Wouter Hoeffnagel - 11 maart 2022

Ruim twintig procent meer true wireless stereo-headsets verscheept

Ruim twintig procent meer true wireless stereo-headsets verscheept image

Het aantal verscheepte true wireless stereo (TWS) headsets is met 21% gestegen tot 103,8 miljoen in het vierde kwartaal van 2021. De markt overschrijdt hiermee voor het eerst de grens van 100 miljoen verzendingen. Apple zorgt voor de terugkeer van dubbelcijferige groei met de lancering van de derde generatie AirPods. Ook sterke prestaties van andere merken voor slimme apparaten en audio droegen bij aan de groei van de TWS-markt, wat de krimp in de vraag naar draadloze oortelefoons en hoofdtelefoons compenseert. Over het algemeen groeiden de verzendingen van slimme persoonlijke audiodevices met 7,7% tot 151,4 miljoen in het vierde kwartaal van 2021.

Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Canalys. "Apple gaf prioriteit aan het voldoen aan de behoeften van mensen die op zoek zijn naar comfort en gebruiksgemak met zijn derde generatie AirPods, met als doel de winnende formule van het originele AirPods-ontwerp te verbeteren", zegt Canalys Research Analyst Sherry Jin. “Maar Apple heeft te maken met veel sterkere concurrentie op het gebied van comfort, geluidskwaliteit, ruisonderdrukking en betaalbaarheid. Het wordt uitgedaagd om de ruimtelijke audio-ervaring te leveren met verbeteringen die waarneembaar zijn voor de gemiddelde luisteraar en een betere ecosysteemintegratie om voorop te blijven lopen.”

Ondanks dat Apple met zijn AirPods nog steeds marktleider is, deed de vertraagde lancering van de derde generatie AirPods in het vierde kwartaal van 2021 Apple pijn. De AirPods TWS-zendingen daalden met 11,4% tot 86,0 miljoen in 2021.

canalys-tws-4q21.jpg

canalys-tws-4q21-2.jpg

TWS-adoptie neemt een vlucht in opkomende markten

Voor het volledige jaar 2021 bedraagt het aandeel TWS-zendingen in de volledige markt voor slimme audiodevices 63%. De verbeterde beschikbaarheid en toegankelijkheid van TWS-apparaten maakt draadloze oortelefoons overbodig en draadloze hoofdtelefoons een niche. "TWS-adoptie neemt nu een vlucht in opkomende markten over de hele wereld, inclusief Afrikaanse landen zoals Nigeria", zegt Canalys-analist Cynthia Chen. “Maar een groot aantal gebruikers vertrouwt nog steeds op bekabelde apparaten. Verkopers moeten investeren in markteducatie en aandacht besteden aan de belangrijkste zorgen over prijs, comfort, levensduur van de batterij en gebruiksgemak om gebruikers aan te moedigen over te stappen op draadloze apparaten om te genieten van een verbeterde mobiele gebruikerservaring.”

De toegenomen concurrentie van audiospelers, onder meer van spelers als Sony, Bose, Jabra en Skullcandy, stelt smartphoneleveranciers voor uitdagingen. De partijen worden gedwongen om de integratie van hun eigen merk TWS-apparaten met hun respectieve hardware-, software- en service-ecosystemen te verbeteren en ervoor te zorgen dat TWS-apparaten niet alleen eenvoudige audio-accessoires voor smartphones zijn. "Van HD-contentconsumptie onderweg tot gaming en productiviteit op afstand, er is een rol weggelegd voor leveranciers bij het creëren van nieuwe use-cases waarin audio ons dagelijks leven steeds meer kan verbeteren", zegt Chen. "Verkopers moeten de groeiende TWS-kans grijpen, aangezien de categorie nu een drijfveer is voor het adopteren van inhoud en technologie van de volgende generatie, mogelijk als een essentieel toegangspunt tot de metaverse."

canalys-tws-4q21-3.png

canalys-tws-4q21-4.png

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!