Wouter Hoeffnagel - 15 april 2022

De stand van zaken rondom de metaverse

De stand van zaken rondom de metaverse image

Meer dan 55% van de bedrijven noemt metaverse een risico is dat 'het nemen waard is'. 36% gelooft dat metaverse de toekomst is. Omgekeerd zien diezelfde bedrijven deze virtuele werelden als plaatsen die vooral gericht zijn op mannen (64%), grote merken (60%), en Gen Z-gebruikers (56%), evenals millennials (52%), die de huidige beroepsbevolking vormen en digitaal onderlegd zijn.

Dit blijkt uit onderzoek van Sortlist, een B2B matchmaking platform. Het onderzoek is uitgevoerd onder 200 merken in Europa en de VS die al zijn begonnen met investeren in de metaverse. 47% van de merken die al in de metaverse investeren, bevestigt dat het hun innovatieafdeling is die het meest geïnteresseerd is in metaverse-initiatieven. Dit cijfer wordt nog eens benadrukt door het feit dat het meestal de grotere bedrijven zijn die het budget en de middelen hebben om een interne innovatieafdeling op te richten, vooral voor nieuwe technologieën zoals de metaverse.

Vooral pandemie bracht bedrijven in stroomversnelling

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, namelijk dat de aankondiging van Facebook het geld achter metaverse-investeringen aanjoeg, onthulde 92% van de ondervraagde bedrijven dat het eigenlijk de pandemie was die hen in een stroomversnelling bracht.

52% van de merken gelooft dat klanten klaar zijn voor de metaverse. Uit een tweede onderzoek dat Sortlist deed bij het grote publiek blijkt echter dat 54% van de gebruikers een virtuele wereld niet zou vertrouwen.

Return on investment

26% van de merken verwacht een return on investment te zien in de metaverse. 17% verwacht waardevolle data te verzamelen.

De meerderheid van de ondervraagde merken (68%) denkt dat de technologie al over 5 jaar een grote vlucht gaat nemen. 47% van de merken zegt daarnaast dat het hun innovatieafdeling is die het meest geïnteresseerd is in metaverse initiatieven.

Meer informatie is beschikbaar in het onderzoeksrapport, dat hier beschikbaar is.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!