Heineken introduceert virtueel bier in virtuele brouwerij

Heineken introduceert virtueel bier in virtuele brouwerij

Heineken introduceert virtueel bier in virtuele brouwerij

20-03-2022 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Heineken introduceert virtueel bier in virtuele brouwerij

De eerste virtuele brouwerij van Heineken is geopend. De brouwerij opende zijn deuren tijdens een evenement in Decentraland, een virtual reality platform dat draait op de Ethereum blockchain. Meesterbrouwer Willem van Waesberghe gaf uitleg over het brouwproces van het nieuwe bier tijdens de officiële opening van de brouwerij in de metaverse.

Els Dijkhuizen, marketing directeur Heineken: “Heineken staat voor verfrissen en verbinden en is bij uitstek het product dat past bij momenten waarin je samenkomt. Thuis, in het café, restaurant of op een festival; overal wordt samen geproost. Ook in de metaverse komen mensen steeds vaker samen en worden op een verfrissende manier connecties gemaakt. Het is geweldig dat er steeds meer mogelijkheden zijn om met elkaar in contact te zijn. Maar of het de beste plek is om een nieuw bier te proeven? Uiteindelijk is niets lekkerder dan die eerste verfrissende slok van een écht biertje. Dat is ook de ironie van deze virtuele lancering van Heineken Silver. Het is een lancering met een knipoog zoals je van Heineken gewend bent. Ondanks dat de metaverse een plek is om nieuwe connecties aan te gaan, is bier een product waar je alleen in het echte leven optimaal van kunt genieten.”

Heineken’s speciale A-gist, gewoonlijk gebrouwen in horizontale tanks, is in de virtuele brouwerij vervangen door A-Pixels. De virtuele Heineken Silver wordt gebrouwen met Binary Coded Hop, afkomstig van NPC (non-player character) telers. En natuurlijk wordt het hele brouwproces nauwkeurig in de gaten gehouden door speciale virtuele brouwers, de digitale vervangers van Heineken’s Meesterbrouwers.

Ontwerp van Spaanse straatartiest J.Demsky

Delen van de virtuele Heineken brouwerij zijn ontworpen door de bekende Spaanse straatartiest J.Demsky: "Als groot liefhebber van Heineken was ik meteen enthousiast om mee te werken aan deze lancering die Heineken Silver op een unieke manier tot leven brengt. Ik wil iedereen op een artistieke manier laten begrijpen hoe een virtueel drankje zou kunnen smaken, door pixels en technologie te verbinden. Dat past perfect bij wie ik ben en de kunst die ik graag creëer. Ik hoop dat bezoekers mijn interpretatie van hoe een virtuele Heineken Silver zou kunnen zijn smaken gaan ontdekken in Decentraland."

De brouwer liet in de metaverse gasten uit heel Europa kennismaken met de nieuwste innovatie uit de Heineken familie. De virtuele brouwerij is nu ook geopend voor publiek. “Iedereen kan in Decentraland Heineken Silver op een unieke manier ervaren. Bij binnenkomst in de virtuele brouwerij kom je direct bij de Can Lab, een spel om je wegwijs te maken in deze nieuwe wereld. Om de smaak van Heineken Silver te ervaren ga je naar de proefruimte. En daar heb je niet eens smaakpapillen voor nodig”, vertelt Dijkhuizen met een knipoog. “In de Cheers Booth, een ruimte met enorme holografische bierblikken, kun je virtueel proosten met vrienden en jezelf vereeuwigen met een selfie. Ook kan iedereen zijn moves laten zien op de dansvloer.”

Bekijk de virtuele Heineken brouwerij hier.

Terug naar nieuws overzicht