een organisatie kunnen begeleiden.”

Digitale transformatie staat in elke sector hoog op de agenda – van industrie en dienstverlening tot overheden en publieke domeinen zoals de zorg. “Digitale transformatie aan de voorkant van het bedrijf, in het bedrijf en aan de achterzijde is een must geworden, stelt Tom verkuil. “Richting je klanten, in je interne processen, maar ook door de hele logistieke keten heen. Papier wordt steeds meer digitaal. Volledig digitaal, dat is nog ver weg, maar de versnelling erheen wordt steeds groter.”

NTT, van oorsprong Japans, is inmiddels wereldwijd actief als aanbieder van netwerkconnectiviteit en cloud services leunt hiervoor ook op een grote hoeveelheid datacentra. Mede met de samenvoeging van Dimension Data, met andere NTT-zusterbedrijven in de nieuwe entiteit NTT Ltd., is er ook veel meer focus komen te liggen op managed services dienstverlening in de breedste zin van het woord. Security is daar een belangrijk aspect van, maar ook consultancy-diensten om digitale transformatie te vertalen naar praktische oplossingen op gebieden als AI en automation, het inzetten van digitale twins om beter te kunnen modelleren en voorspellen.

Aangezien de basis van online en cloud nog altijd fysieke netwerken en datacentra zijn, blijft NTT hier sterk in investeren. “Betrouwbaarheid en beschikbaarheid van netwerken, data en toepassingen worden steeds belangrijker naarmate er meer geleund wordt op cloud voor je IT”, benadrukt Verkuil. “We hebben nog altijd de technische kennis van zaken in huis. Maar steeds meer van onze mensen zijn kenniswerkers die de door engineers gemaakte oplossingen kunnen inzetten aan de voorkant, binnen en aan de achterkant van een bedrijf. Zo zijn we van alle markten thuis.”

Hyperscalers grote klanten
Die markten, dat geldt ook voor samenwerking met hyperscalers zoals Microsoft Azure, AWS en Google Cloud. “Zij zijn grote klanten van ons, omdat we wereldwijd zowel datacentra als connectiviteit kunnen bieden. Dat betekent in feite dat de dienstverlening van deze partijen richting enterprises letterlijk heel dichtbij gebracht kan worden.”

Deze rol als facilitator is vaak nog niet zo bekend bij de buitenwereld, merkt Verkuil. Datzelfde geldt voor de rol die NTT als managed services & system integrator kan spelen op het gebied van digitale transformatie. Op basis van de eigen componenten, op basis van samenwerkingsverbanden met grote cloudapplicatie partijen zoals SAP en Oracle, maar zeker ook in combinatie met oplossingen van derde partijen.

“Er is wereldwijd een tekort aan engineers, programmeurs, consultants, security-experts. Ook enterprises hebben hier last van. NTT heeft de schaal, de omvang en de platformen om bedrijven te helpen bij het opvangen van die tekorten door onze mensen hiervoor in te zetten. Bovendien kunnen wij platformen die ergens ingezet worden, aanpassen voor gebruik elders in dezelfde sector, maar ook naar andere sectoren. Dat is een vorm van standaard maatwerk en best practices, gecombineerd met ervaring en expertise, waarvoor ook een groot bedrijf niet alle hulpbronnen heeft. Wij kunnen dat veel efficiënter doen, hoeven niet elke keer opnieuw alles vanaf de grond op te bouwen.”

Samenwerking
NTT heeft niet de illusie dat het alles zelf kan. Bovendien, merkt Verkuil, hebben veel enterprise al langjarige samenwerkingverbanden met grote IT-system integrators. In die gevallen kan NTT deels een rol als technologie-aanbieder vervullen – connectiviteit, datacentra – en deels een rol van managed services leverancier in samenwerking met deze derde partijen. “Enterprises willen niet te afhankelijk zijn van één partij, werken liever met ecosystemen van partners. Daarin kan elke partij zijn toegevoegde waarde inbrengen en zo samen een uitdaging oppakken.”

Zo kan NTT zijn expertise inbrengen op het gebied van platform bases managed services, bijvoorbeeld aan de netwerkkant, security en cloud/datacentra. Verkuil: “Omdat wij dat op flexibele schaal kunnen doen, bieden we voorspelbaarheid en betrouwbaarheid als het gaat om capaciteit. Omdat we wereldwijd actief zijn, voldoen we overal aan de vereiste industrie standaarden en certificeringen.”

Nieuwe expertise
Reden ook voor NTT om nieuwe expertises te blijven ontwikkelen, bijvoorbeeld op het gebied van data sharing. Want dat is bij uitstek iets dat de komende jaren exponentieel in omvang blijft groeien. Die data uitwisselen en delen is een enorme uitdaging”, ziet Verkuil. “Daar moet je nog in meenemen dat data waarde heeft. Er zit een stukje intellectueel eigendom/data soevereiniteit aan. Daarom werkt NTT nu onder meer samen met TNO aan het faciliteren van data sharing in een beveiligde omgeving, volgens de Europese standaard platform Gaia-X. We zijn wereldwijd een van de leidende partijen in het neerzetten van een standaard op dit gebied.”

Wereldwijd actief of niet, de basis van NTT in Azië heeft ook zijn voordelen. Er is sprake van een groeiende verschuiving van business naar dit werelddeel. Het zwaartepunt van de maakindustrie verschuift verder hierheen. Verkuil hierover: “Wij zijn op dat punt voor veel partijen interessant omdat we zowel wereldwijd een footprint hebben als een sterke fysieke aanwezigheid in Azië – ook wat mensen betreft. Bedrijven die van elders komen en hun aanwezigheid in Azië snel willen vergroten, kunnen wij dan ook heel goed faciliteren in deze beweging.”

Digitale transformatie begint pas
De uitbouw van expertise, de samenwerking met andere IT providers, system integrators, cloud-infra- en -applicatie-aanbieders, wordt volgens Verkuil de komende jaren nog veel belangrijker. Want de digitale transformatie, die is nog lang niet klaar. “Soms krijg je het idee dat digitalisering grotendeels al klaar is. Maar we zijn er nog lang niet. Er is nog een lange weg te gaan.”

Auteur: Martijn Kregting

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!