CBS: Miljoenen Nederlanders doelwit van cybercriminaliteit
Bijna 2,5 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder (17%) zijn afgelopen jaar doelwit geworden van cybercriminaliteit. De meeste kregen te maken met online oplichting en fraude. Een op de drie ondervindt psychische of financiële problemen door wat hen is overkomen. Minder dan de helft maakt melding van online criminaliteit, terwijl bijna 20 procent aangifte doet.
Dit blijkt uit de Veiligheidsmonitor 2021 van het CBS. 10% van de Nederlanders, ruim anderhalf miljoen mensen, was in 2021 slachtoffers van online oplichting en fraude. Hiebrij ging het in de meeste gevallen om aankoopfraude (7%), waarbij afgerekende online gekochte producten of diensten niet werden geleverd. 7% was slachtoffer van hacken, waarbij in de meeste gevallen is ingebroken op een account. Twee procent is online bedreigd of geïntimideerd. Het gaat dan om bedreiging met geweld, online pesten, online stalken en shamesexting.
Phishing
Ruim honderdduizend Nederlanders van vijftien jaar of ouder zijn door phishing gedupeerd. 68% meldt in de afgelopen twaalf maanden tenminste een keer een telefoontje, e-mail- of ander bericht te hebben ontvangen dat waarschijnlijk afkomstig was van een oplichter. Twee procent trapte hier daadwerkelijk in. In bijna de helft van deze gevallen werd daadwerkelijk geld gestolen, wat neerkomt op 0,8% van de Nederlanders.
Bijna een op de vijf slachtoffers van online criminaliteit meldt hiervan gevolgen te ervaren. Het gaat daarbij vooral om emotionele of psychische gevolgen. De impact op het slachtoffer verschilt sterk per delict of incident. Zo ervaren slachtoffers van online bedreiging van intimidatie vaker problemen dan slachtoffers van online oplichtingen, fraude en hacken. Meer dan de helft van de slachtoffers van online pesten meldt hiervan problemen te ervaren. Onder slachtoffers van hacken of aankoopfraude is dit iets meer dan 10%.
Slechts 19% deed aangifte
Van alle slachtoffers van online criminaliteit meldde 47% dit bij een instantie of in de eigen kring. 19% deed aangifte bij de politie. Fraude in het betalingsverkeer is door ruim driekwart van de slachtoffers gemeld bij een instantie, zoals een bank, politie of Fraudehelpdesk. Een kwart deed aangifte. Slachtoffers van phishing het vaakst aangifte (55%). Van hacken juist het minst.