ACM: Aantal mobiele telefoonabonnementen blijft stijgen

05-04-2022 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

ACM: Aantal mobiele telefoonabonnementen blijft stijgen

Het aantal mobiele telefoonabonnementen is in 2021 gestegen van 22,3 miljoen naar 23,5 miljoen stuks. Dit is exclusief mobiele aansluitingen voor zogeheten slimme apparaten die informatie uitwisselen via internet, waaronder rookmelders, alarmsystemen en slimme energiemeters. Het aantal mobiele aansluitingen voor slimme apparaten steeg afgelopen jaar van 7,9 naar 9 miljoen stuks.

Dit blijkt uit de ACM Telecommonitor over het vierde kwartaal van 2021. Het dataverbruik bedroeg afgelopen jaar zo'n 1,3 miljard GB. Dit is bijna 35 procent hoger dan een jaar eerder. Het aantal belminuten steeg met bijna 15 procent tot 50 miljard minuten. Het aantal sms'jes daalde juist met bijna 10 procent tot minder dan 2,5 miljard stuks.

De marktaandelen van mobiele providers is ongewijzigd. KPN en T-Mobile hebben beide een marktaandeel van 25 tot 30 procent in handen. VodafoneZiggo volgt met 20 tot 25 procent. Mobiele virtuele netwerkoperators (MVNO's) zijn goed voor een gezamenlijk marktaandeel van 20 tot 25 procent.

Vaste telefonie

In totaal is in het vierde kwartaal van 2021 1,6 miljard minuten gebeld via vaste telefonie. 137 miljoen minuten zijn daarbij gebeld via traditionele telefonie, zoals ISDN en PSTN. 1,51 miljard minuten liepen via Voice over Broadband-verbindingen. Het aantal belminuten is met 9 procent gedaald ten opzichte van het derde kwartaal. Het aantal is 35% lager dan de piek van 2,54 miljard minuten in Q3 2021. Na een lange periode van daling werd deze trend toen twee kwartalen aaneensluitend onderbroken rond de invoering van de coronamaatregelen.

Breedbandinternet

De ACM kijkt ook naar glasvezelverbindingen. In het vierde kwartaal van 2021 is bij 265.000 huishoudens een nieuwe glasvezelverbinding aangelegd. Bij ruim 4,53 miljoen huishoudens ligt de glasvezelkabel tot aan de meterkast. 1,89 miljoen huishoudens beschikken over een internetabonnement via glasvezel. Dit is 80.000 meer dan in het voorgaande kwartaal. Het aantal abonnementen voor breedbandinternet via koperverbindingen daalde met 31.000 naar 2,23 miljoen stuks. Via de kabel bedraagt deze daling 11.000 verbindingen en zijn 3,47 miljoen abonnementen in gebruik.

KPN en VodafoneZiggo zijn de grootste aanbieder als het gaat om breedbandinternet. De partijen beschikken beide over een marktaandeel van 35 tot 45 procent. T-Mobile beschikte in het vierde kwartaal over een marktaandeel van 5 tot 10 procent. Het marktaandeel van Delta Fiber bedroeg 0 tot 5 procent.

Tot slot meldt de ACM ook dat het aantal televisie-abonnementen sinds 2014 gestaag is blijven dalen. Eind 2021 is het aantal teruggelopen tot 7,3 miljoen stuks. Ongeveer een miljoen huishoudens in Nederland beschikken niet over een televisie-abonnement.

Petra Claessen, CEO van BTG en BTG Services: "Toegang tot mobiele telefonie en mobiel internet is vandaag de dag onmisbaar, zeker voor het bedrijfsleven. Onder meer met het oog op werken op afstand en de toegang tot zowel data als applicaties onderweg. Het is dan ook goed nieuws dat het aantal mobiele telefoonabonnementen blijft stijgen. Dat geldt ook voor het stijgend aantal mobiele aansluitingen voor slimme apparaten, die kunnen variëren van slimme sensoren tot auto's en energiemeters. De sterke mobiele infrastructuur in Nederland ondersteunt het bedrijfsleven."

De ACM Telecommonitor over het vierde kwartaal van 2021 is hier beschikbaar.

Terug naar nieuws overzicht
Mobility