Network-as-a-Service-oplossingen zijn een blijvertje

Sander Groot, head of channels EMEA & CALA bij Juniper Networks

06-04-2022
Deel dit artikel:

Network-as-a-Service-oplossingen zijn een blijvertje

De economie en maatschappij veranderen voortdurend. En het kanaallandschap beweegt met die veranderingen mee. Zo heeft de coronacrisis de nieuwe abonnementseconomie een forse boost gegeven. Dit zet veel resellers ertoe aan om af te stappen van de verkoop van losstaande producten. Hun nieuwe strategie is om klanten een integrale dienst te bieden die uit diverse oplossingen, tools en technologieën is opgebouwd. Dit schrijft Sander Groot, head of channels EMEA & CALA bij Juniper Networks, in deze blog.

Diensten werden traditioneel op locatie binnen een bedrijf aangeboden. Maar in de IT-sector maakt nu het concept ‘anything-as-a-service’ (XaaS) zijn intrede. Dit gaat om oplossingen die leveranciers in de vorm van een dienst aanbieden via een privaat of publiek netwerk. Cloud computing-modellen zoals software-as-a-service (SaaS), platform-as-a-service (PaaS) en infrastructure-as-a-service (IaaS) zijn hier de bekendste voorbeelden van.

Deze ontwikkeling moedigt leveranciers van netwerkoplossingen aan om zowel SaaS-oplossingen aan te bieden als de hardware waarop het netwerk moet draaien. Op deze manier kunnen zij de concurrentie voorblijven in een wereld die snel verandert.

Wat maakt een overtuigend aanbod?

Een goede oplossing verenigt een reeks van elkaar aanvullende technologieën. Dit biedt resellers, managed service providers (msp’s) en hun klanten optimale waarde, aangezien de combinatie van deze technologieën bijdraagt aan de interoperabiliteit, het integrale overzicht en de grip die wenselijk zijn binnen een netwerk.

Resellers en msp’s zouden een dienst moeten aanbieden die bedrijfsbrede connectiviteit garandeert. Dat moet gelden voor elk verbindingspunt, van clients tot en met de cloud. Clouddiensten die een operationeel overzicht bieden van het hele netwerk maken het mogelijk om de werkelijke oorzaak van connectiviteitsproblemen te achterhalen. Dit helpt operators om hun gebruikers een consistent betere ervaring te bieden. Een netwerk kan een managed service provider een schat aan informatie bieden, maar het analyseren van al deze data kan een overweldigende en tijdrovende opgave zijn. Leveranciers kunnen de helpende hand toesteken door AI-technologie in hun oplossing in te bouwen die operators helpt om direct de werkelijke oorzaak van problemen (de spreekwoordelijke speld in de hooiberg) te achterhalen en te verhelpen, voordat ze van invloed kunnen zijn op de ervaring van eindgebruikers.

Dit is van cruciaal belang als het gaat om IoT-apparaten die draadloos of via het WAN zijn verbonden. Een integraal service-overzicht waarborgt onderlinge verbindingen en krachtige prestaties, waar apparaten zich ook maar binnen het netwerk bevinden.

Leveranciers kunnen msp’s helpen met het aanbieden van technologieën ‘as-a-service’. Dit biedt hen de mogelijkheid om zich te onderscheiden door hun eigen proactieve diensten te ontwikkelen bovenop de onderliggende technologie. Dit vraagt om een leverancier die voorspelbare tarieven, een uitgebreide reeks van netwerkservices en open interoperabiliteit met bestaande beheer- en facturatiesystemen biedt. MSP’s kunnen op die manier zelf resultaatgerichte oplossingen voor hun markt ontwikkelen en onder hun eigen merk aanbieden in combinatie met passende service level agreements.

Maar welke rol speelt de managed service provider daar nu precies bij?

Lacunes spotten

Zo’n beetje de hele wereld verwacht inmiddels probleemloze en veilige interconnectiviteit tussen kantooromgevingen, thuiswerkomgevingen, het WAN en de cloud. Voor resellers is het daarom van cruciaal belang om na te gaan of hun huidige aanbod van oplossingen aan deze eisen tegemoetkomen. Resellers zouden daarnaast punten moeten identificeren waar toegevoegde waarde voor klanten ontbreekt. Helpen hun oplossingen klanten zowel met het beveiligen van het netwerk als het optimaliseren van de prestaties? Doen ze dit in real time en maken ze daarbij efficiënt gebruik van bandbreedte?

Russell Crampin, managing director bij Axians UK, onderkent de noodzaak van deze nieuwe as-a-service modellen voor het aanbieden van netwerkoplossingen. “Axians bouwt bedrijfskritische netwerken voor internetproviders en bedrijven. Axians is nu in staat om een integraal netwerk uit te rollen, volledig in de vorm van een dienst. Daarnaast kunnen we klanten inzicht bieden in de invloed die de netwerkdienst heeft op de gebruikservaring en bedrijfsprestaties. Het netwerk kan zich op die manier op flexibele wijze aanpassen aan het tempo van de business en de veranderende zakelijke behoeften.”

Resellers moeten ook nadenken over de geografische locatie van hun gebruikers en de functies, mogelijkheden, prestaties en beveiliging van het netwerk. Dit is nodig om ervoor te zorgen dat alle betrokkenen profiteren van consistente toegevoegde waarde en een uitmuntende gebruikservaring. Leveranciers zouden resellers moeten aanmoedigen om deze steeds populairdere ‘as-a-service’-modellen te verkennen. Deze diensten bieden eindgebruikers de gemoedsrust dat hun netwerk en beveiliging in betrouwbare handen zijn, terwijl hun IT-team zich kan focussen op nieuwe innovaties die de bedrijfsprestaties en concurrentiepositie verbeteren.

Welke kant gaat de markt op?

De marktvraag ontwikkelt zich duidelijk in de richting van as-a-service-oplossingen. Integrators die de concurrentie willen voorblijven moeten hun hardware en diensten daarom proactief tot een integrale network-as-a-service (NaaS)-oplossingen verenigen. Deze aanpak biedt hen de mogelijkheid om nieuwe kansen te creëren en onderscheidende businessmodellen te ontwikkelen, zowel voor zichzelf als voor hun klanten. De eerste stap is het in kaart brengen van de resultaten die klanten voor ogen hebben. De kans is groot dat het gaat om probleemloze draadloze en LAN-verbindingen zonder downtime. Als de dienst daarin voorziet, kan het IT-team van de klant zijn focus richten op innovaties en strategische projecten. Elke integrator die as-a-service-modellen met onderscheidende service levels hoog op de agenda heeft staan, kan daarmee het succes van zijn klanten waarborgen en zich van hun vertrouwen en de loyaliteit verzekeren.

Sander Groot, head of channels EMEA & CALA bij Juniper Networks

Terug naar nieuws overzicht