Gartner identificeert belangrijkste trends voor data- en analytics leiders

04-04-2022 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Gartner identificeert belangrijkste trends voor data- en analytics leiders

Leiders op het gebied van data- en analytics (D&A) moeten drie vereisten omarmen bij het benutten van de belangrijkste D&A-trends voor 2022 in hun organisatie. De drie belangrijkste gebieden zijn: dynamiek en diversiteit activeren, mensen en beslissingen aanvullen, en vertrouwen institutionaliseren.

Dit meldt marktonderzoeker Gartner. "De belangrijkste D&A-trends van dit jaar vertegenwoordigen de bedrijfs-, markt- en technologiedynamiek die organisaties zal helpen te anticiperen op veranderingen en onzekerheid om te zetten in kansen, die beide onder de bevoegdheid van de D&A-leider vallen", zegt Rita Sallam, vooraanstaande research vice-president bij Gartner.

Gartner identificeert de twaalf belangrijkste D&A-trends, die zijn verdeeld in drie kerncategorieën:

Activeer diversiteit en dynamiek

De opkomst van adaptieve kunstmatige intelligentie (AI)-systemen zoals AI-engineering stimuleert groei en innovatie, terwijl ze schommelingen op de wereldmarkten opvangen. Innovaties in databeheer voor AI, geautomatiseerde, actieve metadata-gestuurde benaderingen en competenties voor het delen van data - allemaal gebaseerd op datafabrics - ontketenen de volledige waarde van data en analyses.

De trend "altijd gegevens delen" versterkt bijvoorbeeld het delen van gegevens als een bedrijfsgerichte prestatie-indicator dat een organisatie effectieve betrokkenheid van belanghebbenden bereikt en de toegang tot de juiste gegevens vergroot om publieke waarde te genereren. De pandemie van het coronavirus en andere recente grootschalige wereldwijde evenementen zorgden voor grotere urgentie om gegevens te delen om de onafhankelijke en onderling gerelateerde publieke en commerciële digitale bedrijfswaarde te versnellen.

Gartner verwacht dat tegen 2026 het toepassen van geautomatiseerde vertrouwensstatistieken in interne en externe data-ecosystemen de meeste externe tussenpersonen vervangt, waardoor het risico op het delen van gegevens met de helft wordt verminderd.

De trends voor 2022 in deze categorie zijn onder meer: adaptieve AI-systemen, datacentrische AI, metadatagestuurde datafabric en altijd data delen.

Mensen en beslissingen aanvullen

Om inzichten relevant te maken voor besluitvormers, moeten D&A-leiders verrijkte, contextgestuurde analyses leveren die door het bedrijf zijn gemaakt op basis van modulaire componenten. Dit omvat het prioriteren van datageletterdheid en het invoeren van strategieën om de schaarste aan data- en analysetalent aan te pakken.

Tot 2025 zal de meerderheid van de CDO's er niet in slagen om de noodzakelijke datageletterdheid bij het personeel te bevorderen om hun verklaarde strategische datagestuurde bedrijfsdoelen te bereiken. Onderzoek van Gartner laat zien dat organisaties die zich bezighouden met de menselijke elementen van D&A succesvoller zijn dan organisaties die alleen naar technologie kijken. Een menselijke focus bevordert breder digitaal leren, in plaats van alleen kernplatforms, datasets en tools te leveren.

De trends in deze categorie voor 2022 zijn onder meer: contextverrijkte analyse, door bedrijven samengestelde D&A, beslissingsgerichte D&A en tekort aan vaardigheden en geletterdheid.

Vertrouwen institutionaliseren

Het op grote schaal realiseren van waarde uit D&A is alleen mogelijk door AI-risico's te beheren en verbonden governance in te voeren voor gedistribueerde systemen, edge-omgevingen en opkomende ecosystemen.

AI wordt steeds doordringender, maar de meeste organisaties kunnen niet interpreteren of uitleggen wat hun modellen doen. Dit leidt tot een gebrek aan vertrouwen en transparantie. Organisaties zijn niet bereid om de risico's van snel veranderende AI-innovatie te beheersen en zijn geneigd om op de governance van modellen inclusief beveiliging te bezuinigen. Dit escaleert de negatieve gevolgen van slecht presterende AI-modellen, zoals onjuiste zakelijke beslissingen of erger. Deze kunnen in het ergste geval van invloed zijn op leven of dood.

Naarmate AI-regelgeving zich wereldwijd verspreidt, verplichten ze bepaalde controleerbare praktijken voor vertrouwen, transparantie en consumentenbescherming. Gartner verwacht dat organisaties die betrouwbare, doelgerichte AI ontwikkelen tegen 2026 meer dan 75% van de AI-innovaties zullen zien slagen. Bij organisaties die dat niet doen ligt dit percentage op 40%.

De trends voor 2022 in deze categorie zijn onder meer: connected governance, AI-risicobeheer, ecosystemen van leveranciers en regio's en uitbreiding naar de edge.

Meer informatie

Gartner-klanten kunnen meer informatie vinden in het rapport "Toptrends in data en analyse, 2022". Een meer gedetailleerde analyse van de trends van dit jaar is beschikbaar in het gratis webinar The Gartner Top Trends in Data & Analytics voor 2022. Lees daarnaast hier meer over hoe D&A-leiders deze toptrends gebruiken in de 2022 Leadership Vision for Data & Analytics Leaders.

Terug naar nieuws overzicht