Redactie - 30 maart 2022

HP publiceert onderzoek over hoe en waarom we gamen

HP publiceert onderzoek over hoe en waarom we gamen image

Onderzoek van HP Inc. laat zien dat het tijd is om heel anders over gaming te gaan denken. De afgelopen twee pandemiejaren heeft er een verandering plaatsgevonden met wie we gamen, waarom we gamen en wat onze verwachtingen zijn op basis van game-ervaring. Er gamen meer mensen dan ooit en gamers zijn demografisch gezien steeds diverser.

De HP Global Gaming Survey werd uitgevoerd in vijf EMEA-landen, met meer dan 5.000 respondenten uit Frankrijk, Duitsland, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk.

Gamen creëert sterke banden tussen familie en vrienden

De afgelopen twee jaar zijn mensen zowel van elkaar gescheiden, als gedwongen thuisgebleven, waardoor gamen een nieuwe manier geworden is om quality time met geliefden door te brengen.

Twee derde (65%) van de gamers in EMEA gamen met hun familie en 9 op de 10 zijn van plan dit in de toekomst te blijven doen. 1 op de 3 gamers in EMEA is zelfs van plan om nog meer tijd te besteden aan het gamen met familieleden.

Bijna de helft (49%) van alle gamers gamet met verschillende generaties, zoals grootouders, ouders en kinderen. Gamen is, samen met muziek luisteren, nu zelfs de op één na populairste gezinsactiviteit. Alleen het kijken van tv (series en films) is een nog populairdere gezinsactiviteit. Samen koken en bakken komt op de vierde plaats en traditionele bord- en kaartspellen staan nu onderaan als het gaat om gezinsactiviteiten.
De reden waarom mensen graag met familie videogames spelen is omdat ze grootouders (57%) nieuwe vaardigheden willen leren en omdat het hen aanmoedigt om samen te komen met familie (54%). Van de EMEA-gamers speelt 77% graag videogames met hun kinderen.

"Deze nieuwe onderzoeksresultaten zijn zeer bemoedigend omdat ze laten zien hoezeer games en gaming communities overal groeien - breder en inclusiever worden en een meer betekenisvolle, positieve impact hebben op het leven van mensen,” zegt Judy Johnson, Global Head of Gaming & esports bij HP Inc.

We gamen om met elkaar in contact te blijven en stress en eenzaamheid te voorkomen

Voor de meerderheid (67%) van de gamers in EMEA is gamen een manier geworden om te socializen, waarbij slechts 16% aangeeft individueel te gamen. De drang naar contact tijdens de pandemie en de populariteit betekent dat nu 33% van de mensen gamet, waarbij 44% van de gamers vrouw is en de meerderheid (64%) ouder is dan 35 jaar. Een andere interessante uitkomst is dat 16% van de gamers in EMEA ouder is dan 60 jaar. Uit de resultaten blijkt ook dat:

97% gamet om geestelijke welzijn te verbeteren

63% gamet om te ontspannen

58% gamet om verveling tegen te gaan

En of ze nu gamen of niet, meer dan een derde van de mensen in EMEA is positief over de impact van gamen op het mentale welzijn en de mogelijkheid om relaties met vrienden en familie te versterken.

Gamers spelen om vaardigheden en zichzelf verder te ontwikkelen

Het onderzoek bracht ook andere motivaties aan het licht achter de keuze van gamers voor tijdverdrijf – buiten de behoefte om contact te maken en ons goed te voelen. Een meerderheid (62%) van de gamers in EMEA speelt games om te leren en zichzelf verder te ontwikkelen en meer dan een derde gamet voor mentale behendigheid.

De resultaten laten ook zien dat hoe recenter mensen in EMEA zijn begonnen met gamen, hoe meer motivatie zij hebben om hun zelfontwikkeling te verbeteren. Dit geldt voor 59% voor mensen die vóór 2020 zijn begonnen met gamen, 62% voor degenen die in 2020 weer zijn gaan gamen en 65% voor degenen die in 2020 voor het eerst zijn gaan gamen. Dit duidt op een nieuwe verschuiving in de motivatie om te gaan gamen.

Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW Lenovo Channel Campagne vierkant
Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!