Redactie - 04 april 2022

Terra Quantum krijgt flinke kapitaalinjectie

Terra Quantum krijgt flinke kapitaalinjectie image

Terra Quantum AG, een Zwitsers bedrijf op het gebied van kwantumtechnologie, kondigt aan dat het zijn Series A-financieringsronde heeft verlengd tot 75 miljoen dollar, evenals zijn onderzoek dat een oplossing komt voor de al lang bestaande uitdaging van efficiënte stroomapparaten voor nano-elektronica.

Terra Quantum is een bedrijf dat het onderliggende mechanisme van op ferro-elektrische gebaseerde negatieve capaciteit onthult, terwijl het ook methoden deelt voor de praktische realisatie ervan. Dit is een enorme mijlpaal voor hardware-ontwerp en legt de basis voor de volgende generatie technologie.

Terra Quantum's Series A markeerde al een van de grootste financieringsrondes die in de kwantumtech-ruimte zijn bereikt en de verlenging van de ronde brengt de totale opgehaalde financiering op een volume van 75 miljoen dollar. Het nieuwe kapitaal gaat naar het versterken van het aanbod van Terra Quantum op het gebied van gegevenscryptografie en cyberbeveiliging.

Het bedrijf onderzoekt de niet-triviale fysica van ferro-elektriciteit en ontketent een enorm potentieel voor de volgende generatie hardwaretechnologie. Wat werd gezien als de fundamentele wet van elektriciteit - even fundamenteel als de wet van de zwaartekracht - waarbij hoe groter de elektrische lading die men op een geleider plaatst, hoe groter het elektrische veld dat deze geleider om zich heen produceert. De onderzoekers van Terra Quantum hebben aangetoond hoe het tegenovergestelde effect kan worden bereikt wanneer ferro-elektrische materialen op een bepaalde manier worden gebruikt. Terra Quantum heeft het specifieke ontwerp bedacht voor een van de meest gebruikte elektronische apparaten, de veldeffecttransistor, waarbij gebruik wordt gemaakt van dit fenomeen, dat bekend staat als 'negatieve capaciteit'. De doorbraak helpt de miniaturisering van elektronica verder. In het 9e nummer van Nature Partner Journal: Computational materials,

De positieve implicaties van de doorbraak van Terra Quantum in de fysica van ferro-elektriciteit zijn ontelbaar omdat het de elektronica van de toekomst vergemakkelijkt, met name de lang gezochte op terahertz-frequentie gebaseerde elektronica. Met betrekking tot gezondheid en veiligheid zal geavanceerde terahertz-spectroscopie mogelijk gemaakt door de ferro-elektrische apparaten van Terra Quantum diagnostische hulpmiddelen bieden, zoals niet-invasieve technieken voor de vroege detectie van kanker, ex-vivo spectroscopie en de beeldvorming van weefsels (biopsie), preventieve gezondheidszorg en bloedonderzoek, diagnostiek van artrose, artritis en vele anderen.

Het voordeel van op THz gebaseerde medische diagnostiek is dat terahertz-fotonen niet energetisch genoeg zijn om chemische bindingen te verbreken of biomoleculen te ioniseren. Daarom zijn ze onschadelijk en minder invasief voor levende organismen, vooral in tegenstelling tot fotonen met hogere energie zoals röntgenstralen en UV-stralen. Op het gebied van geavanceerde communicatie op microscopische of nanoschaal kunnen on-chip THz-communicatie-elementen zorgen voor draadloze intra-/inter-chipverbindingen, waardoor compactere en efficiëntere ontwerpen, nieuwe architecturen en mobiele 6G-communicatie mogelijk worden.

Markus Pflitsch, oprichter en CEO van Terra Quantum zegt: “De uitbreiding van onze Serie A en onze opmerkelijke doorbraak rond negatieve capaciteit illustreert alleen maar ons sterke traject en onze toewijding om de wereldwijde kwantumrevolutie te leiden. We zijn verheugd om nog meer investeerders aan boord te hebben die onze visie delen en ik ben trots dat het Terra Quantum-team precies heeft aangetoond hoe we deze visie verwezenlijken. Terra Quantum innoveert zowel op het gebied van software als hardware en legt de basis die nodig is voor kwantum- en nano-apparaten die de toekomst van onze samenleving zullen vormgeven. De toepassingen van ons onderzoek zijn eindeloos en we kunnen niet wachten om de volgende stappen te zetten om ze te realiseren.”

Van cruciaal belang voor de ontwikkeling van kwantumcomputers en kwantumcommunicatie is het overwinnen van de knelpunten van conventionele binaire von Neumann-architecturen. Dit moet worden gedaan door gebruik te maken van kenmerken van de neurowetenschappelijke principes van biologische hersenen. Voortbouwend op de ontdekking van ferro-elektrische logische eenheden die in staat zijn om te werken binnen het kader van multi-bit logica, wat contrasteert met de binaire logica van standaard computereenheden, zal Terra Quantum neuromorfische spiking neurale netwerken implementeren.

Het toekomstige centrale element van deze richting is de weergave van de kwantumneuro-principes van het menselijk brein, waarvan de ongelooflijke efficiëntie het gevolg is van de spontane vorming van kwantumpieken die constitutieve qubits synchroniseren. Deze tijdelijke pieken zorgen voor kwantumsprongen die "verlichting" worden genoemd, wat het belangrijkste effect is van het menselijk brein dat het onderscheidt van computers. Door gebruik te maken van de neuromorfische multi-bit logica van ferro-elektrische eenheden als model voor qubits, zal Terra Quantum de hybride neuromorfe NISQ-omgeving voor qubits bieden en de topologische architecturen onthullen die de vorming van de qubit-quantumpieken mogelijk maken. Dit brengt opkomende technologieën binnen bereik die even efficiënt zijn als het menselijk brein.

Valerii Vinokur, CTO van Terra Quantum zegt: “Ons onderzoek is weer een grote sprong in de richting van het inluiden van de volgende generatie technologie. Het benutten van negatieve condensatoren en het gebruik ervan in elektronische circuits effent de weg voor een nieuwe generatie transistors en opto-elektronische resonatoren. Deze dienen als basis voor sleuteltechnologieën zoals computerchips die alles aandrijven, van auto's tot medische apparatuur. Het team van Terra Quantum heeft onvermoeibaar gewerkt om dit te bereiken en demonstreerde ons initiatief als technologiepionier en thought leader in de kwantumruimte.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!