Observe helpt ontwikkelaars met verbeteren software

Observe CEO Jeremy Burton

07-04-2022 | door: Hans Steeman
Deel dit artikel:

Observe helpt ontwikkelaars met verbeteren software

Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Hoe goed er ook gewerkt wordt, altijd zullen er fouten gemaakt worden. Fouten in software zijn irritant voor gebruikers en veroorzaken churn. Het elimineren van fouten is dus cruciaal voor productverbetering. De start-up Observe Inc. uit San Mateo is opgericht door bedrijven die zich bezighouden met big data, speciaal machine gegenereerde big data. Observe CEO Jeremy Burton (foto): ”Vooraf was duidelijk dat de uitdaging commercieel snel een succes zou zijn maar dat er wel wat technische uitdagingen overwonnen moeten worden.” De missie werd uiteindelijk: “Turn the world’s machine generated data into information.”

Jeremy Burton: “Er was behoefte aan oplossingen om structuur in de datalakes te krijgen. Veel ex Splunk, Snowflake, Wavefront en Roblox medewerkers zagen hun kans en schoven aan. In 2017 is Observe actief geworden. Michael Dell behoort tot de eerste investeerders.”

De inspiratie voor Observe komt voor een belangrijk deel uit de manier waarop Google search werkt. In het begin was de user interface redelijk kaal en beperkte zich tot het strikte antwoord op de query. Tegenwoordig zijn de zoekresultaten veel verder verrijkt met aanvullende info gerelateerd aan de zoekopdracht. Precies dat is het dat Observe naar de markt brengt. De software helpt bij het vinden van issues in de logs die gegenereerd zijn. Met behulp van alle historische en aanpalende data wordt extra hulp geboden bij het analyseren van de logs. Observe claimt op deze manier issues tot 10 keer sneller te kunnen vinden, vooral als ze nog onbekend zijn. De verklaring hiervoor is dat de zoekopdrachten heel breed kunnen zijn: “Show me the engineers that checked in code wich resulted in the sev 1 Zendesk tickets.”

De resulterende analyse kan zelfs zelf verwijzen naar changes in de broncode. Observe is een SaaS-service waarbij het abonnement gebaseerd is op gebruik. En daarmee brengt met het AWS-business model naar apps. Je koopt credits (1 credit is 1 uur CPU-tijd) bij Observe en als die op zijn, koop je er weer bij.

Door: Hans Steeman

Terug naar nieuws overzicht
Cloud