Intershop neemt SPARQUE.AI over

21-03-2022 | door: Witold Kepinski
Deel dit artikel:

Intershop neemt SPARQUE.AI over

Intershop Communications, een Duitse leverancier van innovatieve oplossingen voor B2B-handel, kondigt de overname aan van SPARQUE.AI, een leider op het gebied van technologie op het gebied van gepersonaliseerd zoeken en op AI gebaseerde producten aanbevelingen voor zowel B2C- als B2B-handelsscenario's. 

Intershop zal 80% van de aandelen in de onderliggende organisatie SPARQUE BV verwerven, terwijl de resterende 20% zal worden behouden door het zittende managementteam dat zich zal voegen bij het uitgebreide managementteam van Intershop. De partijen zijn overeengekomen de aankoopprijs van de transactie niet bekend te maken.

Markus Klahn, CEO van Intershop: “SPARQUE.AI is een ideale aanvulling op ons continu geoptimaliseerde, krachtige B2B-commerceplatform. We hebben de technologie van SPARQUE.AI al zeer succesvol ingezet bij bestaande Intershop-klanten, wat heeft geleid tot een hogere websiteconversie van maar liefst 20%. Deze AI-geoptimaliseerde gebruikerservaring resulteert dan doorgaans in een omzetstijging van 29%.”

SPARQUE BV, gevestigd in Utrecht, Nederland, werd in 2016 opgericht door Chi Shing Chang. De op AI gebaseerde zoek- en aanbevelingstechnologie is gebaseerd op software van Spinque BV, ook gevestigd in Nederland, die op zijn beurt voortkwam uit het Nederlands Nationaal Onderzoeksinstituut voor Wiskunde en Informatica (CWI) in Amsterdam.

Intershop heeft de rechten van Spinque BV om haar technologie te gebruiken voor e-commerce veiliggesteld en heeft door de overname van SPARQUE BV het gespecialiseerde e-commerce team aan boord gebracht bij het winstgevend groeiende Intershop team. Huidige klanten van SPARQUE.AI zijn bekende groothandels en Intershop-klanten zoals MS Schippers, Isero, Wiltec en Starxx.

De SPARQUE.AI-oplossing maakt vooral indruk op het gebied van snelheid en schaalbaarheid. De AI-aangedreven algoritmen zijn binnen een week na configuratie klaar voor gebruik en worden gevoed door een verscheidenheid aan gegevensbronnen zoals ERP, e-commerce, PIM, evenals de browsegeschiedenis van een klant of realtime gegevens zoals het weer of huidige locatie.

Intershop zal de SaaS-oplossing native integreren in zijn eigen cloudgebaseerde e-commerceplatform, terwijl SPARQUE.AI onafhankelijk zal blijven opereren. Hierdoor kan SPARQUE.AI de oplossing blijven aanbieden aan bedrijven die afhankelijk zijn van andere handelsplatforms, waardoor een nieuwe inkomstenstroom ontstaat voor Intershop, die vervolgens jarenlange e-commerce-ervaring kan combineren met de nieuwste AI-technologie.

Terug naar nieuws overzicht