Redactie - 27 april 2022

Hoe richt je je data stack in om nieuwsgierigheid te bevorderen?

Hoe richt je je data stack in om nieuwsgierigheid te bevorderen? image

"I have no particular talent, I am just passionately curious"— Albert Einstein

Wat is de waarde van alle data en analyses als ze niet gepaard gaan met menselijke nieuwsgierigheid? Als je de meeste organisaties vraagt wat voor hen belangrijk is op het gebied van de data stack, gaat het meestal om zaken als transitie naar de cloud, het opschonen van data, dashboards en rapporten bouwen voor managers, beveiliging en governance. Het cultiveren van nieuwsgierigheid staat bijna nooit bovenaan. Data wordt als strategisch beschouwd en als één van de belangrijkste tools voor bedrijven, maar waarom is nieuwsgierigheid niet minstens zo belangrijk?

Misschien wordt aangenomen dat nieuwsgierigheid er gewoon is evenals kwaliteiten als motivatie en ambitie. Tot op zekere hoogte is dat ook waar. We zijn allemaal nieuwsgierig geboren. Een vijfjarige stelt ongeveer 300 vragen per dag. Maar daarna stellen we steeds minder vragen tot het punt waarop de meeste volwassenen nog zelden verrassende vragen stellen. De meeste kenniswerkers en leiders streven ernaar nieuwsgierig te zijn en zien zichzelf als iemand die openstaat voor nieuwe data, maar hun nieuwsgierigheid wordt zowel cultureel als technologisch zeer slecht ondersteund.

Alles wat ooit is uitgevonden, ontdekt of verbeterd, is bijna altijd ontstaan vanuit een nieuwsgierige geest. En hoewel nieuwsgierigheid op zichzelf moeilijk te kwantificeren is, zijn er veel voorbeelden van de relatie tussen nieuwsgierigheid en betere bedrijfsresultaten. Zo zie ik regelmatig dat als bedrijven medewerkers zelf aan de slag laten gaan met analytics, zij vragen stellen die ze eerder nooit zouden hebben gesteld en ontdekkingen doen die van grote waarde kunnen zijn voor de organisatie.

Maar wat kun je nu doen om nieuwsgierigheid te cultiveren in de context van data en analyses? Om James Clear te citeren, de auteur van Atomic Habits: "You do not rise to the level of your goals. You fall to the level of your systems.” Dit betekent dat de grootste hefboom die je hebt om nieuwsgierigheid te stimuleren, het inzetten van de juiste data stack is. Gebruik daarom deze vijf adviezen om te zorgen dat je data stack is gebouwd om nieuwsgierigheid te cultiveren:

1. Beloon nieuwsgierigheid

Stel je voor dat je de voorraad beheert voor een grote winkelketen midden in een pandemie. De ene week vragen klanten massaal om hometrainers, de andere week zijn ze geïnteresseerd in het aanleggen van een voorraad toiletpapier en de week daarna zijn ontsmettingsmiddelen populair. Je bent benieuwd naar welk product daarna grote vraag is, zodat je daar met je voorraad op kunt inspelen. Voor de meeste mensen is de eerste stap om deze vraag te beantwoorden het raadplegen van een dashboard.

Maar misschien merk je dat om data op grote schaal te beheren, het datateam transacties heeft geaggregeerd naar een breed productcategorie niveau in plaats van subcategorie niveau. Dat betekent dat als je gedetailleerde data wilt, je een data pull-verzoek moet indienen en er een wachttijd is van twee weken of langer om het antwoord te krijgen. Daarbij weet je niet eens zeker of je verzoek zinvolle inzichten zal opleveren.

Vergelijk dat eens met een ervaring waarbij je kunt inzoomen op elk stukje data dat je nodig hebt en vragen kunt stellen in een Google-achtige interface, en je wordt beloond met onmiddellijke inzichten. Welke ervaring zal je aanmoedigen om nieuwsgieriger te zijn? Welke zal betere resultaten opleveren?

2. Geef mensen toestemming om nieuwsgierig te zijn

Een andere reden waarom mensen hun nieuwsgierigheid vaak beteugelen, is omdat ze zich niet vrij voelen om het te onderzoeken. Als je doordat je wellicht moe wordt van de vele vragen of het niet eens bent met een experimentele actie van een kind, de nieuwsgierigheid van jonge kinderen de kop indrukt, stellen zij na verloop van tijd geen vragen meer. Het zakelijke equivalent daarvan is: als ik iedereen toesta om hun vragen te stellen, komen ze tot verkeerde of vooringenomen conclusies, of als iedereen zijn eigen versie van data heeft, kan niemand de data vertrouwen. Deze zorgen waren zeker relevant voor de oudere analytics stack toen iedereen zijn eigen data in Excel dumpte met verschillende filters en definities. Dit was zelfs aanleiding tot de term 'excel hel'. Toen analysetools niet meer dan een paar miljoen rijen aankonden, moest je werken met Tableau Extracts en PowerBI-rapporten, en het was absoluut belangrijk dat deze zaken strak werden geregeld.

Maar met de moderne data stack kun je data in granulaire vorm in een datawarehouse in de cloud bewaren, je metrische data op één centrale plek definiëren en iedereen zijn eigen analyse laten uitvoeren zonder je al te veel zorgen te maken over verschillende versies van de waarheid. Zowel gedetailleerde beveiliging als gecentraliseerde definities zijn heel goed mogelijk met de juiste stack.

3. Wek nieuwsgierigheid op met nabijheid

We hebben allemaal weleens naar een clip op YouTube gekeken en zijn een uur later ongemerkt terechtgekomen op een video van bijvoorbeeld een kat die piano speelt. Als je naar één concept kijkt, ben je natuurlijk nieuwsgierig naar alle aangrenzende concepten. Als het aangrenzende stuk informatie in context gemakkelijk toegankelijk is, is het normaal dat mensen hun nieuwsgierigheid de vrije loop laten. Er zijn veel manieren om dit in je analyse stack op te nemen. Vaak coderen mensen hardcode-links naar gerelateerde analyses in hun datavisualisatie. In ThoughtSpot kun je elke richting op gaan. De ‘explore-functie’ gebruikt machine learning om de volgende datavraag in die context te verzamelen, gepersonaliseerd voor de gebruiker en toegankelijk via één klik.

4. Maak van nieuwsgierigheid een sociaal fenomeen

We zijn sociale wezens (de een meer dan de ander). Wanneer vrienden of mensen die je respecteert naar iets cools kijken, is het moeilijk om er niet ook nieuwsgierig naar te zijn. Dit is de reden waarom we veel betrokkenheid bij analyses zagen toen we mensen lieten zien wie nog meer naar het antwoord op een bepaalde vraag had gekeken. Het hebben van een sociale feed van activiteit en commentaar is een ander idee waar we vaak mee hebben gespeeld om nieuwsgierigheid op te wekken.

5. Breng de kenniskloof aan de oppervlakte

Wanneer onze nieuwsgierigheid wordt gewekt door te hinten naar iets dat we niet weten, heeft dit veel impact. Daarom is het zo moeilijk om die meldingen van je telefoon te weerstaan of waarom het zo gemakkelijk is om iemands aandacht te trekken door een zin te beginnen met: "Wist je dat ..."

Bij ThoughtSpot werken we aan de functie ‘automated business monitoring’ waarbij een machine learning-algoritme voortdurend belangrijke factoren in de gaten houdt en je uitnodigt om dieper te graven wanneer één van de statistieken zich op onverwachte manieren gedraagt op één van de dimensies die je belangrijk vindt.

Hoewel deze ideeën grotendeels de verantwoordelijkheid leggen bij tools en organisaties om gedrag te veranderen, is het uiteindelijk aan ieder van ons om onze eigen nieuwsgierigheid levend te houden. Nieuwsgierig blijven betekent volledig aanwezig zijn, bereid zijn toe te geven wanneer je iets niet weet (of wanneer je het mis hebt) en gesprekken voeren met mensen waarmee we het misschien niet eens zijn.

Cognitief neurowetenschapper, Matthias Gruber, legt in deze talk uit dat toen ze hersenen bestudeerden onder fMRI nadat ze iemands nieuwsgierigheid hadden gewekt door een trivia-vraag te stellen, ze ontdekten dat het erg leek op iemand die anticipeerde op een beloning zoals een traktatie. Het is volkomen logisch, want wat is nu lonender dan de ontdekking van een nieuw inzicht uit de vraag die je zojuist hebt gesteld.

Door: Amit Prakash (foto), Mede-oprichter en CTO van ThoughtSpot

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!