Witold Kepinski - 16 maart 2022

ChannelEngine ontvangt vijftig miljoen dollar kapitaalinjectie

ChannelEngine ontvangt vijftig miljoen dollar kapitaalinjectie image

ChannelEngine, het wereldwijde marktintegratie- en besturingsplatform, kondigt de sluiting aan van een Series B-financieringsronde van 50 miljoen dollar. De financiering wordt geleid door Atomico, met deelname van General Catalyst , en bestaande donateurs Inkef en Airbridge Equity Partners.

Daarnaast trad ook de opmerkelijke oprichter van serial e-commerce, Stephan Schambach - oprichter van Demandware, Intershop en NewStore - als angel investor aan deze ronde toe. Deze verhoging brengt de totale investering van het bedrijf op 57 miljoen dollar, waarbij Atomico-directeur Luca Eisenstecken toetreedt tot het bestuur van ChannelEngine, naast General Catalyst Managing Director Larry Bohn en Max Rimpel.

De e-commercemarkt groeit snel en zal naar verwachting in 2023 5,9 biljoen dollar bereiken, waarbij de opkomst van wereldwijde marktplaatsen een dominante factor in die groei is. Gevestigde spelers zoals eBay en Amazon krijgen steeds meer gezelschap van grote retailers die zelf marktplaatsen worden, evenals de opkomst van sociale-mediatransacties op sites als Instagram en TikTok. Voor verkopers wordt het verbinden en beheren van al deze kanalen steeds complexer, maar biedt een enorme kans.

"Meer dan 60% van de e-commerceverkoop wereldwijd vindt al plaats op marktplaatsen, en dit cijfer zal naar schatting groeien tot meer dan 75% in de komende jaren, wat neerkomt op een totale omzet van 4,4 biljoen dollar in 2023", aldus ChannelEngine CEO en oprichter Jorrit Steinz.. “Merken, groothandels en detailhandelaren willen de e-commercekans benutten door een naadloze ervaring te bieden waar de moderne klant om vraagt. Door op te treden als het controlecentrum voor e-commerce, stellen we merken, retailers en groothandels in staat om wereldwijd op marktplaatsen te verkopen.”

ChannelEngine is een besturingsplatform voor e-commerce dat de systemen van merken, groothandels en detailhandelaren verbindt met deze wereldwijde marktplaatsen en een krachtige beheersuite biedt om hun internationale verkoop te stimuleren met tools zoals geautomatiseerde prijsherziening, inhoud, voorraad- en orderbeheer. Merken en retailers kunnen miljoenen nieuwe klanten bereiken en profiteren van ChannelEngine's bloeiende partnernetwerk en datagestuurde ondersteuning, orkestratie en automatiseringslaag om gemakkelijk te verkopen op marktplaatsen over de hele wereld.

"Merken zijn geëvolueerd van online zijn in één winkel - die van hen of één grote marktplaats waar de regels door anderen worden gemaakt - naar overal waar hun klanten zijn, en overal zijn betekent dat je controle nodig hebt om een consistente merkervaring, e-commerceactiviteiten en beschikbaarheid te bieden. Een van de grootste marketinguitdagingen waarmee de meeste merken en retailers worden geconfronteerd, als eigenaren van e-commercebedrijven, als het gaat om verkopen op marktplaatsen, is het consistent houden van hun branding en berichten via verschillende kanalen. ChannelEngine-klanten kunnen gemakkelijk hun productvermeldingen en inhoud creëren, verrijken, organiseren en beheren, evenals hun e-commerceactiviteiten op marktplaatsen over de hele wereld.” voegde Steinz toe.

“De COVID-19-pandemie heeft de acceptatie van e-commerce, die nu 20% van alle wereldwijde detailhandelsverkopen uitmaakt, drastisch versneld. De wereldwijde e-commercemarkt zal naar verwachting alleen al tussen 2022 en 2023 met meer dan 500 miljard dollar groeien”, zegt Atomico Principal Luca Eisenstecken. "Door het grootste besturingsplatform voor e-commerce te bouwen, zal ChannelEngine deze kans benutten door merken en retailers direct toegang te geven tot de wereldwijde markt."

“Omdat het gebruik van e-commerce steeds sneller gaat, moeten retailers en merken consumenten ontmoeten waar en hoe ze winkelen. ChannelEngine heeft een compleet, tech-first platform gebouwd dat zowel robuust als wereldwijd is. General Catalyst is verheugd om te investeren in ChannelEngine, omdat het toonaangevende e-commercebedrijven helpt te verkopen op marktplaatsen over de hele wereld”, zegt Larry Bohn, algemeen directeur van General Catalyst .

Sinds de Serie A-investering, slechts een jaar geleden, heeft ChannelEngine zijn omzet meer dan verdubbeld door het bedienen van (450+) klanten en verdrievoudigd het zijn werknemers (140+) en heeft het kantoren geopend in München, Dubai, Singapore, Melbourne en New York. Momenteel maakt ChannelEngine de verkoop mogelijk van meer dan 6 miljoen producten van 8.100 merken op meer dan 200 verkoopkanalen. Klanten zijn onder meer Bugaboo, Staples, JBL, Polaroid, Hunkemöller, Brabantia, Reckitt Benckiser, Bosch, JDE, Electrolux, Philips Domestic Appliances, Signify, Diadora, Glanbia, Oneill en Safavieh.

De investeringsronde zal worden gebruikt om de activiteiten van ChannelEngine verder op te schalen en haar positie als marktleider in het verbinden van wereldwijde e-commerce te versterken.

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!